איטליה הקימה קרן לחילוץ בנקים בהיקף של 20 מיליארד אירו

הפרלמנט האיטלקי אישר את הקמת הקרן שתציל את המערכת הבנקאית המקומית ■ המהלך אושר כשברקע החשש מקריסת בנקה מונטה די פאסצ'י, הבנק העתיק בעולם

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

הפרלמנט האיטלקי אישר היום (ד') הקמה של קרן לחילוץ בנקים בהיקף כספי אדיר של 20 מיליארד אירו שהם כמעט 21 מיליארד דולר. הקמת הקרן תאפשר נזילות למערכת הבנקאית ולמעשה תציל אותה מקריסה.

הקמת קרן החילוץ בוצעה בדחיפות לאור החשש מהעובדה כי הבנק השלישי בגודלו באיטליה שהוא גם הבנק העתיק בעולם בנקה מונטה די פאסצ'י (Banca Monte Dei Paschi) נמצא קרוב מאוד למצב של חוסר נזילות שתביא לסגירתו. ההערכות הן כי לבנק יש מספיק מקורות נזילים ל-11 חודשים בלבד. הבנק נדרש על ידי הרגולציה האירופית לגייס 5 מיליארד אירו עד לסוף השנה ולאור מצבו נראה כי לא יוכל לבצע את הגיוס בשוק החופשי ולכן יאלץ לקבל כסף ממשלם המסים האיטלקי או לפחות ערבויות שיאפשרו לו לגייס בשלב מאוחר יותר כסף בשווקים.

על פי דיווחים בכלי התקשורת באירופה, הבנק הצליח אתמול לגייס 500 מיליון אירו בלבד שיאפשרו לו לגלגל רק חלק מהחוב שלו שמגיע בימים הקרובים לפירעון. "הכישלון של הבנק האיטלקי לגייס כסף למיחזור חוב בשווקים הפתוחים אמור להיות פעמון אזהרה לכלל המערכת הבנקאית האיטלקית" צוטט בכלי התקשורת אנליסט הבנקים של  London Capital Group.

בסך הכל מסתכמים חובותיה של המערכת הבנקאית האיטלקית ב-52 מיליארד אירו, למעלה מכפול מהסכום שאושר על ידי הפרלמנט האיטלקי לחילוץ המערכת אבל הנחת העבודה בשווקים הפיננסים שקרן מהסוג שמוקמת בימים אלה באיטליה תהווה איתות לשווקים כי המערכת הפוליטית האיטלקית תזרים את ההון הנדרש בין אם בערבויות ובין אם במזומן למערכת הבנקאית כדי לנקות אותה מנכסים רעילים, לספק לה נזילות שבסופו של דבר תאפשר לה לחזור לגייס כסף בשווקים החופשיים.