דור חמישי בסלולר: חברות התקשורת כבר לא מסוגלות להתאפק

הרגולציה סביב הטכנולוגיה של הדור החמישי טרם הושלמה, אבל השחקניות בתחום הסלולר כבר קובעות עובדות בשטח

סטיבן מולנקופף מנכל קוולקום / צילום:רויטרס
סטיבן מולנקופף מנכל קוולקום / צילום:רויטרס

ראשי תעשיית הטלקום העולמית לא מתרגשים בדרך כלל מתערוכת האלקטרוניקה השנתית CES, אשר נערכה בשבוע שעבר בלאס וגאס. ההצהרות המשמעותיות נשמעות בדרך כלל בתערוכת המובייל בברצלונה (MWC) שנחשבת ל'מכה' של התעשייה. האירוע שכל השחקנים עולים אליו לרגל, משיקים מכשירים חדשים ומדברים על המגמות של השנה הבאה. הכנס בברצלונה ייצא לדרך בעוד חודש וחצי, אבל חלק מהחברות לא המתינו ופרסמו הצהרת כוונות כבר ב-CES.

אחת ההכרזות המעניינות נשמעה בהרצאה שנתן סטיבן מולנקופף, מנכ"ל קוואלקום העולמית, אחת היצרניות המובילות בעולם בתחום של שבבים למכשירי סלולר. בעוד כולם מדברים על רובוטים, מציאות מדומה ורבודה (VR ו-AR) ומכוניות אוטומטיות, מולנקופף הכריז ללא שמץ של היסוס שהדור החמישי בסלולר הולך להיות המהפכה הכי חשובה לאנושות - מאז המצאת החשמל.

לדבריו, אשר מבוססים על נייר עמדה שגיבשה קוואלקום, הדור החמישי הולך לייצר 22 מיליון מקומות עבודה, ולייצר 12 טריליון דולר, במוצרים ושירותים עד 2035 בעסקים חדשים וקיימים, וביצירת הזדמנויות עסקיות חדשות.

מולנקופף ציין עוד כי 8.3 מיליארד סמארטפונים ייוצרו בין השנים 2016-2020, נתון שמצביע על כך ש-50 סמארטפונים יימכרו בעולם בכל שנייה.

מולנקופף התייחס בהרצאה שלו לשלוש מגמות מרכזיות בתחום הדור החמישי, שכאמור ישנה את החיים של כולנו בשנים הקרובות: מציאות מדומה, המכוניות האוטונומיות והאינטרנט של הדברים (IoT). הדור החמישי יאפשר "לסמוך על הסלולר באופן כזה שכישלון בקישוריות הוא אינו אופציה", אמר.

"אנחנו לא מחכים"

במקביל לדברים שלו, היה מעניין לשמוע מה אומרים באחת החברות הסלולריות הגדולות ביותר בעולם - AT&T - שהכריזה שלא תחכה עד להשלמת התקינה הפורמלית של הדור החמישי, אלא תנסה לעצב את הטכנולוגיה החדשה.

בעוד שכל העולם ממתין בסקרנות ומצפה לראות איך הסטנדרט לדור החמישי מתגבש, וכיצד התעשייה תתגבר על הביקושים המטורפים למהירויות וקיבולות בסלולר, הרי שההצהרות של AT&T מדאיגות מאוד את גופי התקינה שהיו רוצים לראות את כל התעשייה מגיעה לקו הסיום בצורה מסודרת, כאשר התקינה מושלמת. זה אמנם לא סוף העולם ומקרים כאלה קרו כבר בעבר, אבל סטנדרטיזציה מוקדמת הופכת בהדרגה לתופעה נופצה בתחום הטלקום. הדרישה והציפייה למהירויות יותר גבוהות, מקדימות את התהליכים להשלמת התקינה של הדור החמישי.

"התוכניות שלנו לדור החמישי יסללו את הדרך לדור הבא של תוכניות מהירות ללקוחות", אמר ג'ון דונובן נשיא קבוצת הטכנולוגיה ב-AT&T, "אנחנו לא מחכים עד שהסטנדרט הסופי יושלם, אלא מוציאים לפועל דברים כבר עכשיו.

