בתיווך רוסיה וטורקיה: פוטין הודיע על הפסקת אש בסוריה

ההפוגה במלחמה בין המשטר למורדים תיכנס לתוקף בחצות ולא תכלול ארגוני אסלאם קיצוני ■ פוטין הודיע על הפחתת הנוכחות הצבאית הרוסית במדינה ■ הצבא הסורי: "ההסכם נועד ליצור תנאים לפתרון מדיני"

מלחמת האזרחים בסוריה / צילום: רויטרס
מלחמת האזרחים בסוריה / צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע היום (ה') כי נחתם הסכם הפסקת אש כולל בין המורדים למשטר אסד, ושרוסיה וטורקיה, שגיבשו את ההסכם, יהיו ערבות לו. הוא מסר עוד כי הצבא הרוסי יצמצם את נוכחותו במדינה. הצבא הסורי אישר את הדברים, והדגיש כי ההסכם ייכנס לתוקפו בחצות. עוד נמסר כי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) וג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה, כמו גם כל הארגונים הקשורים אליהם, לא ייכללו בהפוגה. משרד החוץ של טורקיה אישרה את הדברים.

"הצבא מודיע על הפסקה מלאה של הקרבות בכל אדמות סוריה החל מחצות, וזאת לאחר הניצחונות וההצלחות שהשיגו הכוחות ביותר מחזית אחת", נכתב בהודעת הצבא הסורי. "הסכם הפסקת האש מגיע במטרה ליצור את התנאים לפתרון מדיני למשבר בסוריה".

אתמול דווח כי רוסיה וטורקיה הגיעו להסכם הפסקת אש, אך בקרמלין אמרו כי הם לא יכולים לאשר את הדיווח. בקרב המורדים ציינו אז כי אמנם השיחות מתקיימות, אולם הפסקת האש עוד לא קרובה. עוד דווח כי אם תצלח הפסקת האש, אמורות להתקיים שיחות המשך באסטנה, בירת קזחסטן.

עדיין לא ברור מה מכיל הסכם הפסקת אש, אך שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו הבהיר אתמול כי אסד לא יכול להיות חלק משום פתרון פוליטי, מאחר שהאופוזיציה לעולם לא תקבל זאת. נקודה זאת היא סלע המחלוקת המרכזי בין בעלי בריתה של סוריה לבין תומכי המורדים.

בשבוע שעבר הכריזו רוסיה , איראן וטורקיה כי הן מוכנות לתווך בשיחות שלום לסיום המלחמה בסוריה . במפגש שנערך במוסקבה, אימצו שרי ההגנה והחוץ של המדינות הצהרה המניחה את העקרונות לכל הסכם עתידי ולפיה שינויי המשטר במדינה אינם בעדיפות עליונה וכי יש לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה.

השיחות להפסקת אש כללית בסוריה הגיעו בעקבות הכרזת צבא אסד לפני שבוע בדיוק על כיבושה המלא של חאלב מידי המורדים בתום לחימה עקובה מדם. בהודעה שפורסמה בסוכנות הידעות הסורית הרשמית נכתב כי "השבת הביטחון לחאלב הוא ניצחון המהווה מהלך אסטרטגי ונקודת מפנה חשובה במלחמה נגד הטרור, כמו גם מכה מוחצת לתכנית הטרוריסטית ולתומכיה". ההודעה פורסמה לאחר השלמת פינוי המורדים ממזרח חאלב.

ההשתלטות מחדש על חאלב, לאחר מאבק של ארבע שנים, מהווה את ההישג הגדול ביותר של בשאר אסד במהלך חמש שנות מלחמת האזרחים. לפי הערכות, בחמש שנות הלחימה נהרגו בחאלב יותר מ-13,500 בני אדם.