זר לא יבין: פרשת הונאת מס נוספת בתחום יבוא עובדים זרים

ענף כוח-האדם, בו מועסקים עובדים זרים לא חוקיים, מהווה קרקע פורייה לעבירות מס: באחרונה נחשפה פרשה של העלמות מס בהיקף של מעל למיליארד שקל; בפרשה החדשה נעצרו שני חשודים

פועלי בניין / צילום: תמר מצפי
פועלי בניין / צילום: תמר מצפי

המשטרה ורשות המסים חשפו חשד לעבירות מס ומירמה הקשורות ליבוא עובדים זרים לענף הבנייה - כך הותר הבוקר (ב') לפרסום.

היחידה הארצית של המשטרה עצרה הבוקר לחקירה שני חשודיםם במסגרת חקירה משותפת עם חקירות מע"מ תל-אביב ברשות המסים, שעניינה חשד לעבירות מירמה, הלבנת הון ומס בהקשר לחברות כוח-אדם העוסקות בהבאה והעסקה של עובדים זרים בתחום בניין.

על-פי החשד, החשודים חברו להקמה וניהול של חברת כוח-אדם המהווה תאגיד מורשה להבאת עובדים זרים לתחום הבניין. זאת, תוך הסתרת מעורבותו של אחד מהם, שלו לא ניתן היתר לעסוק בתחום. בתוך כך, לכאורה, ביצעו החשודים ומעורבים נוספים עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר, עבירות על חוק המע"מ ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

החקירה מנוהלת בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי פרקליטות תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ובהתאם להתפתחות החקירה יובאו החשודים לדיון בבקשה להאריך את מעצרם בהמשך. מרשות המסים ומהמשטרה נמסר כי החקירה בראשיתה, וצפויים נחקרים נוספים.

קרקע פורייה להעלמות מס

היקף הפרשה הנוכחית לא ברור, אך תחום קבלנות כוח-אדם ואספקת עובדים - בעיקר לענפי הבנייה והחקלאות - מוכר לרשויות האכיפה השונות כקרקע פורייה להעלמות מסים, הלבנת הון וביצוע עבירות כלכליות שונות.

"השם הרע" שיצא לתחום נובע, בין היתר, מהעובדה שחברות שונות נוהגות להעסיק עובדים זרים ללא אשרת עבודה (מסתננים), וכן את תושבי השטחים שאינם רשאים לעבוד בישראל - ואלה אינם רשומים כעובדים בשום מערכת רשמית.

על-מנת לקזז את הוצאות השכר על העובדים הלא חוקיים (היינו לרשום אותן כהוצאה מוכרת לצורכי מס), חברות כוח-אדם צריכות לגבות את הוצאת השכר שלהם בחשבוניות. לפיכך נדרשות חברות כוח-האדם להקים מערך של דיווחים פיקטיביים על הוצאות אחרות שלא הוצאו בפועל, וגם הוצאות אלה מנופחות הרבה מעבר להוצאות השכר של העובדים.

לצורך הדיווח הפיקטיבי זקוקות חברות כוח-האדם לגורם נוסף שיוציא להם חשבונית על הוצאה אחרת. לכן, במקרים שונים, בעלי החברות הללו חוברים לגורמים שמקימים חברות-קש, שמוציאות עבורם חשבוניות פיקטיביות על הוצאות שלא הוצאו בפועל, ובאמצעות החשבוניות הללו הן מקזזות את הוצאות השכר על העובדים הלא חוקיים. במקביל, את ההכנסות בגין אספקת אותם עובדים, מעלימים חלק מקבלני כוח-האדם מהרשויות.

פרשה זו מצטרפת למספר חשיפות של רשות המסים בראשות משה אשר והמשטרה לאחרונה וחקירות ענק בתחום קבלנות כח-האדם, ובהן פרשת הלבנת ההון לכאורה בהיקף של כ-200 מיליון שקל בתחום כוח-האדם, שבמסגרתה נעצר גם עדי צים, לשעבר מבעלי רשת הקמעונאות "כמעט חינם" וכיום בעלי חברת המימון וניכיון הצ'קים אס.אר אקורד.

באוגוסט האחרון הוגש כתב אישום ראשון בפרשה, שחשף כי היקף עבירות המס במסגרתה היה גבוה בהרבה ממה שהעריכו בתחילה, והגיע ליותר ממיליארד שקל. כתב האישום הוגש נגד יצחק ואזנה, אחד המעורבים המרכזיים בפרשה, ו-7 חברות שבשליטתו, בהן חברת "מוקד אריק", בגין עבירות מס בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל ועבירות הלבנת הון בהיקף של כ-140 מיליון שקל לפחות.