סיכום 2016: 10 מניות עם תשואות שנתיות נפלאות במדד היתר

בשעה שהמשקיעים במדדי ת"א 25 ות"א 100 סיכמו את 2016 בצליעה, מי שבחרו להשקיע במניות היתר נהנו מתשואות מרשימות ■ אילו מניות זינקו בין 77% ל-154%?

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

1. ארית: יצרנית המרעומים משדרות רעמה ב-2016

מניות
 מניות

חברת ארית תעשיות  עברה בשנים האחרונות תקופות לא פשוטות. החברה, העוסקת בייצור ושיווק מוצרים אלקטרוניים ואלקטרו-אופטיים לשוק הצבאי באמצעות החברה הבת רשף טכנולוגיות, תלויה מאוד בהזמנות שהיא מקבלת ממשרד הביטחון וכן מצבאות של מדינות אחרות שבהן היא פועלת (בעיקר הודו), ולכן תוצאותיה מתאפיינות בתנודתיות. ב-2016 הציגה החברה תוצאות חזקות במיוחד, ובהתאם לכך, תשואת המניה הרקיעה שחקים.

ארית, הנמצאת בשליטת היו"ר צבי לוי, התמודדה בשנים האחרונות עם סביבה עסקית מאתגרת. לפני מעט יותר משנתיים, הזמנה בהיקף של 60 מיליון שקל של מרעומים לפגזים ממשרד הביטחון הצילה את המפעל של רשף טכנולוגיות בשדרות מפני סגירה.

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הציגה ארית הכנסות של כ-41 מיליון שקל - זינוק של 376% לעומת התקופה המקבילה ב-2015. הרווח הנקי הסתכם ב-13.7 מיליון שקל, לעומת הפסד ב-2015. צבר ההזמנות של ארית הסתכם ב-30 בספטמבר ב-101 מיליון שקל וכמעט כולו לאספקה במהלך 2017, כך שגם השנה הכנסות החברה צפויות לגדול בשיעור משמעותי.

2. ברימאג: יבואנית מוצרי החשמל נהנית מצמיחה בפעילות

מניות
 מניות

2016 היתה שנה חיובית עבור יבואניות ומשווקות מוצרי החשמל והאלקטרוניקה - וברימאג , שעם מותגיה הבולטים נמנים, בין השאר, LG, סוני, דלונגי והובר, היתה חלק ממגמה זו. בדוחותיה האחרונים דיווחה החברה כי לצד צמיחה בפעילות היא נהנתה גם משיפור הרווחיות בזכות שינוי תמהיל המכירות, וכן ירידה בהוצאות ותהליכי התייעלות. נוסף על כך, במהלך הרבעון השלישי ביצעה החברה מכירה משמעותית בתחום המוצרים הביתיים, בהיקף של 34 מיליון שקל, לגוף צרכני.

מלבד מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, ברימאג גם מייבאת ומפיצה מערכות מיזוג אוויר, אביזרי חשמל ותאורה ומוצרי סניטציה, המיועדים בעיקר לשוק המסחרי, ומחזיקה ברשת החנויות טרקלין חשמל.

למרות הזינוק המשמעותי בערכה בשנה החולפת, יש עוד מי שמאמין באטרקטיביות של מניית ברימאג. היום עידכנה החברה כי מכרה כ-2% ממניותיה (שהיו רדומות) לגוף מוסדי תמורת כ-4.5 מיליון שקל, בעסקה שנעשתה לפי מחיר מניה של 19 שקל - הנחה של 4.5% על שווייה הבוקר.

3. סומוטו: חברת היי-טק צומחת שמחלקת דיבידנדים

מניות
 מניות

בדרך כלל חברות טכנולוגיה הנמצאות בתחילת דרכן, ובמיוחד כאלה הצומחות בקצב מהיר יחסית, אינן מחלקות דיבידנדים. ואולם, בחברת סומוטו , המנוהלת על ידי בן גירון, מצליחים לעשות את שני הדברים במקביל: לצמוח בקצב מהיר (בעיקר באמצעות רכישות) וגם לחלק דיבידנד נאה לבעלי המניות.

סומוטו, הפועלת בתחומי השיווק באינטרנט, הפרסום בווידאו ובמובייל והפצה של תוכנות ואפליקציות, פירסמה תוצאות טובות לרבעון השלישי של 2016. מתחילת 2016 רשמה החברה עלייה של 42% בהכנסות לרמה של כ-32.6 מיליון דולר, בעוד הרווח הנקי שלה הסתכם בכ-5.3 מיליון דולר - עלייה של 78% לעומת התקופה המקבילה ב-2015.

בהתאם למדיניותה, חילקה סומוטו דיבידנד בסכום של מיליון דולר בחודש שעבר - כך שהדיבידנדים שחולקו ב-2016 הסתכמו ב-2 מיליון דולר (תשואת הדיבידנד היא 4.3%).

