עתירת אבן וסיד נגד רמ"י ושפיר נדחתה; צפוי ערעור לעליון

אחרי עשור של מאבקים בין אבן וסיד לשפיר על מחצבת כחל בדרום, ייתכן שמגיע הפרק האחרון: ביהמ"ש העליון יכריע אם שפיר תוכל להשתמש במחצבה עד שנת 2021

מחצבת כחל, ליד ערד / צילום: זיגי
מחצבת כחל, ליד ערד / צילום: זיגי

שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע רחל ברקאי, דחתה בשבוע שעבר את עתירת חברת אבן וסיד מקבוצת רדימיקס, לבטל את הרישיון נתנה רשות מקרקעי ישראל לחברת שפיר הנדסה בפטור ממכרז במחצבת כחל. אבן וסיד צפויה לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון, בפרק נוסף של מאבק ארוך שנמשך עוד מאז שנת 2007.

מחצבת כחל נמצאת בדרום הארץ, כ-6 ק"מ מערבית לתל-ערד. שפיר הנדסה  מתכננת לכרות במחצבה לפחות חצי מיליון טון חצץ בשנה, שייצרו הכנסות שנתיות של כ-20 מיליון שקל. מכיוון שרישיון הכרייה ניתן בפטור, שפיר צפויה לשלם תמלוגים מינימליים של כ-5 שקלים לטון חצץ.

אבן וסיד, המפעילה את מחצבת דרגות הסמוכה לאחר שזכתה במכרז ב-2014, טוענת כי הפטור מנוגד להחלטה של בית המשפט העליון מ-2010 ויוצר תחרות לא הוגנת, משום שהיא משלמת תמלוגים של כמעט 17 שקל לטון חצץ.

שפיר טוענת, מצד שני, כי ההליכים המשפטיים שבהם נוקטת אבן וסיד נועדו לבצר את מעמדה החזק בדרום הארץ ולמנוע תחרות.

המדינה, מצד שלישי, מעוניינת בהגדלת היצע חומרי הגלם לבנייה, במטרה להוזיל את עלויות הבנייה. דוחות שנערכו בשנים האחרונות בנושא העלו כי סגירת מחצבות וצמצום בהיצע חומרי הגלם תרמו לעליית תשומות הבנייה. כדי לפתור את הבעיה, אמורה להיכנס בשנה הקרובה לתוקף תוכנית מתאר ארצית 14ב' לכרייה וחציבה, הכוללת הרחבה משמעותית של שטחי המחצבות הקיימות.

בפסיקתה בשבוע שעבר קבעה השופטת ברקאי כי החלטת הפטור של רשות מקרקעי ישראל ניתנה בסמכות ובאופן סביר, ואינה סותרת את ההחלטה של העליון מ-2010, שקבעה כי הפטור יינתן ל-5 שנים בלבד מיום מתן פסק הדין, כלומר עד 2015.

השופטת ברקאי היא זאת שאישרה ביולי השנה לרמ"י לדון במתן הפטור למרות החלטת העליון, לאחר ששפיר תבעה את הרשות בהיקף 34 מיליון שקל, בטענה כי מחדליה בנושא בעשור האחרון גרמו לה נזקים כבדים. בהחלטה שנתנה השופטת היא קבעה כי הוראת בית המשפט העליון הותנתה ביכולת להפעיל את המחצבה, אך הליכים משפטיים וסטטוטוריים מנעו משפיר להיכנס לעבודה.

חודשיים לאחר ההחלטה התכנסה ועדת הפטור של רשות מקרקעי ישראל והחליטה להעניק לשפיר רישיון חציבה עד 2021. ההחלטה גררה את העתירה הנוכחית מצד אבן וסיד, שנאבקת בנושא מאז נתנה רמ"י לשפיר רישיון כרייה פטור ממכרז ל-20 שנה בתחילת 2007 - פטור שבתי המשפט קבעו בערכאות שונות כי אורכו אינו סביר.