מנכ"ל הבורסה הבא: הבורסה תצא עם תוכנית אסטרטגית חדשה

איתי בן זאב, שייכנס לתפקידו בינואר: "אין נוסחאות קסם - הנהלת הארגון חייבת להבין לאן היא רוצה להוביל, ועל העובדים להתחבר לזה" ■ "צריך למצוא דרך לחבר את המשקיעים למדינת ישראל"

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

הבורסה בתל-אביב עומדת בפני שינוי כיוון וקביעת יעדים חדשים, תוך תיעדוף מחדש של התוכניות אותן הובילו בשנים האחרונות ראשי הבורסה, המנכ"ל הקודם יוסי ביינארט והיו"ר אמנון נויבך - כך עולה מדבריו של איתי בן זאב, המשנה למנכ"ל בנק לאומי, אשר ייכנס לתפקידו כמנכ"ל הבורסה בתחילת ינואר הקרוב, במקומו של ביינארט שפרש לאחרונה בשל מצבו הרפואי.

בן זאב, שהשתתף בכנס התאגידים של רשות ניירות ערך, גילה היום (ב') כי כשנודע דבר מועמדתו לתפקיד, קיבל "מבול של טלפונים, ששאלו 'בשביל מה אתה צריך את זה?'". ואולם, בדיוק אז "התחזקה בלבי ההבנה שאני רוצה את זה".

בהתייחסו לארגון אליו הוא יצטרף, שנמצא זה תקופה במשבר עמוק עסקי וניהולי, כמו גם בהיבטי יחסי העבודה, אמר כי "מאז שנבחרתי, הבנתי שיש שני מעגלים חשובים שצריכים להתחבר: המעגל הפנימי, של תרבות ארגונית, מוטיבציה ומודל עסקי ברור, והמעגל החיצוני, שאינו בהשפעת הבורסה ושלגביו יש יוזמות והקלות שנעשו בבורסה וברשות ניירות ערך".

ביחס למהלכים שמובילה הבורסה בשנים האחרונות, אמר בן זאב כי "כל חברה שיוצאת לדרך חדשה צריכה לעשות תעדוף. לא את כל היוזמות אפשר ליישם בזמן סביר, וחלק מהעבודה שנשקיע בחודשים הקרובים תהיה על מה מטילים את מלוא יהבנו ואת מה דוחים לעוד שנתיים".

עוד אמר ביחס למעגל הפנימי כאמור, כי "אין נוסחאות קסם - הנהלת הארגון חייבת להבין לאן היא רוצה להוביל", וכן "העובדים צריכים להתחבר לזה והחברות צריכות לרצות להיות מונפקות". לכן צריך גם "לשנות את תדמית הבורסה לחיובית". בן זאב הוסיף כי בניהולו "תצא הבורסה עם תוכנית אסטרטגית חדשה", כך שנכונו לנו כפי הנראה שינויים בדגשים שהנהלת הבורסה הציבה לעצמה בשנים האחרונות.

"צריך למצוא דרך לחבר את המשקיעים למדינת ישראל ולהשקעות בישראל", ציין בן זאב. "הגופים המוסדיים יוצאים בצורה ניכרת לחו"ל, ויש להם אפשרות לחזור לישראל". הוא גילה כי "משקיע זר אמר לי שהדבר הכי ודאי בישראל זה האי-ודאות... זה חייב להשתנות. צריך להיות בעד עסקים ועשייה".

לא 'לקנוס' חברות

בן זאב אמר את הדברים במסגרת הכנס השנתי של מחלקת התאגידים של רשות ניירות ערך. מוקדם יותר במהלך הכנס דיבר יו"ר הרשות, פרופ' שמואל האוזר, שיישר קו עם רבים בסקטור העסקי שטוענים כי הרגולציה והממשלה הקשו עליהם בעשיית כסף במידה מוגזמת, ובכך הפריעו לעשיית עסקים במשק. הוא קרא לקולגות שלו "לקחת פסק זמן של כמה שנים מרגולציה מחמירה".

את התפיסה הזו ייצג היום בכנס גם סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן (ש"ס), שבניגוד לעבר כבר אינו אחראי על רגולטור (שהרי אגף שוק ההון הוצא מהאוצר והפך לרשות עצמאית).

"אנחנו באוצר", אמר, "חושבים שהגיעה העת לעשות אמנה בין הרגולטורים, שבה הם יתחייבו לא להחמיר רגולציה במשך כמה שנים. אני מאמין בזה וחושב שצריך לקדם אמנה כזו". כהן הוסיף כי "האוצר והממשלה לא יתמכו ברגולציה שתסיט השקעות משוק ההון הישראלי ותיתן עדיפות לשווקים זרים".

ביחס לקריאה של האוזר ל"הודנה" ברגולציה, סיפק סגן השר את הגרסה שלו ואמר כי "יש להכריז על שמיטה, וליתן לכל העוסקים במלאכה לנוח ולהתחזק, ללמוד, לשכלל ולפתח... תנו לרפורמות לשאת פרי ולשוק קצת אוויר, ולעקוב אחרי ביצוע ההוראות והחוזרים הרבים שניתנו בעבר", קרא לרגולטורים. כן ציין כי "הרגולציה צריכה לתמוך בפיתוח שוק ההון והבורסה על מנת לאפשר גיוס הון או חוב, לא רק לחברות גדולות אלא גם לעסקים קטנים ובינוניים".

נגד השוואת הדירוג למודל הבינלאומי

הוא נתן דוגמה להוראה בעייתית, לתפיסתו, ואמר: "יש מחשבות בעד אימוץ עיוור של סטנדרטים בינלאומיים ביחס לדירוג אג"ח. אני מתכוון לאותם אלה שתומכים בדירוג בינלאומי של אג"ח. אני חושב שצריך לבחון את השפעת הרעיון לעומק ולוודא שאינו מגדיל את ריכוזיות מתן האשראי לחברות גדולות על חשבון החברות הקטנות. דירוג בינלאומי קונס חברות קטנות", הוסיף. "זה מנוגד לרצון שלנו להנגיש את שוק ההון/חוב לחברות קטנות ובינוניות. הדירוג הבינלאומי, על חשבון הדירוג המקומי, יכול לייקר עלויות לצרכני האשראי, ליצור העדפה לבצע הנפקה ללא דירוג כלל, ואולי להסיט השקעות לחו"ל ולסיכון גבוה יותר. הסולם המקומי, לעומת זאת, מדויק יותר ומותאם למאפייני השוק הישראלי וגודל החברות, ועל-כן מאפשר מקור השוואה טוב יותר בין החברות", סיכם כהן.

מדובר בסוגיה חשובה שעשויה לשנות את התנהלות הגופים המוסדיים בשוק ההון המקומי, ולהוביל ליציאת כסף ישראלי לחו"ל, אם וככל שתאומץ.