משרד התקשורת: האוצר מסכל תוכנית לעידוד השקעות בסלולר

משרד האוצר: אנחנו לא מחלקים כסף אלא מעודדים השקעות באמצעות רגולציה נכונה

שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ
שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ

המחלוקת בין משרדי האוצר והתקשורת סביב האסטרטגיה העתידית בשוק התקשורת עולה מדרגה. גורמים בכירים במשרד התקשורת תוקפים את משרד האוצר על כך שביד אחת הוא מדבר על עידוד התחרות וההשקעות בשוק, ומצד שני הוא מונע תוכניות שמשרד התקשורת מציע כדי לפתור את הבעיה.

הוויכוח בין המשרדים הפך למוחשי בעקבות התוכניות העתידיות סביב בזק, אך כעת הוא גולש גם לסוגיות סביב שוק הסלולר, לאחר שלטענת משרד התקשורת האוצר סיכל תוכנית שנועדה לסייע לחברות הסלולר להגביר השקעות בדור 4.5 בסלולר באמצעות הפחתה באגרות התדרים שמשלמות החברות הסלולריות. 

בכירים במשרד התקשורת אמרו כי "משרד האוצר לצערנו טומן ראשו בחול לנוכח התדרדרות התשתיות (הסלולריות והקווית) בישראל בחומש האחרון ודוחה כל תוכנית שמשרד התקשורת יזם כמתווה להאצת השקעות גם לחברות חסרות התשתית המנסות להיכנס לתחום הקווי. לצערנו משרד האוצר רק מדבר על שיתוף-פעולה אך בפועל מנסה לסכל את כל תוכניות המשרד". 

הוויכוח צץ ועלה מחדש ונשלף על-ידי משרד התקשורת כדי לנסות ולהטיל חלק מהאשמה על האוצר בהקשר של מצב השוק ורמת ההשקעות, בעיקר על-ידי פרטנר וסלקום שהן אמורות להיות המתחרות של בזק בשוק הקווי, אך עיקר פעילותן בסלולר ממשיך להישחק. 

התוכנית של משרד התקשורת קובעת כי ההתפתחות הטכנולוגית של תשתיות הסלולר בישראל והיכולת לספק שירות בהתאם לביקוש הגובר מתקיימת בהינתן 3 תנאים: פרישת אתרים נאותה, מצאי תדרים והתאמת הרשת לניצול מירבי של התדרים. האתרים של רשתות הסלולר בישראל באזורי הביקוש עמוסים ביחס למקובל בעולם, מצאי התדרים מוגבל מאוד והגידול בביקוש בהיקפים משמעותיים מעלים חשש כבד כי כבר בשנים הקרובות השירות שיקבלו המנויים יפגע ולא יעמוד בסטנדרטים המקובלים. 

לדברי המשרד בימים אלה הוא שוקד על גיבוש אסדרה שתאפשר הקמת אתרים קטנים בהליך תכנוני מהיר ופשוט, וכן פועל לפינוי תדרים והקצאתם לשירותי סלולר. להערכתנו, בשל מורכבותם, צעדים אלה יבשילו רק בעוד מספר שנים. לפיכך על-מנת לתת פתרון לעומס הצפוי ברשתות יש לפעול בהקדם על-מנת לייעל את תפקוד רשתות הסלולר. הפתרון האפשרי בטווח המיידי הוא מתן תמריץ כלכלי להאצת פרישת הרשת על-מנת לאפשר לחברות פינוי של חלק מהספקטרום הקיים לטובת LTE Advanced. 

מתווה ההנחה המוצע על-מנת להבטיח כי אגרות התדרים מקיימות את תכליתן - להבטיח ניצול יעיל של הספקטרום, יש לבחון אפשרות של מתן הנחה באגרות התדרים תוך בחינה של גובה החיסכון ומידת המוטיבציה לעשות בו שימוש לצורך השקעה בטכנולוגיה של הרשתות. 

מוצע כי החברות יוכלו לקבל פטור באגרות התדרים על תדרים המוקצים להם בתחום ה-1,800 מגה הרץ בתנאי עמידה ב - 100% מדרישות המינימום לחובת כיסוי הרשת בדור הרביעי (כמפורט ברישיונן). הפטור יחול החל מיום עמידתן בדרישות הכיסוי ועד לתום שלב ג' , דהיינו בתום 48 חודשים מיום תיקון הרישיון. לשם הפשטות, ומשום שאגרת התדרים משולמת שנתית בחלוקה לרבעונים, מוצע להחיל את הפטור עד לתום שנת 2019.

משמעות הפטור עבור פלאפון היא בגובה של 30 מיליון שקל בשנה, עבור סלקום - 40 מיליון שקל, פרטנר - 30 מיליון שקל, הוט מובייל - 10 מיליון שקל. לגולן טלקום ולאקספון טרם הוקצו תדרים, אך ההנחה עבורם עומדת גם כן על 10 מיליון שקל בשנה לכל חברה. 

עוד מציעה התוכנית של משרד התקשורת כי תקופת הזמן המקסימלית שבה תוכל כל חברה ליהנות מהפטור היא 3 שנים, אך אנו סבורים כי בפועל תקופת הזכאות תעמוד על כשנתיים וגובה ההנחה המקסימלי יעמוד על כ-80 מיליון שקל לחברה סך-הכול. היתרון במודל המוצע הוא שככל שהחברות יקדימו להשלים את פרישת הרשת, כך הן יוכלו ליהנות מהנחה גדולה יותר באגרות התדרים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "התדרים הם משאב חיוני למשק בכלל ולשוק התקשורת בפרט, אך הם גם משאב מוגבל ביותר. על כן, אגרות התדרים נועדו על-מנת שהגורם המשתמש בתחום תדר מסוים יפנים את העלות האלטרנטיבית לשימוש בו וימצה את השימוש בתדר בצורה היעילה ביותר. העובדה כי מדינת ישראל מפגרת בכיסוי של דור 4 נובעת מכך שהתדרים הרלוונטיים הוקצו לחברות הסלולר רק בינואר 2015, באיחור של מספר שנים ביחס למדינות רבות אחרות. על-מנת שמדינת ישראל תוכל לשוב ולעמוד בחזית טכנולוגיית הסלולר, בהתייחס לדור 4 פלוס ולדור 5, יש לפעול להקצאה מהירה של תדרים בתחום ה-1 ג'יגה הראשון עוד במהלך שנת 2017. 

בנוסף, חשוב לציין כי שוק התקשורת הוא שוק פרטי. המדינה לא משקיעה בו משאבים, אלא מאפשרת לחברות להתחרות ולהתפתח באמצעות יצירת תנאי רגולציה מתאימים, כדוגמת מדיניות שיתוף הרשתות, אשר קודמה על-ידי משרד התקשורת והאוצר, ומאפשרת לחברות לחלוק בעלויות לפיתוח ותחזוקת הרשתות, תוך שמירה על עיקרון ריבוי החברות בשוק ורמת תחרותיות גבוהה. הנחה באגרות תדרים חותרת תחת עיקרון חשוב זה ויוצרת קשיים רבים הנלווים להקצאה של כספי ציבור. אנו נמשיך לפעול עם משרד התקשורת להקצאה של תדרים נוספים לטובת שימושי סלולר על-מנת להציב את מדינת ישראל בחזית הקדמה הטכנולוגית".