מנורה תמזג פעילויות בית ההשקעות לתוך אלטשולר

הצדדים במו"מ למיזוג קרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים של מנורה מבטחים לתוך בית ההשקעות, בתמורה למניות שתקבל קבוצת הביטוח בחברת קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם

גילעד אלטשולר וארי קלמן / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי
גילעד אלטשולר וארי קלמן / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי

לאחר שנים של פעילות פושרת, שלא הצליחה לעמוד בהבטחות של הקבוצה האם, פעילויות ניהול כספי המשקיעים של בית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים עומדות לעבור לניהול אלטשולר שחם. ל"גלובס" נודע כי קבוצת הביטוח והפנסיה הגדולה, שבניהול ארי קלמן, נמצאת במגעים למיזוג פעילויות ניהול התיקים וניהול קרנות הנאמנות שבבעלותה לאלה של בית ההשקעות שבניהול גילעד אלטשולר ורן שחם, וזאת עבור מניות שיוקצו לקבוצת הביטוח בחברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות הפרטי. עם זאת, טרם הושגו ההבנות בין הצדדים לגבי מבנה העסקה ושיעור המניות שיינתנו למנורה, ואין ודאות שהעסקה תיחתם.

מדובר בצעד דרמטי עבור מנורה מבטחים, שהייתה מקבוצות הביטוח הראשונות שנכנסו לתחום בתי ההשקעות, עוד עם מנורה גאון, ושהובילה מאמצים רבים בתחום, בהם רכישת קרנות נאמנות במסגרת יישום רפורמת בכר לפני כעשור. בשנים האחרונות חווה מנורה מבטחים קשיים ופדיונות בשוק קרנות הנאמנות, שמהווה את עיקר פעילות השירותים הפיננסים שלה, ועתה היא צפויה להצטרף - אם וככל שהמו"מ יושלם בהצלחה - לגוף מצליח יותר בתחומים אלה.

כשזה יקרה תהיה מנורה קבוצת הביטוח השלישית שיוצאת מניהול ישיר של תחום פיננסים, לאחר כלל ביטוח שבעבר החזיקה את בית ההשקעות כלל פיננסים, וביטוח ישיר, שבעבר החזיקה בישיר בית השקעות ובמניות במיטב. את ניהול הפעילות המשותפת לאלטשולר שחם ולמנורה יובילו אנשי בית ההשקעות.

נכון לסוף חודש נובמבר 2016 נוהלו באלטשולר שחם קרנות נאמנות נכסים בשווי של כ-16.6 מיליארד שקל, שמיצבו אותה במקום החמישי בשוק זה (במונחי נתח שוק). במנורה מבטחים נוהלו בקרנות הנאמנות נכסים בשווי מצרפי של כ-8.1 מיליארד שקל. נתח השוק של שני השחקנים יחדיו מגיע לנכסים בהיקף של כ-11.7% מהשוק, מה שהיה ממצב את הגוף הממוזג במקום השלישי בענף.

כמו כן, מנורה מבטחים צפויה למזג את פעילותה הצנועה יחסית בתחום ניהול התיקים בזו הגדולה בהרבה של אלטשולר שחם. נכון לסוף 2015 נוהלו במנורה מבטחים פיננסים, שבניהולו של זיו שמש, תיקי השקעה בהיקף כולל של פחות ממיליארד שקל, בעוד שבאלטשולר שחם מדובר בפעילות הגדולה פי כמה, ושהיקפה עומד על כ-15 מיליארד שקל. כלומר, אלטשולר שחם, שהנו מבתי ההשקעות הגדולים והמצליחים בשוק, יספוג לתוכו נכסים בהיקף של כ-9 מיליארד שקל, שיתווספו לנכסים בהיקף של כ-68 מיליארד שקל.

כאמור, נראה שהתמורה בעסקה הנרקמת לא תהיה במזומן, כי אם במניות שיינתנו למנורה מבטחים בחברה המשותפת. זאת, בדומה לעסקה למיזוג פעילויות הגמל והפנסיה של קבוצת הביטוח איילון בזו של בית ההשקעות מיטב דש, בתמורה למניות שתקבל איילון בחברה הממוזגת.