הסוף לתרמיות? רשות ני"ע בוחנת את מיזמי ההשקעה הפרטיים

בכנס שתקיים רשות ני"ע, תוצג עבודה לבחינת חוקיות פעילות המיזמים "הבלתי חוקיים", כהגדרתה, שכבר צברו יותר מ-3 מיליארד שקל

שמואל האוזר / צילום: איל יצהר
שמואל האוזר / צילום: איל יצהר

אחת המגמות המאיימות בשוקי ההון, שאף גוברת בתקופות ארוכות של ריביות אפסיות, היא מיזמי השקעה פרטיים ולא מפוקחים, אשר פונים לקהל הרחב בהבטחה לתשואה יפה, או בכל הצעת השקעה אקזוטית אחרת, ולא אחת מסתיימים במפח נפש אדיר למשקיעים.

עתה, לקראת כנס התאגידים של רשות ני"ע מתברר מנתוני הרשות - שבחנה בשנתיים האחרונות עשרות "מיזמי השקעה פרטיים" שלא עברו דרכה תחילה לפני הגיוס - כי אלה גייסו מהציבור הרחב סכום אדיר, של לפחות 3 מיליארד שקל, וכנראה גבוה מרף זה במידה ניכרת.

במהלך הכנס שתקיים הרשות בקרוב יוצגו נושאים שונים, ובהם עבודה לבחינת חוקיות פעילות המיזמים "הבלתי חוקיים", אליבא הרשות. בסביבת הרשות מסבירים, כי "בשנים האחרונות, נוכח נגישות הציבור לאינטרנט וסביבת הריבית הנמוכה, שמביאה משקיעים לנסות לאתר אפיקי השקעה אטרקטיביים, התרחבה באופן ניכר התופעה של מיזמים מסוג זה שפועלים בתחומים שונים ומגייסים כספים מהציבור למימון הפעילות (החל בהשקעות נדל"ן בישראל, השקעות נדל"ן בחו"ל, השקעות בתמ"א 38 וכלה בהשקעות בחברות היי-טק)".

ברשות כבר הבהירו בעבר כי מבחינתם, "פעילות מסוג זה, שאינה מפוקחת על-ידי הרשות, כרוכה בסיכונים פיננסיים משמעותיים למשקיע, שעלול לאבד את מלוא כספי השקעתו". עוד הזהירו, ש"קיים חשש משמעותי שלפיו מגייסי הכספים לא ייתנו למשקיעים מידע מספק וראוי בקשר להשקעה ולסיכונים הכרוכים בה, ובהעדר פיקוח על ההשקעה והעדר גילוי מספק שכזה עשויה להתאפשר הונאה ומרמה של הציבור בשימוש לא חוקי בכספי ההשקעה (כגון תרמיות "פונזי")".

40 מיזמים נבחנו

על רקע אלה, ולאחר שנצברו מיליארדי שקלים באפיקי השקעה פרטיים, לא מוכרים ולא מפוקחים אלה, מגדירה הרשות לעצמה יעד בעצם ההתמודדות עם מיזמי השקעה שכאלה. "בשנה החולפת מיפו ברשות למעלה מ-80 מיזמים מסוג זה (ומיזמים חדשים צצים כפטריות אחרי הגשם)", אומרים בסביבת הרשות, ומוסיפים ש"חלק מהמיזמים פועלים באפיקי פרסום אגרסיביים בעיתונות ובתקשורת, בעוד שחלקם מייעדים עצמם לאוכלוסיות מסוימות".

כאמור, עתה נודע כי במסגרת פעילות הרשות לבחינת חוקיות פעילותם של המיזמים, נבחנו בשנתיים האחרונות למעלה מ-40 מיזמים, לרבות במסגרת פניות מקדמיות, שמיליארדי השקלים שזרמו אליהם מהציבור הגיעו מאלפי משקיעים.

כך או כך, מוקדם יותר השנה אמר יו"ר הרשות, פרופ' שמואל האוזר, כי "לא מדובר במקרה אחד או שניים. יש עולם שלם של השקעות שהוא מסוכן, לעיתים דומה להימורים, שמתחפש להשקעות, ואלה נעשות במחשכים. המשקיעים במקרים רבים נמצאים באפלה לגבי הסיכונים הכרוכים בהשקעות והאינטרסים של הגופים שמולם הם פועלים. המשקיעים מתבשמים מהרווחים שמחולקים בשנים הראשונות להשקעה ועיניהם עצומות מלראות את הברוך שמחכה להם. זהו ג'ונגל של הצעות השקעה לא מפוקחות... אנחנו מתכוונים לעשות סדר בג'ונגל".

בסביבת הרשות מספקים דוגמאות למאמצים שכאלה, בדמות מהלכים במסלול פלילי מול אמיר ברמלי מרוביקון וחיליק טפירו מקרן אור.