4. טלסיס: זינקה, למרות חשש משינוי במדיניות TI

מניות
 מניות

חברת טלסיס , הנמצאת בשליטת חברת ההחזקות ארלדן של צלי רשף ויגודה אחזקות (כל אחת מחזיקה 21.3% מהמניות), פועלת בתחום של יבוא ושיווק של רכיבים ומכשירי אלקטרוניקה שונים. בתחילת חודש ספטמבר האחרון הזהירה החברה מפני הרעה אפשרית בפעילותה מכיוון שחברת TI (טקסס אינסטרומנטס), ספקית עיקרית של החברה, הודיעה לה על שינוי במדיניות ההתקשרות שלה עם מפיציה בעולם, ובכלל זה בישראל.

בטלסיס הדגישו אז כי ההודעה נעשתה בעל פה, וכי החברה עדיין לא קיבלה את פרטי המדיניות החדשה בכתב. עם זאת, בטלסיס מצאו לנכון להזהיר את המשקיעים, כי "ייתכן ששינוי המדיניות האמור ישפיע לרעה על התוצאות הכספיות של החברה בעתיד". מאז לא עדכנה החברה בנושא. המניה הגיבה להודעה בירידה של אחוזים בודדים, ומי שניצל את הירידה לרכישת מניות רשם מאז תשואה פנטסטית של 22%.

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 רשמה טלסיס גידול של 17% במכירות לרמה של 166 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשמה קפיצה של 63% ברווח הנקי ל-13.2 מיליון שקל.

5. שנפ: מצברים, צמיגים - ועכשיו גם סטריאו

מניות
 מניות

חברת שנפ , המזוהה בעיקר עם פעילותה בתחום המצברים לרכב, הרחיבה ב-2012 את פעילותה לתחום הצמיגים (הפצת צמיגי קונטיננטל בישראל), ובמהלך השנה האחרונה סימנה תחום התרחבות נוסף - מערכות הסטריאו והמיגון לרכב.

שנפ, שנמצאת בשליטת קרן סקיי של צבי יוכמן וניר דגן ומשפחות המייסדים, בראשות המנכ"ל אורי רוזנשיין, חתמה באוגוסט האחרון על הסכם עם האחים אברהם ויצחק זינו, בעלי א.ד.י מערכות, לרכישת 50% ממניותיה תמורת 75 מיליון שקל. ההכרזה על עסקת א.ד.י באוגוסט האחרון העניקה רוח גבית חזקה לשנפ - ומאז קפצה המניה בכ-30%.

שנפ הציגה בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הכנסות של 281 מיליון שקל - גידול של 2% לעומת התקופה המקבילה ב-2015. הכנסות מגזר הצמיגים גדלו בתקופה זו ב-5%, והסתכמו ב-172 מיליון שקל, בעוד ההכנסות מפעילות המצברים הצטמקו ב-2.3% והסתכמו ב-109 מיליון שקל. הרווח התפעולי של שנפ גדל באותה תקופה ב-3% והגיע ל-29.3 מיליון שקל, והרווח הנקי צמח בכ-13% והסתכם ב-14.9 מיליון שקל.

6. המלט: עוד הצלחה תעשייתית מבית קרן פימי

מניות
 מניות

חברת המלט מהווה את אחת ההשקעות המוצלחות בפורטפוליו של קרן פימי שמוביל ישי דוידי. החברה עוסקת בפיתוח, ייצור, ושיווק של מחברים, שסתומים ומערכות לתחום הבקרה בתעשיות התהליכיות והאולטרה-נקיות.

באוקטובר האחרון רכשה המלט, המנוהלת על ידי אמיר וידמן, את חברת נורבאלב (Norvalve) הנורווגית. נורבאלב עוסקת בייצור, מכירה ושיווק של ברזים ומחברים לתעשיית הנפט והגז, עבור אסדות קידוח לתחום התת-ימי (קידוח ימי עמוק) והעל-מימי.

מאז כניסתה של קרן פימי להשקעה בחברה ב-2012 (מחזיקה 60.5% מהמניות) זינקה מניית המלט ביותר מ-100%, וכמעט כל העלייה חלה בשנה האחרונה. בתשעת החודשים הראשונים של 2016 רשמה המלט עלייה של 25.8% בהכנסות, לרמה של כ-92 מיליון דולר. בתקופה זו הרווח התפעולי שלה גדל ב-40% ל-9.7 מיליון דולר, והרווח הנקי צמח ב-76% והסתכם ב-8.1 מיליון דולר.

7. אלקטרה צריכה: תוכנית ההתייעלות ממשיכה לתת פירות

מניות
 מניות

המומנטום החיובי בעסקיה של חברת אלקטרה צריכה  (אמ"צ) נמשכת כבר כמה רבעונים. זאת, לאחר תקופה שלילית לא קצרה שעברה על עסקיה, אשר במהלכה רשמה הפסדים ניכרים, ובעקבותיה אימצה תוכנית התייעלות אגרסיבית.

