דסק"ש רוכשת עוד 2.5% ממניות שופרסל מברונפמן ופישר

ימים ספורים לאחר שהשניים חדלו להיות בעלי עניין ברשת המזון, מממשת החברה האם אופציה ורוכשת מהם 2.5% נוספים תמורת 75 מיליון שקל

מתיו ברונפמן (מימין) ושולם פישר / צילומים: תמר מצפי
מתיו ברונפמן (מימין) ושולם פישר / צילומים: תמר מצפי

ימים ספורים לאחר שמתיו ברונפמן ושולם פישר חדלו מלהיות בעלי עניין ברשת קמעונאות המזון שופרסל , הם נפרדים כעת מעיקר יתרת ההחזקות שנותרו להם ברשת, וזאת בעקבות החלטתה של בעלת השליטה בשופרסל, חברת דיסקונט השקעות  (דסק"ש), לממש באופן חלקי אופציה שהייתה לה לרכוש מהשניים עד כ-4% ממניות החברה.

דסק"ש, מקבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, עדכנה הבוקר (ג') כי רכשה מצמד השותפים כ-2.5% ממניות שופרסל (5.3 מיליון מניות), בתמורה כוללת של 75 מיליון שקל, המשקפת מחיר של 14.1 שקל למניית שופרסל. מחיר זה נמוך בכ-2% משווי המניה הבוקר, המשקף לשופרסל שווי של כ-3 מיליארד שקל - אחרי טיפוס של כ-25% בשוויה מתחילת השנה.

עוד עדכנה דסק"ש כי בעקבות הרכישה, חלקה בשופרסל עלה מכ-58% לקרוב ל-61%, והיא צפויה לרשום ירידה בהון המיוחס לבעלי החברה של 45 מיליון שקל.

בספטמבר האחרון רכשה דסק"ש מברונפמן ופישר כ-4% ממניות שופרסל (9.1 מיליון מניות) תמורת כ-135 מיליון שקל (לפי מחיר מניה של 14.6 שקל - גבוה בכ-3% ממחיר הרכישה הנוכחי). אז גם חדלו ברונפמן ופישר להיות שותפים לשליטה ברשת, שבמניותיה הם מחזיקים באמצעות חברת ישראלום.

במסגרת ההסכם שנחתם בין הצדדים העניקו אז ברונפמן ופישר לדסק"ש אופציה לרכישת נתח נוסף של עד כ-4% נוספים מההון, שהיה בתוקף עד אתמול, אז ניצלה דסק"ש את ההזדמנות האחרונה שלה למימוש האופציה.

בעקבות המכירה האחרונה, נותרו בידיהם של ברונפמן ופישר כ-2% ממניות שופרסל, בשווי של כ-60 מיליון שקל, וזאת לאחר שבשבוע שעבר הם חדלו להיות בעלי עניין בשופרסל, לאחר שמכרו כ-2% ממניותיה תמורת 63 מיליון שקל בעסקאות מחוץ לבורסה, ונותרו אז עם קצת יותר מ-4% ממניות הרשת. מכירת המניות בשבוע שעבר נעשתה במחירים דומים לעסקה שבוצעה כעת מול דסק"ש.

ברונפמן ופישר פעלו בחודשים האחרונים לצמצום חשיפתם לשופרסל, ובסך-הכול השלימו מכירת חלק ניכר מהחזקותיהם בחודשים האחרונים תמורת סכום מצטבר של כ-450 מיליון שקל.

להשקעה בשופרסל נכנסו השניים בחודש מארס 2007, מתוך כוונה להפוך בה לבעלי השליטה, אז רכשו מידי דסק"ש קרוב ל-20% ממניות הרשת, תמורת 214 מיליון דולר (כ-900 מיליון שקל לפי ערך הדולר אז), בעסקה ששיקפה לשופרסל שווי של 4.55 מיליארד שקל - גבוה בכ-50% משוויה הנוכחי.

בסיכום של קרוב לעשור מאז נכנסו לשופרסל, מסתמנת ההשקעה ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל כמאכזבת למדי עבור השניים, עם תשואה אפסית.

מאז כניסתם לשופרסל עברו על רשת הקמעונאות טלטלות לא מעטות, בהן המשבר הכלכלי העולמי, שהקרין על המשק המקומי, מחאה חברתית שפגעה ברשתות המזון ושינויי שליטה לאחר קריסת קבוצת אי.די.בי בראשותו של נוחי דנקנר.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיכמה שופרסל עם שיפור של 4.5% בהכנסותיה, שהסתכמו בכ-9 מיליארד שקל, לצד קפיצה של 118% ברווחיה. זאת בהשפעת ירידת התחרות בענף קמעונות המזון בישראל בעקבות קריסת המתחרה מגה, וכן בהשפעת תוכנית התייעלות עסקית שאימצה.

רכישת מניות שופרסל של ברונפמן ופישר על-ידי דסק"ש
 רכישת מניות שופרסל של ברונפמן ופישר על-ידי דסק"ש