מרידור: "מתווה הגז עדיין קיים, רואים את התוצאה החיובית שלו"

מרידור דיבר בכנס תחזיות משק האנרגיה של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה: "מאז שהמתווה אושרר אנו רואים פה רק תהליכים שמזיזים אותו קדימה" ■ זאת, בתגובה להודעת שותפויות הגז הבוקר על המשך המו"מ עם פנוסה יוניון

שאול מרידור / צילום: אוריה תדמור
שאול מרידור / צילום: אוריה תדמור

שותפויות הגז הטבעי אבנר ודלק קידוחים הוציאו הבוקר (ב') הודעת הבהרה בעקבות פרסום באתר דיילי ניוז מצרים, ובה הן מבהירות כי נמשך המו"מ עם פנוסה יוניון, המחזיקה עם ENI מתקן הנזלה בצפון מצרים. ההודעה נמסרה משום שהדיווח באתר המצרי עוסק בסיכום שאליו הגיעה חברת ENI האיטלקית, מחזיקת 60% משדה הגז שורוק, על הנחת צינור למתקן ההנזלה ויצוא של 8.2 BCM בשנה. פרסום זה חותר לכאורה תחת היכולת של שותפות תמר לייצא גז למתקן ההנזלה.

בהודעת השותפות נכתב כי הדוח השנתי ל-2015, בו נמסר על חתימת מכתב מחייב עם יוניון פנוסה (UFG) ליצוא גז למתקן ההנזלה עדיין בתוקף, והצדדים ממשיכים בשיחות ביניהם. "בהתייחס לפרסומים בתקשורת, מבקשת השותפות להבהיר, כי בניגוד למשתמע מפרסומים כאמור, ובהמשך להבהרות שהתקבלו מ- UFG בנושא, ממשיכים הצדדים לנהל, אף בימים אלה, משא ומתן באופן רציף במטרה להגיע להסכם מחייב לאספקת גז טבעי מפרויקט תמר לצורך הזנת מתקני ההנזלה הקיימים של UFG במצרים".

הסיכום העקרוני על היצוא למתקני ההנזלה הוקפא על ידי הממשלה המצרית לפני שנה בדיוק, כאמצעי לחץ על ישראל לוותר על תביעתה לפיצוי של 1.8 מיליארד דולר לחברת החשמל, על עצירת אספקת הגז ב-2011. הבוררות בין הצדדים בנושא נמשכה קרוב לארבע שנים. 

היצוא למצרים היה אחד הטיעונים להעברת מתווה הגז באמצעות סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, המתיר פטור מחלק או מכל ההגבלות החלות על מונופול, מטעמים של מדיניות חוץ או ביטחון המדינה. על רקע הפרסום אמר הבוקר מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור, כי ⁠⁠⁠"מתווה הגז הטבעי חי וקיים, וכל מה שאנו רואים בימים אלה הוא תוצאה חיובית שלו".

מרידור, שדיבר בכנס תחזיות משק האנרגיה של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, אמר כי "מאז שהמתווה אושרר סופית אנו רואים פה רק תהליכים שמזיזים אותו קדימה. לראשונה מזה שלוש שנים נקדח בימים אלה קידוח תמר 8, שנועד להגדיל את ההפקה מתמר. אתמול הודיעו שותפויות לוויתן כי בפברואר יתחילו לקדוח את קידוח לוויתן 5. המשמעות היא כי המשק זז. זה לא היה קורה בלי המתווה.

"כמעט כל הסכמי המימון נחתמו, העבודה מולנו כרגולטור מתקדמת בקצב משביע רצון, יש היתרי בנייה לאסדה ורואים שהדברים זזים. השר אישר בשבוע שעבר את מכירת כריש ותנין לאנרג'יאן היוונית וכל התזוזות האלה - בזכות המתווה. כך גם ההליך הבינלאומי לפתיחת הים לחיפושי גז טבעי ונפט, הליך שיוביל למציאת מאגרים נוספים".

מרידור הציג את מדיניות משק האנרגיה לשנה הקרובה, כולל מטרות ויעדים מדידים של משרד האנרגיה. הוא ציין את תוכנית האב למשק האנרגיה, אשר חלקים ממנה צפוי המשרד לפרסם לציבור במהלך 2017, את גיוון מקורות האנרגיה, את המכרז להרמת יותר מאלף מגה-ואט של אנרגיות מתחדשות, ואת היעדים להחדרת הגז הטבעי לתעשייה ולשוק הרכב הישראלי.