יועמ"ש הכנסת: להוציא את מס דירה שלישית מחוק ההסדרים

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון: לוחות הזמנים שנקבעו לאישור התקציב אינם ריאליים, בהתחשב בכך שהדיון בחוק מס דירה שלישית בוועדת הכספים טרם החל

עו``ד איל ינון, מזכיר הכנסת / צלם: דוברות הכנסת
עו``ד איל ינון, מזכיר הכנסת / צלם: דוברות הכנסת

היועץ המשפטי של הכנסת קורא לדחות את מועד אישור תקציב המדינה בכנסת או להוציא מחוק ההסדרים את המיסוי על דירה שלישית שמוביל שר האוצר משה כחלון וסוגיות נוספות שהדיון בהן עדיין לא הסתיים בוועדת הכספים, אף שהמועד המתוכנן לכך חלף.

במכתב ששיגר אתמול (ב') יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, מציין היועץ המשפטי איל ינון כי הדיון במס שלוש הדירות בוועדת הכספים אפילו לא החל, בעוד שבשלב זה החוק כבר היה צריך להיות לאחר דיון בוועדה.

לטענתו, לוחות הזמנים שנקבעו לאישור התקציב אינם ריאליים, אלא אם כן משרד האוצר יוציא מחוק ההסדרים את מיסוי הדירה השלישית, מיסוי הקיבוצים, מיסוי פיצויי הפיטורים ונושאים נוספים שהדיון בהם רחוק עדיין מסיומו.

ועדת הכספים המשיכה לדון היום (ג') בסעיפים שונים בחוק ההסדרים, אך עד לשעות הצהריים לא נדונו הסוגיות המרכזיות השנויות במחלוקת.

"הונחינו להיערך להנחת הצעת חוק ההסדרים על שולחן הכנסת ביום שני 19 בחודש", כותב ינון, "מתוך הנחה שהקריאה השנייה והשלישית תסתיים עד 22 בחודש, בהתחשב בכך שהשבוע שלאחר מכן הוא חג החנוכה... אולם ועדת הכספים, שחלק לא מבוטל מהצעת החוק (חוק ההסדרים - ע"ב) הועבר אליה, לא סיימה את דיוניה, והסיום אף לא נראה באופק, נוכח העובדה שהוועדה טרם החלה את דיוניה בנושא מס ריבוי נכסים (מיסוי דירה שלישית) וכן בנושא מיסוי הקיבוצים... בנסיבות אלה אני חייב להתריע כי יקשה עלינו עד מאוד לעמוד בלוח הזמנים המתוכנן, וכי נוכח העיכובים יש לשקול אחת מהשתיים - לפצל את הפרקים שהדיון וההצבעה בהם טרם הסתיימו... או לדחות את מועד ההנחה של הצעת חוק ההסדרים כולה למועד מאוחר יותר".

 

לצד המיסוי על בעלי שלוש דירות ומעלה, שהדיון בו טרם החל, הגיעה הוועדה למבוי סתום בשתי סוגיות מרכזיות. הראשונה היא התקרה לפטור ממס על פיצויי פיטורים - חברי הכנסת דורשים להעלות את התקרה למקבלי שכר של 50 אלף שקל ומעלה (כלומר, מעל לשכרם), בעוד שהאוצר מתעקש על תקרה של 37,500 שקל לחודש לפטור ממס, שעל בסיסה חושבו הכנסות שנתיות בהיקף 680 מיליון שקל שצפויות למדינה ממיסוי הפיצויים.

הנושא השני שהדיונים בו רחוקים מסיום הוא הקרן להכנסות מארנונה - שמטרתה להשתמש בחלק מההכנסות מארנונה שמשלמים משרדי הממשלה לטובת רשויות חלשות שאינן נהנות מהכנסות משמעותיות מארנונה של הממשלה. בדיון האחרון שהתנהל בנושא זה ביום חמישי שעבר פרצה מחלוקת עזה בין ראשי הרשויות, הן בנושא הנוסחה והן בנושא הקריטריונים לחלוקת הכנסות הקרן בין הרשויות העניות.

במוקד דיוני וועדת הכספים היום עמד נושא מיסוי חברות הארנק המעורר התנגדות בשל הסמכת פקידי רשות המסים לכפות חלוקת דיבידנדים על בעלי המניות בחברת הארנק. הוועדה צפויה לאשר כמה סוגיות משנה בחוק ההסדרים ובהן העברת דיבידנדים מרשות שדות התעופה לקופת האוצר. בהמשך היום צפויה הוועדה לדון בהצעת האוצר להוסיף מסלול מיוחד לחברות היי-טק בחוק לעידוד השקעות הון, שבמרכזו מדרגות מס מופחתות של 6% ו-12% במס חברות ו-4% במס על דיבידנדים שימשכו בעלי המניות בחברות ההיי-טק. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, תומך בדרישת התאחדות התעשיינים להרחיב את הטבות המס לכלל החברות המייצאות במשק.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "המשרד פועל לקידום אישור תקציב המדינה במועד שנקבע על-פי החוק".

חוק ההסדרים המחלוקות העיקריות בוועדת הכספים
 חוק ההסדרים המחלוקות העיקריות בוועדת הכספים