הממשלה תאשר: מכסת העובדים הפלסטיניים תגדל ב-22 אלף

כחלון וגלנט מקווים כי אחד הבונוסים שינבעו מההצעה תהיה מיגור קיום הכלכלה השחורה הרווחת כיום, ותשלומי שכר במזומן לעובדים הפלסטינים המוערכים בהיקפים של כ-3 מיליארד שקל בשנה

יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות
יואב גלנט ומשה כחלון / צילום: ראובן קסטרו, וואלה חדשות

ביום א' יביאו לאישור הממשלה שר האוצר, משה כחלון, ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, הצעה שהוגשה בתיאום עם משרד הביטחון, שמטרתה להגדיל את מכסת ההעסקה של עובדים פלסטינים ב-22 אלף עובדים.

מטרת ההצעה הינה שיפור מתכונת הקצאת העובדים הפלסטינים מאזור יהודה ושומרון המועסקים בישראל כדין, ובמטרה לשמור על תנאי העסקה הוגנים לעובדים פלסטיניים בענפי הבניין, התעשייה והחקלאות.

עיקרי ההצעה הם;

הגדלת המכסה בענף הבנייה ב-9,300 היתרים, שיצטרפו ל- 7,000 העובדים שהעסקתם אושרה בעבר רק לשנת 2016.
הגדלת המכסה בענף החקלאות ב-3,500 היתרים.
הגדלת המכסה לעובדים בתעשייה ב-2,200 עובדים.

כמו כן, ההחלטה כוללת הסרת רגולציה משמעותית בשיטת ההעסקה וההקצאה של עובדים פלסטינים, המגבילה את מספר העובדים שכל קבלן מורשה להעסיק, וכן את יכולת המעבר של עובדים בין קבלנים שונים. כך הקבלנים והעובדים יוכלו להתקשר בינם באופן חופשי, תוך דיווח על בסיס שוטף לרשויות המדינה על מקום העסקתם.

ההחלטה קובעת כי יוקם צוות יישומי להבטחת תשלומי שכר הנטו של העובדים הפלסטינים באופן מקוון. כך יובטח כי השכר של העובדים בפועל יהיה גם השכר המדווח שלהם, זאת בשונה מהמצב כיום, בו השכר משולם במזומן ללא יכולת אפקטיבית לעקוב אחר תשלומי השכר תוך קיום כלכלה שחורה המוערכת בהיקפים של כ-3 מיליארד שקל בשנה.

מגישי ההצעה מקווים כי יובטחו מחד ודאות גבוהה לקבלנים, שכעת יוכלו להעסיק עובדים מהמכסה ללא מגבלה, ומאידך, כי השינויים יסייעו במיגור תופעות של ספסור בהיתרי ההעסקה וגביית דמי תיווך בסך של עשרות אלפי שקלים מהעובדים.