ח"כ איימן עודה: "פעולתו של גטאס לא מקובלת עלינו"

לראשונה מאז שח"כ בסאל גטאס נחקר ונעצר בחשד לעבירות ביטחוניות חמורות, הגיב יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, לפרשה ■ "כדי לתקן את העוול צריך להיאבק בצורה דמוקרטית"

ח"כ איימן עודה / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ איימן עודה / צילום: דוברות הכנסת

בשבוע שעבר נחשף כי חבר הכנסת באסל גטאס (הרשימה המשותפת) נחשד בהעברת טלפונים סלולריים ופתקים מוצפנים לאסירים ביטחוניים. בתום הליך שכלל את הסרת חסינותו, נחקר גטאס ונעצר ביום חמישי על-ידי המשטרה. אמש (שבת) הגיב לראשונה ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, להאשמות הקשות ואמר: "הוא עשה דבר לא נכון שלא מקובל עלינו".

"שמעתי על הפרשה מהתקשורת, חשבתי שזה חלק מהחקירות שהיו לבל"ד בתקופה האחרונה בנושאים כספיים", שחזר עודה. "התקשרתי מיד לבאסל והבנתי ממנו שזה לא סיפור גדול. הוא כבר הודיע, גם אחרי החקירה וגם לפני שהוא העביר פתקים, הוא הכחיש שהוא העביר טלפונים".

עודה הבהיר כי עם זאת, ברור לו שגטאס לא עבד על-פי החוק. "אנחנו מנהלים מאבק אך ורק במסגרת החוק", אמר.

יו"ר הרשימה המשותפת ניסה להסביר מהי הדרך המאבק של המפלגה: "נכון שהאסירים הפלסטינים לא מקבלים זכות לדבר עם המשפחות שלהם, להבדיל מהאסירים היהודיים הלאומניים שביצעו פשעים. אבל כדי לתקן את העוול הזה, צריך להיאבק בדרך דמוקרטית, לכן, בכל מקרה, אם זה פתקים או טלפונים, יש את הקו הכללי, שהוא עשה דבר לא נכון ולא מקובל עלינו".

"אני חושב שזה לא נכון שאני אעמוד מהמקום שלי ואגיד שהמשטרה צודקת או באסל לא צודק", הסביר חבר הכנסת עודה את חוסר רצונו להגיד שהוא מאמין למשטרה. "כבר 20 שנה אני בעשייה הפוליטית הישירה, ואני רואה במו-עיניי כמה המשטרה האשימה, כמה פעמים היא חזרה בה מכל מיני האשמות, בכמה פעמים זה לא נהיה כל-כך גדול, זה נהיה פחות מזה", הוא טוען.

עודה: "מי שעובר על החוק צריך להיענש"

עודה סייג את דבריו ואמר: "אני לא אמרתי שהוא (גטאס) טלית שכולה תכלת, שהוא לא ביצע את הפשעים. אני אמרתי שהוא עשה מעשה שהוא לא מקובל עלינו, כי הוא עשה מעשה שהוא לא לפי החוק".

יו"ר הרשימה המשותפת טען כי הפרשה נגועה גם בפוליטיקה: לטענתו, שרים וחברי כנסת עושים שימוש פוליטי במעצרו של גטאס על-מנת להשיג רווח פוליטי. "לצערי הרב, זו הייתה מטרה עבור אנשים שיושבים בשלטון", טען. "כל האמירות שהיו שם, זה שימוש פוליטי. כן, שתהיה חקירה הוגנת עד הסוף. בוודאי. אדם שעבר על החוק צריך להיענש בהתאם. אז מה לא נכון? כל הדברים שראיתי, שר התחבורה ישראל כץ הציג את התמונות של בל"ד עם התמונות של דאע"ש, משווה בינם לבין דאע"ש".

עודה הבהיר כי לדעתו גטאס לא תכנן לפגוע בביטחון המדינה: "אני מכיר את הבן אדם, הוא מצהיר כל הזמן בריש-גלי, מעל כל במה, שהוא נגד פגיעה באזרחים", אמר עודה. "הוא אומר את אותם הדברים גם מחדרי-חדרים, אני לא חושב שהוא רצה לפגוע ביטחונית".

ח"כ עודה התייחס גם לנזק שהמעשה של גטאס גרם לסיעת הרשימה המשותפת וטען כי הציבור בישראל יוכל לזהות את ההבדל בינו לבין גטאס. "כשהציבור הישראלי עכשיו ישמע אותי, וישמע שאני אומר בשמי ובשם הרשימה המשותפת שאנחנו נגד פעילות לא חוקית, מה - הוא לא יזהה את ההבדל? כולם אותו דבר?", שאל.

חבר הכנסת סיפר כי לא האמין שגטאס יעבור על החוק. "אני לא האמנתי כששמעתי על זה, אני מכיר את השלושה מבל"ד, לא האמנתי שהוא יעשה עבירה בצורה כזאת", הוא סיפר וטען כי "חברי הכנסת האחרים מבל"ד מתנגדים למעשים שלו".

לסיום, עודה הגיב לטענה לפיה גטאס ניצל את מעמדו כדי לעשות את העבירה, ושהדבר ישפיע על חברי הכנסת הערביים האחרים. "כמה יהודים, חברי כנסת ושרים, ניצלו את המעמד שלהם? עשרות - צריך להאשים את כל חברי הכנסת? את כל היהודים?", שאל. "אין ספק שזה נזק עצום, אבל כמה שרים יהודים הורשעו? אז מה, נאשים את היהודים? דיברנו גם על מוחמד אבו חדיר. אז יהודים רצחו את מוחמד אבו חדיר ושרפו אותו. מה, להאשים את היהודים?"