"מרכז בילו פגע במסחר ברחובות, נדרוש שיתוף הכנסות"

ראש עיריית רחובות רחמים מלול: "מאז שנבחרתי היה לי חזון לחזק את המותג של רחובות כעיר המדע והתרבות. יצרנו קידום שכונות, פיתחנו תשתיות ציבוריות ומערכת חינוך מצוינת"

רחמים מלול / צילום: איל יצהר
רחמים מלול / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר פרסמה הלמ"ס סקר הוצאות והכנסות של משקי הבית ל-2015 ולפיו תושבי רחובות הם בעלי ההכנסה הכספית נטו הגבוהה ביותר למשק בית, 19,099 שקל לחודש. מנגד, ההוצאה הכספית למשק בית ברחובות עומדת על 13,125 שקל, והיא מדורגת במקום השני אחרי ת"א (14,284 שקל לחודש).

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות מאז 2009, שבעבר היה ח"כ מטעם סיעת ש"ס וכיום הוא חבר מפלגת הליכוד, אינו מופתע מהנתונים ומספר שהיפוך המגמה קרה לפני כחמש-שש שנים.

- מה מושך לרחובות משפחות מבוססות?

"מאז שנבחרתי היה לי חזון לחזק את המותג של רחובות כעיר המדע והתרבות. שנים העיר היתה בעלת תדמית של עיר מבוגרת, תוחלת החיים כאן היא במקום השני בישראל, ורציתי להצעיר את העיר. זה תהליך. יצרנו קידום שכונות, פיתחנו תשתיות ציבוריות ומערכת חינוך מצוינת. זוג צעיר מחפש איכות חיים ובראש בראשונה מערכת חינוך פורמלית ולא פורמלית איכותיים.

"בשנים האחרונות נהרו לעיר משפרי דיור, היי-טקיסטים ואקדמאים. יש ביקוש אדיר לעיר. עובדה שערכי הנדל"ן עלו כאן בעשור האחרון בערך ב-100%".

- לפי נתוני רשות המסים, מחיר דירת 4 חדרים חדשה ברחובות עומד על 1.68 מיליון שקל.

ברחובות יש גם עוני ופשע. "יש משפחות מצוקה ויש שכונות קשות, אבל גם בשכונות הקשות שיעורי האבטלה נמוכים, כלומר גם למשפחות אלו יש הכנסה. האוכלוסיה החרדית ברחובות מאופיינת בכניסה לשוק העבודה.

"בשכונת קרית משה רוכזו רוב העולים מאתיופה בשנים עברו, ויכול להיות שזו היתה טעות. כיום אנו משקיעים הרבה כסף כדי לשפר את השכונה. למעט מקרה מצער אחרון, יש גם ירידה במעשי הפשע ואנו נוקטים צעדים בכיוון. שכונת קרית משה תעבור מהפך. אנו מובילים תוכנית יחד עם משרד השיכון לפינוי בינוי של 1,400 יח"ד שייהרסו לטובת כ-8,500 דירות. זה יגדיל את אוכלוסיית רחובות ב-25%. אנו פועלים להוצאת התוכנית יחד עם נציגי הקהילה מהשכונה. רמ"י תעמיד לנו 200 דונם קרקע משלימה בכדי שהתוכנית תהיה כלכלית וקודם נבנה, ורק אח"כ יפונו הדיירים לדירות החדשות".

- מה בעניין תמ"א 38?

"תמ"א 38 מסוג תוספת קומות בלי להרוס, היא מורכבת ובעייתית. בתחום של הריסה ובנייה מחדש לפי תמ"א 38, עיריית רחובות קידמה את תוכנית 2000 ט"ז לפיה אנו מעניקים תוספת של 3.7 קומות ואפילו 4.7 קומות בהריסה ובנייה מחדש. אני מבין שלא בכל מקום משתלם ליזום תמ"א 38 ולכן הגדלנו את הזכויות".

- מה מבחינת תעסוקה?

"אנו שואפים להגדיל את אזורי המסחר והתעסוקה, ומתכננים את פארק תעשייה תמר ב' שיהיה המשך לתמר א'. זה יהיה עוד פארק היי-טק ענק לעיר עם מאות אלפי מטרים של תעסוקה, משרדים ועוד. עניינים אלו באים בהמשך לפיתוח תשתיות ענק שהעיר עוברת: שתי הפרדות מפלסיות בהשקעה של מאות מיליוני שקלים שמקלים את הכניסה והיציאה מהעיר, השקעה בתחבורה בעיר, בניית מבני ציבור מפוארים ועוד".

- אם רמת ההכנסה לתושב בעיר רחובות גבוהה, ויש מסחר ותעסוקה, איך תגיב אם ידרשו ממך רשויות קטנות סמוכות, שלהן אין מסחר ותעסוקה, להעביר אליהן חלק מתקבולי הארנונה?

"להיפך, מרכז בילו, השייך למועצת קרית עקרון פגע במסחר ברחובות. דרשנו בעבר שיתוף הכנסות ואנחנו מתכוונים להעלות את הדרישה שוב".