ח"כ באסל גטאס נעצר - מחר הוא יובא להארכת מעצר

חבר הכנסת מהרשימה המשותפת נחקר במשך שלוש שעות ביחידת להב 433, ובמשטרה החליטו להשאיר אותו במעצר ■ מחר הוא יובא בפני שופט לדיון בהארכת מעצר

ח"כ באסל גטאס  / צילום: איל יצהר
ח"כ באסל גטאס / צילום: איל יצהר

ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) נעצר היום (ה') בחשד להברחת טלפונים לאסירים ביטחוניים בכלא קציעות, בתום חקירה של שלוש שעות ביחידת המשטרה להב 433. חוקרי יאח"ה, בפיקודו של תת-ניצב כורש ברנור, מתכוונים לפשוט בשעות הקרובות על ביתו של הח"כ, במטרה להבין מי העביר לו את הטלפונים ואת המסרים שהעביר לאסירים בפתקי נייר לאסירים. המשטרה תבקש להאריך מחר את מעצרו בשישה ימים בבית משפט השלום בראשון-לציון.

"ההחלטה לעצור אותו באה מהחשש וההבנה כי יש כוונה לשבש את החקירה, ואת זה אנחנו מבקשים למנוע", אמר גורם בכיר במשטרה. גטאס הועבר הערב לתא מיוחד בבית המעצר ניצן במתחם כלא איילון. בתאו יהיה אסיר נוסף, שתפקידו לשמור על הח"כ בתוך התא, ומחוץ לו ישמרו לפחות שני סוהרים עליו.

חבר הכנסת חשוד בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, מרמה והפרת אמונים ועבירות על פי פקודת שירות בתי הסוהר. העונש האפשרי על עבירות על פי פקודת שירות בתי הסוהר, ובפרט העברת טלפון נייד, הוא עד שלוש שנות מאסר. מצבו של גטאס עלול להיות חמור יותר אם יוכח שהפעולה נעשה לכאורה במטרה לפגוע בביטחון המדינה או לסייע לארגון טרור. במצב שכזה, העונש על העבירה עשוי להגיע עד לעשר שנות מאסר.

המעצר מגיע שעות אחדות לאחר שהכנסת אישרה את הסרת חסינותו. גטאס הסכים להסיר את חסינותו מוקדם יותר היום, ולכן ההחלטה התקבלה ללא הצבעה במליאה. כשהודיע על כך, אמר כי "יתמודד עם החשדות". בהודעתו הפנה ביקורת כלפי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. לדבריו ביקש מנדלבליט "בצעד חריג וחסר תקדים שוועדת הכנסת תסיר את חסינותי בפני חיפוש ומעצר". לטענת גטאס, מנדלבליט "לא שש לעשות מעולם" דבר דומה בעניינו של חבר כנסת מכהן "גם בחמורות שבפרשות, שבהן חברי כנסת נחקרו ואף הורשעו בעבירות של שוחד, שחיתות, אונס ואף בחשדות חמורות בהרבה".

גטאס הוסיף כי "אין כל ספק שצעד קיצוני זה, תזמונו ואופיו תואמים לגלי הקול המתלהמים של חברי ועדת הכנסת שספק אם עיינו בבקשה, דבר המעלה חשש כבד לאיפה ואיפה בשיקול דעתו של היועמ"ש בעת שקיבל ההחלטה להגיש הבקשה". זאת, לדבריו, "על אף שהתייצבתי לחקירה ועניתי על כל השאלות של החוקרים ולאחר שהודעתי בבירור שאענה לכל פעולת חקירה חוקית ככל שיידרש ובכל עת. הדיון בוועדת הכנסת היה כצפוי מתלהם, פוליטי ולא ענייני, כך שאין בכוונתי לתת יד לאווירת ההסתה הפרועה נגדי להימשך".

"המשטרה תפעל בנחישות ובנחרצות למיצוי הדין עם ח"כ גטאס בשל מעשיו החמורים", אמר השר לביטחון הפנים גלעד ארדן . "מי שמבריח מכשירי סלולר לרוצח בכלא, מבין היטב שהשימוש בהם עלול לגרום למעשי טרור ורצח נוספים ולכן הוא מסוכן לציבור ומקומו מאחורי סורג ובריח".

במכתב שהעביר אתמול מנדלבליט ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, הוא מסר עדכון מקיף בנוגע לפרטי החקירה, הכולל מידע על פגישותיו עם האסירים וליד דקה ובאסל בזרה. "בעקבות מידע מוקדם, אישרתי תיעוד בווידאו של מפגשיו של ח"כ גטאס עם שני האסירים", ציין.

לפי היועמ"ש, בתיעוד, נראה גטאס מעביר מעטפות שהיו בכיסי מעילו הפנימיים, שהכניס אותן אל מתחת למכנסיו. בחיפוש שערכו סוהרים על גופו, נמצאו 12 מכשירי טלפון סלולריים ו-16 כרטיסי סים. כמו כן, גטאס תועד כשהוא מעביר ניירות לאסירים, חרף האיסור על כך בנהלים.

על פי מכתבו של מנדלבליט, ח"כ גטאס הכחיש בתחילה את החשדות נגדו בחקירתו, אולם בהמשך אישר כי העביר את המעטפות "אך טען כי לא היה מודע לכך שהן הכילו טלפונים". כמו כן, הוא אישר כי העביר ניירות לדקה, אך טען כי מדובר ב"חומר פוליטי" של מפלגת בל"ד.