מגמת הצמיחה ברבעונים האחרונים ניכרת בשיפור בהכנסות החברה, לצד עלייה בשיעורי הרווחיות במגזרי הפעילות השונים, הכוללים יבוא, ייצור, שיווק והפצת מוצרי חשמל, הפעלת רשתות השיווק למוצרי חשמל "מחסני חשמל" ו"שקם אלקטריק" והחזקה ברשת אייס אוטו דיפו. המגמה החיובית בפעילות גם איפשרה לאלקטרה להודיע בחודש שעבר על חלוקת דיבידנד לבעלי המניות לראשונה מתחילת 2014.

לצד שיפור הפעילות השוטפת, אמ"צ ממשיכה לפעול למיקוד פעילותה. בשבועות האחרונים הודיעה על מכירת פעילותה של אייס אוטו דיפו לפי שווי של כ-190 מיליון שקל, שצפויה לייצר לה רווח לפני מס של כ-95 מיליון שקל, וכן על מכירת פעילות ברי המים שלה תמורת כ-10 מיליון שקל. נוסף על כך, ניהלה החברה באחרונה משא ומתן לרכישת מניותיה של חברת הסלולר גולן טלקום.

8. סקופ: חברת המתכות מתייעלת ומשתפרת

מניות
 מניות

בדוחותיה האחרונים מסכמת יבואנית ומשווקת המתכות סקופ זינוק של 65% ברווחיה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016 לצד שיפור ניכר בשיעורי הרווח שלה, במשפט קצר: "בתקופה המדווחת באו לידי ביטוי תהליכי ההתייעלות בכל חברות הקבוצה בתחום התפעול, הרכש וניהול המלאי".

סקופ, שנמצאת בשליטת היו"ר שמואל שילה, עוסקת ביבוא ושיווק מוצרים וחומרי גלם בענף המתכות ובסך הכל מציעה לתעשייה כ-80 אלף פריטים.

השיפור ברווחיה של סקופ נרשם אף שבפעילות השוטפת החברה לא הצליחה להגדיל את הכנסותיה, שירדו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ב-8% ל-1 מיליארד שקל. הנסיגה בהכנסות החברה היתה רוחבית, ונרשמה גם בשוק המקומי, גם בשוק האמריקאי וגם באירופה ובשווקים אחרים, ומיוחסת לירידה בביקושים, תחרות והאטה בפעילות.

9. גניגר: בזכות גידול בנפח המכירות ושינוי התמהיל

מניות
 מניות

כמו חברות תעשייה ישראליות רבות, גם יצרנית יריעות הפלסטיק גניגר  סבלה במהלך השנה החולפת מהתחזקות השקל ביחס לדולר, ששחקה את מכירותיה. עם זאת, החברה הצליחה להתמודד עם מגמה זו בהצלחה, בזכות שיפור היקף המכירות (בטונות) של מוצריה ושינוי תמהיל המכירות.

גניגר, הנמצאת בשליטת הקיבוצים גניגר וברקאי, פועלת בישראל ובחו"ל בייצור ובשיווק יריעות פוליאתילן (המשמש לאריזה קמעונית ושקים) רב-שכבתיות, רשתות ומסכים למגוון שימושים, בעיקר לתחומי החקלאות וכן לתעשייה. פעילות הייצור שלה מתבצעת בארבעה אתרים מרכזיים: גניגר, נאות מרדכי וניר יצחק בישראל, וכן סאו פאולו בברזיל.

מפילוח תוצאותיה הכספיות של גניגר עולה כי גם בתחום החקלאות וגם בתחום התעשייה היא הצליחה לשפר את הרווחיות, ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רווחיה גדלו ב-36% ל-29 מיליון שקל.

בשבועות האחרונים עידכנה גניגר כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת 51%-60% מחברה איטלקית העוסקת בייצור ושיווק יריעות פלסטיק, תמורת 7-8 מיליון אירו.

10. אוריין: חברת השילוח לא מפסיקה להתייעל

מניות
 מניות

חברת השילוח והשירותים הלוגיסטיים אוריין  נהנית מתקופת פעילות חיובית. זאת, בין השאר, הודות להתייעלות תפעולית בהשמת כוח האדם והתייעלות של קווי ההפצה במגזר ההובלות הפנים-הארציות, במקביל לצעדים שהחברה נוקטת כדי להגדיל הכנסות ולטייב הסכמים מול לקוחות במגזר האחסנה.

נוסף על כך, נהנית אוריין באחרונה משיפור רווחיות במגזרי השילוח, הן בצד היבוא והן בצד היצוא, בזכות ירידה בעלויות ההובלה הימית על רקע התחרות העזה בשוק זה.

למרות השיפור ברווחיות, אוריין, הנמצאת בשליטת חן למדן, סיכמה את שלושת הרבעונים הראשונים של 2016 עם שחיקה בסך הכנסותיה, בהשפעת ירידה בפעילות היצוא שלה, שנבעה ממצב המשק הישראלי, וכן בהשפעת ירידה בפעילות מחלקת ההובלה היבשתית ושילוח משלוחי צד ג' מיעד ליעד בחו"ל.

* התוצאות הכספיות של החברות - בשלושת הרבעונים הראשונים של 2016.