נת"ע תקיים שימוע אחרון לפני ביטול מכרז מערכות הקו האדום

בשימוע תשתתף קבוצת אלסטום-מנרב, שלפי הערכות מוכנה להתפשר על לפחות מיליארד שקל מהצעתה המקורית, תמורת גידור סיכונים ■ פשרה זאת עדיין רחוקה במיליארד שקל נוספים ממה שמוכנה נת"ע לשלם

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

ועדת המכרזים של חברת נת"ע החליטה לאחר סדרת דיונים שקיימה השבוע, לנהל ב-16 בחודש שימוע אחרון על מכרז המערכות של הקו האדום בגוש דן, שלאחריו יהיה ניתן לבטלו באופן סופי. נת"ע הוציאה הערב זימון לשימוע לקבוצת אלסטום-מנרב, בעוד קבוצת TAT, הכוללת קונסורציום של חברות צרפתיות ואת שפיר הישראלית, יצאה לחלוטין מהתמונה.

כזכור, נת"ע העריכה את עלות המכרז ב-2.4 מיליארד שקל, בהתבסס על הערכה של חברת PB המנהלת מטעמה את ההיבטים הטכניים של הפרויקט, ובאשרור של חברת אג'יס שמייעצת לאגף החשבת הכללית באוצר. עם זאת, קבוצת אלסטום-מנרב הגישה הצעה של כ-4.3 מיליארד שקל וקבוצת TAT הצעה של כ-6 מיליארד שקל, הצעה שגרמה לכך שבשלב זה היא אינה עוד חלק מהמכרז.

גורמים בתחום טענו לאורך כל הדרך כי השערוך של נת"ע אינו משקף את היקף הפרויקט ומתעלם מסיכונים רבים שהוכנסו למכרז. קבוצת אלסטום-מנרב עשתה מאמצים רבים בשבועות החולפים לשכנע את נת"ע להתפשר על מחיר שמוערך בטווח שבין 3-3.5 מיליארד שקל, אך נת"ע התבצרה בסירובה לשלם יותר מההערכה, וטענה כל הזמן כי גם אם יבוטל המכרז ניתן יהיה לעמוד בלוח הזמנים של הפרויקט ולהשיק את הקו באוקטובר 2021.

לאחר ביטול המכרז צפויה נת"ע לפצל אותו לכמה מקטעים, כאשר התסריט הסביר יותר הוא מכרז אחד של עבודות המסילה והתשתיות הפיזיות, ומכרז נוסף של מערכות האיתות - שהיא למעשה מערכת ההפעלה של הרכבת - החשמול, הכרטוס, המידע ומערכות אלקטרוניות אחרות. בנת"ע שוקלים ברצינות להביא למכרז המערכות חברות סיניות, שלהן מיזמים משותפים עם החברות הגדולות בעולם בתחומים אלה, בהן אלסטום, בומברדייה והיטאצ'י.