התאגיד ירכוש את ארכיון החדשות של חדשות 2 או חדשות 10

למעלה ממיליון שקל יושקעו בהתקשרות עם אחד משני הערוצים המסחריים, למרות שארכיון ערוץ 1 יועבר במלואו לתאגיד השידור ■ בתאגיד טוענים כי רוב הארכיון של הערוץ הוותיק הוא אנלוגי, והחיפוש בו בעייתי

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

תאגיד השידור הציבורי פנה לחברת חדשות 2 ולחברת חדשות 10 בבקשה לרכוש מאחת מהן את ארכיון החדשות שלהן.

התאגיד אמנם מקבל על-פי חוק באופן אוטומטי את ארכיון החדשות של ערוץ 1, אך בגוף החדש מסבירים כי הארכיון של הערוץ הוותיק הוא אנלוגי ברובו ואינו מתאים לשיטת השידור שלהם. עוד נטען כי דרך החיפוש בו אינה סטנדרטית ולא מאפשרת לעובדים שאינם עובדי רשות השידור לבצע חיפוש באופן יעיל.

מערוץ 1 נמסר היום (א') כי החל משנת 2013 הארכיון הוא דיגיטלי, וכי הוא "מספק חומרי ארכיון באופן שוטף למהדורת 'מבט' ולמהדורות חדשות בערוצים אחרים, כמו גם לסרטי תעודה ולחברות הפקה בארץ ובעולם כולו".

עוד נמסר כי "מערכת החיפוש של הארכיון היא ידידותית, ואפשרויות החיפוש בה הן יעילות ומידיות. מדי יום מגיעים צרכני ארכיון מחוץ לרשות ולאחר הדרכה קצרצרה משתמשים במערכות ומפיקים מהן מידע באופן שוטף וללא כל קושי".

כך או כך, בתאגיד השידור יקצו למעלה ממיליון שקל להתקשרות, שבה ייבחר ארכיון החדשות של אחת משתי החברות של הערוצים המסחריים. בחדשות 2 ו-10 יצטרכו כנראה גם לקבל החלטה עקרונית האם הם מעוניינים להעביר חומרים שלהם - אמנם תמורת תשלום - לגוף שידור שאמור להיות מתחרה פוטנציאלי.

לפני כחודש הודיעו בתאגיד השידור כי על זכייתן של 4 חברות פרטיות במכרז לשיקום ודיגיטציה של ארכיון רשות השידור, אך תהליך זה צפוי לארוך בין 3 ל-4 שנים.

בתוך כך, ביום חמישי קבעה שופטת העליון, דפנה ברק-ארז, כי בג"ץ ידון בעתירות שהוגשו לו בעניין עליית התאגיד ב-1 בינואר עוד במהלך דצמבר. כזכור, מדובר בשתי עתירות שונות: עתירה אחת הוגשה על-ידי ח"כ איתן כבל עו"ד אלדד יניב ועמותת "הצלחה", ואילו העתירה השנייה הוגשה על-ידי ארגון העיתונאים שמייצג את עיתונאי התאגיד.

המדינה הגישה בשבוע שעבר את תגובתה לשתי העתירות והצהירה כי בכוונתה לשנות את החוק, כך שהסעיף שמאפשר לתאגיד לעלות כבר ב-1 בינואר יימחק, ותושאר בו רק האפשרות לעלות בתאריך המאוחר ביותר שצוין בתיקון המקורי - 30 באפריל 2017.

עורכי הדין יובל יועז ואלעד מן, המייצגים את מגישי העתירה הראשונה, מסרו בתגובה: "אנו שמחים על שבית המשפט העליון ער לחשיבותו של ממד הזמן בנושא תחילת שידורי התאגיד, ובכוונתו לבחון בהקדם את התנהלות שר התקשורת בנימין נתניהו, שכל מטרתו לדחות, למסמס ולעכב את תחילת שידורי התאגיד".