הבורסה בת"א: שנה גרועה למשקיעי הפארמה, טובה לכל השאר

צניחת 3 חברות הביג פארמה - טבע, פריגו ומיילן - העלימה את הצלחת המניות האחרות: מדד ת"א 75 עלה ב-17%, יתר 50 זינק ב-26%, ומדדי ההיי-טק עלו ב-16%-24%

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

מבט ראשון, 2016 עשויה להיראות כשנה לא מוצלחת עבור המשקיעים בבורסה בת"א. מדד הדגל, ת"א 25, איבד השנה כ-5% מערכו והמדד המורחב, ת"א 100, רשם גם הוא תשואה שלילית של כ-2%. זאת בשעה שמחזורי המסחר מתכווצים וחברות חדשות ואיכותיות ממעטות להידפק על דלתות הבורסה.

אלא שמבט מעמיק יותר מספר סיפור שונה לחלוטין ומבהיר כמה חשובה הרפורמה במדדי המניות, שתבצע הבורסה בפברואר הקרוב. רפורמה, שבמסגרתה יורחבו שני המדדים המובילים ויופחת המשקל המקסימלי שיקבלו המניות בהם. למעשה, שלוש חברות התרופות הגדולות: טבע, פריגו ומיילן, היו אחראיות השנה למרבית התשואה השלילית שרשמו השנה שני המדדים המובילים, כך שמי שנמנע מההחזקה בהן הרוויח, ובגדול. טבע ופריגו איבדו השנה כל אחת יותר מ-40% מערכן, בשעה שמיילן רשמה ירידה של כ-30%.

הזינוק של אורמת

כך, שכאשר בוחנים את המדדים בהן לא נכללו מניות אלו, מקבלים לרוב תמונה שונה לחלוטין. למשל מדד ת"א 75, בו נכללות מניות החברות הבינוניות בבורסה, עלה השנה בכ-17%, בשעה שמדד המניות הקטנות יתר 50 רשם זינוק של לא פחות מ-26%. גם בחלוקה מגזרית נרשמו תשואות מרשימות, כאשר מדדי ההיי-טק לסוגיהם (בלוטק, טק עילית וטכנולוגיה) טיפסו ב-16% עד 24%, בשעה שמדד נדל"ן 15 התחזק ב-16%, מדד הנפט והגז עלה בכ-18% ומדדי הבנקים והביטוח עלו ב-18% וב-13%, בהתאמה.

חלק מהעליות הללו, יש לייחס כנראה לרפורמה במדדי המניות, שתשנה את הרכב המדדים ותכניס מניות רבות יותר לתעודות הסל העוקבות אחריהם. אם הנחה זו נכונה, הרי שחלק מהעליות באותן מניות הקדימו אולי את זמנן והגיעו על חשבון התשואה של השנה הבאה. כך או כך, יש לקוות כי החל מהשנה הבאה והרבה בזכות אותה רפורמה במבנה המדדים, לא נראה יותר מספר כל כך קטן של מניות משפיע במידה כה דרמטית על תשואת ההמדדים.

להלן המספרים המרכזיים של הבורסה בתל-אביב בסיכום 2016:

5% היה שיעור הירידה השנתי של מדד ת"א 25 בסיכום 2016, בסיומה של שנה רבת דרמות ותהפוכות בשווקים. את שנת 2015, נזכיר, סיכם המדד המוביל בעלייה של 3%, אחרי קפיצה של 10% ב-2014.

2016 נפתחה בסערה בכל שוקי ההון בעולם, עם צניחה של מחירי הנפט לרמות שפל בהן לא שהו מאז 2003, שעוררו חששות בנוגע לסיכונים הגלומים במצב הכלכלה העולמית ושלחו את השווקים לירידות חדות (ואף גררה חלק מהמדדים המובילים בעולם לטריטוריה של שוק דובי). שוק ההון המקומי לא נותר אדיש להתפתחויות אלה וסבל גם הוא מירידות חדות בתחילת השנה.

