האופוזיציה: לדחות הדיון בוועדת הכספים על מס דירה שלישית

בהתרעה קצרה התקבלה היום הזמנה לישיבת ועדת הכספים שתתקיים מחר בנושא התקנות בחוק הנדון וכן תיקון הנוסחה לחישוב ערך דירת מגורים ■ חברי האופוזיציה בראשות ח"כ רוזנטל טוענים להתנהלות לא תקינה

מס דירה שלישית ממשיך לעורר מהומה בכנסת. מחר אמורה ועדת הכספים לדון בתקנות הקשורות לחוק האמור, תקנות העוסקות בהטבות למוכרי דירות להשקעה בעשרת החודשים הראשונים של השנה, וגם בעדכון הנוסחה המסובכת של החוק. הודעה על קיום הישיבה כמו גם הנושאים שיעלו לדיון פורסמו רק היום, ובאופוזיציה מבקשים כעת לדחות את הדיון.

סיעת המחנה הציוני פנתה היום (ד') בשם כל סיעות האופוזיציה אל יו"ר הכנסת, היועץ המשפטי של הכנסת ויו"ר ועדת הכספים, בדרישה לבטל את ישיבת הועדה. בפנייה נכתב כי "הבוקר, נשלחה הזמנה אל חברי ועדת הכספים ובה הודעה על ישיבה שאמורה להתקיים מחר 5.1.2017 בנושא התקנת תקנות על פי החוק הנדון וכן תיקון הנוסחה לחישוב ערך דירת מגורים וכל זאת בשעה ששאלת חוקיות חקיקת החוק נמצאת לפתחו של בית המשפט העליון.

"מרשינו, אשר עתרו כנגד התנהלות בלתי תקינה וזאת בלשון המעטה, על הליכי החקיקה החפוזים בעניין מס ריבוי דירות, הופתעו שוב לקבל זימון לישיבה מיוחדת של ועדת הכספים בהתראה כל כך קצרה ובנושא מורכב מאוד.

"לצערם של מרשיי זימון חברי הועדה מצביע שוב על זלזול בעבודת חברי הכנסת, והצבתם מול עובדות מוגמרות, כך שיכולתם לשמש כשליחי ציבור האמונים על עבודת הרשות המחוקקת נפגעת שוב".

נזכיר כי חברי האופוזיציה הגישו עתירה לבג"צ כנגד החוק והליך אישורו במסגרת חוק ההסדרים. עתירה, שיחד עם שתי עתירות נוספות, עתידה להתברר בבית המשפט עד סוף חודש פברואר.

 

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), יוזם הפנייה, אמר היום: "הקואליציה הדורסנית ממשיכה לזלזל בכנסת ובהליך הדמוקרטי התקין. העתירה על התנהלות המבזה בהליך החקיקה של חוק מיסוי דירה שלישית כבר מונחת על שולחן בג"צ אבל הממשלה ממשיכה בשיטה הביריונית ומבקשת לקבוע כבר מחר תקנות ולבצע שינויים בחוק, בהתרעה קצרה מבלי לאפשר לחברי הועדה ללמוד את הדברים לעומקם".

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכזת האופוזיציה: ״עוד לא יבש הדיו על ההחלטה השערורייתית לאשר את מס ריבוי דירות בועדת הכספים ערב אישור התקציב, והקואליציה שוב עוקפת את כל הכללים ומוסיפה חטא על פשע. תקנון הכנסת הוא החוק של הכנסת, לא המלצה. הצורך בזמן כדי ללמוד חקיקה לפני שמצביעים עליה הוא חובה לטובת הציבור, לא מותרות. גם אם יש חוק שיקר מאד ללבו של שר האוצר, זה לא אומר שהוא יכול לרמוס כל הליך תקין, שוב ושוב, כדי לאשר אותו״.

בתגובה לטענות האופוזיציה על הדיון המתוכנן מחר בוועדת הכספים, שלח הערב היועץ המשפטי לכנסת עו"ד אייל ינון תשובה קצרה וממצה. במסגרת מכתב התשובה כתב עו"ד ינון כי אומנם בהליך אישור החוק נפלו פגמים ו"היה ראוי שלפחות הדיון בתקנות ייעשה בדרך המלך", אך אין עילה של ממש לדחות את הדיון וכי קביעתו למחר "אינה מהווה חריגה קיצונית מהנהוג בכנסת", כך כתב ינון. עוד הוסיף וכתב היועץ המשפטי לכנסת כי יו"ר הוועדה יסביר מחר (ה') מדוע הדיון נקבע למועד זה.

כך, בשורה התחתונה, למרות דרישת האופוזיציה, הדיון בתקנות המשלימות לחוק יתקיים מחר כמתוכנן.