בהמשך השנה, התמתנו חששות אלה, ובמקביל לתיקון חלקי במחיר הנפט, פורסמו נתוני מאקרו שונים שהצביעו על קצב צמיחה חיובי בכלכלות האמריקאיות והאירופאיות, שסייעו לתקן חלק ניכר מאותן ירידות.

לצד האירועים הכלכליים השונים, השנה התאפיינה בתנודתיות גבוהה יחסית, שהושפעה גם מאירועים בזירה הגיאופוליטית, שהתרחשו בניגוד למרבית הציפיות המוקדמות ובמרכזם החלטת בריטניה להתנתק מהאיחוד האירופי ("ברקזיט") ובחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב.

בבורסה מציינים כמה גורמים שהשפיעו השנה לחיוב על המסחר בזירה המקומית, ובהם השפל ההיסטורי של שיעור הריבית העומד על 0.1%, נתונים מאקרו כלכליים חיוביים ותוכנית האוצר להפחתת מסים ובהם מס חברות. בצד השלילי, מזכירים שם את שיעור הצמיחה המתון, והיחלשות הדולר והאירו ביחס לשקל.

בבחינת ביצועי מדד ת"א 25, מי שבסיכום שנתי משכו אותו לצד השלילי, היו שלוש מניות הפארמה, וזאת לפי הבורסה, "עקב ירידת מחירים חדה בענף והאטה בשוק הגנרי, ולאחרונה גם פתיחת חקירה בארה"ב לגבי תיאום מחירים על-ידי חברות מובילות בענף". בצד החיובי, בולטת בסיכום שנתי מניית אורמת, שקפצה בכ-45% ולצידה מניות מליסרון והבינלאומי שהתחזקו בכ-30% כ"א.

מבין המדדים, בין מי שבלט לחיוב בסיכום שנתי, היה יתר 50, שקפץ בכ-25% ולצידו מדדי הנפט והגז והנדל"ן טיפסו בכ-15%-20%. בצד השלילי בולט מדד התקשורת, שנשחק השנה בכ-10%.

1.26 מיליארד שקל היה מחזור המסחר היומי הממוצע במניות בבורסה בשנה החולפת (כולל תעודות סל), המשקף צניחה של 12.5% ביחס לממוצע ב-2015 שעמד על 1.45 מיליארד שקל, ועלייה של 5% ביחס לנתון זה ב-2014, שעמד על 1.2 מיליארד שקל.

המחזור הממוצע היומי רחוק בכ-50% מזה שנרשם בשנת השיא שלו, ב-2007, אז הוא הגיע לכ-2.4 מיליארד שקל. עוד בבורסה מציינים כי באמצע חודש יוני, ערב עדכון המדדים החצי שנתי, הגיע מחזור המסחר היומי ל-4.3 מיליארד שקל.

מנתוני הבורסה עולה כי בסיכום שנתי המשיכו חברות מדד ת"א 25 לשמור על הדומיננטיות שלהן מסך המסחר במניות, והיוו 72% ממנו - דומה למצב ב-2015. בבורסה מציינים כי "שיעורים אלה יציבים, פרט לשנת המשבר של 2008 - בה גדלה הריכוזיות וחלקן במסחר של מניות מדד ת"א 25 עלה לשיא של 81%".

452 הוא מספר החברות שמניותיהן הנסחרות בבורסה בסיום 2016, ירידה של 9 חברות לעומת אלה שנסחרו בה בסוף 2015, נתון אשר ממשיך את המגמה השלילית של התמעטות החברות הציבוריות הניכרת בשנים האחרונות. מספר החברות הנוכחי נמוך ב-30% (כ-200 חברות) לעומת כמות החברות שנסחרו בה ב-2007.

בבורסה מציינים כי בסיכום שנתי נמחקו מהבורסה 17 חברות, לעומת 23 בשנה שעברה ו-42 ב-2014 - 10 מתוכן בעקבות הצעות רכש ומיזוגים, 5 עקב הסדר או פירוק ו-2 חברות דואליות שממשיכות להיסחר בבורסת נאסד"ק.

בסיכום שנתי, שלוש חברות בלבד ביצעו רישום כפול (אביליטי, פוינטר ומטומי) ובוצעו שלוש הנפקות ראשוניות בלבד, בהיקף של כ-260 מיליון שקל. את עיקר הסכום גייסה חברת אוברסיז, שנרשמה למסחר במסגרת הצעת מכר, ואת היתר גייסו מגוריט - קרן הריט המשקיעה בנדל"ן למגורים; וחברת הטכנולוגיה וונטייז. היקף גיוסי ההון באמצעות מניות עלה ב-15% לרמה של 6.4 מיליארד שקל, מתוכו סך ההנפקות לציבור הגיע ל-4.4 מיליארד שקל - סכום המשקף עלייה של 28% ביחס ל-2015.

בזירת החוב, היקף האג"ח הקונצרני שגייסו החברות הגיע השנה לסכום שיא כ-61 מיליארד שקל (לא כולל רצף מוסדיים), לעומת כ-55 מיליארד שקל ב-2015. כ-2.4 מיליארד שקל מגיוס האג"ח השנתי בוצע על-ידי שש מנפיקות חדשות - עיקרן חברות נדל"ן זרות הפועלות בארה"ב, ובהן נמקו ריאלטי, קייביאס, דלשה קפיטל וקורנרסטון, לצידן של פתאל אירופה ואורן השקעות המקומיות.

בורסה: פתרון מימון רק לגדולות?

השנה מבינים גם בבורסה שהמצב רחוק מלהיות אידיאלי, וכותבים במסגרת הסיכום השנתי כי "התפקיד המרכזי של בורסה הוא לאפשר לחברות לגייס הון להמשך צמיחתן והתפתחותן, לייצר נזילות וסחירות בני"ע שלה ולשתף את הציבור באופן יעיל בצמיחתן של החברות. אי אפשר להתעלם מכך שיעדים אלו לא הושגו בשנה האחרונה".

עוד הוסיפו כי "מספר החברות אשר בוחרות להיות ציבוריות הולך ויורד באופן עקבי, בורסות הופכות להיות רלוונטיות בעיקר עבור חברות גדולות מאוד והן אינן מצליחות לספק פתרון מימוני עבור חברות קטנות ובינוניות. זה קורה בכל העולם וגם בישראל".

עוד מציינים שם כי, "למגמה זו מתווסף הסנטימנט השלילי כלפי הנפקות בבורסה בתל-אביב ותפיסה רווחת הנוגעת לרגולציה מכבידה על שוק ההון".

בבורסה מנסים לשמור על אופטימיות ומזכירים את הצעדים השונים בהם נקטו יחד עם הרשות לני"ע להוביל לשינוי הסנטימנט השלילי כלפי שוק ההון הציבורי המקומי, בהם שינוי מבנה הבעלות, הקלות לחברות טכנולוגיה, הטבות מס לחברות קטנות ובינוניות ועוד, וכותבים כי "חלק גדול מהשינויים המבורכים עדיין לא חלחל את תודעת החברות ואנו עושים מאמצים רבים, יחד עם הרשות, להביא את הבשורה הזו".

בקרוב תיכנס לתוקף רפורמת המדדים שהובילה הבורסה, שם מביעים ביטחון בהצלחתה וכותבים כי היא "מהווה את השינוי העמוק ביותר במדדים מזה כ-20 שנה, ואנו בטוחים כי היא תסייע להגדיל את הסחירות, להפחית את הריכוזיות במדדים ולפתור בעיות נוספות במדדים המובילים".

נתוני המסחר
 נתוני המסחר

מניות בולטות
 מניות בולטות

מדדי מניות
 מדדי מניות