"היקף התעבורה ברשת שלנו גדל ב-250,000% מאז 2007 ורוב התעבורה ממוקד בווידאו. הדור החמישי טומן בחובו הזדמנויות נפלאות לרשתות מהירות יותר ומביא איתו הזדמנויות גם לביצועי רשת שאנחנו לא מכירים בתחומים כמו ה-IoT, K4 וידאו, AR ו-VR, בתים חכמים וערים חכמות, מכוניות אוטונומיות ועוד".

דונובן התייחס בנוסף להבדלים בין הדור החמישי לבין הדורות הרביעי והשלישי. לדבריו, "הפיצולים בין הטכנולוגיות והעובדה שהרשתות נבנו באופן שונה, גרמו לכך שמרכיבים ברשת עלו יותר מדי כסף. המעבר לדור החמישי הוא יותר בגדר של אבולוציה של הרשת ופחות קיטוע לחתיכות של הרשת כפי שהיה בדורות הקודמים, כך שיש לנו יסוד להאמין שהפעם הלקח נלמד, ונוכל להימנע מטעויות עבר שנעשו ואשר עלו למפעילים הרבה מאוד כסף".

חשוב להדגיש כי ההכרזה של דונובן אינה בגדר חדשה בעולם הטלקום העולמי וישנם לא מעט מפעילים שכבר עובדים על היישום של הדור החמישי עוד לפני AT&T. מפעילים כמו NTT, ביפן, SK טלקום בקוריאה, וכן KT (קוריאה טלקום), כבר מקדמים את יישום הדור החמישי. גם ורייזון, המתחרה המושבעת של AT&T, כבר הכריזה על כך שהיא מגבשת את האסטרטגיה שלה להקמת רשת דור חמישי. כנראה שאף מפעיל גדול בעולם אינו יכול לעצור את הפיתוי להתחיל ולקדם את הדור החמישי עוד לפני שהתקינה נסגרת והדבר מתחיל לייצר חשש אמיתי מפני הבאות בעיקר בתחום הספקטרום, שכן ללא תקינה מסודרת מפעילים יכולים להפעיל דור חמישי בתדרים שונים והדבר עלול לגרום הרבה מאוד בעיות בעתיד.

כלי תקשורת שסיקרו את התערוכה ואת דבריו של דונובן המשילו את מה שאמר לילד שמן שחובה עליו לעשות דיאטה, והוא מסתכל בעיניים כלות על עוגה שנאפית בתנור, כאשר השאלה הגדולה היא האם הוא יוכל להתאפק ולא לאכול את העוגה עד שתהיה מוכנה או עד שההורים יוציאו אותה מהתנור או שפשוט יישבר וינגוס בה עוד קודם.

בנקודת הזמן הנוכחית נראה שהמפעילים הגדולים בעולם לא יחכו להשלמת התקינה ובהיבט הזה יהיה מעניין לראות מה יקרה בברצלונה השנה. בשנים האחרונות היה נראה שהתאריך 2020 היה מקובל כשנה להשקת הדור החמישי באופן רשמי. מה שקורה הוא שהתעשייה פשוט רצה יותר מהר והחליטה שהיא כבר לא משחקת את המשחק. הביקושים למהירויות גדלים בצורה שמאיימת על החברות הסלולריות והן לא מוכנות לקחת את הסיכון שהרשתות שלהן ייקלעו למצב בעייתי.

מהירות מטורפת

בלאס וגאס דיברו על כך שרשתות דור חמישי כבר יוכלו להציע מהירויות של 14 ג'יגה. זו מהירות מטורפת שנכון לעכשיו ניתן להגיע אליה רק בתנאי מעבדה, אבל היא מצביעה על כך שהתעשייה בעצמה אינה מסוגלת לחזות את המהירויות בדור החמישי שכן משנה לשנה הטכנולוגיות משתכללות ומסוגלות להציע מהירויות הרבה יותר גבוהות.

לפני שנתיים דיברו בברצלונה על כך שהמהירות בדור החמישי תעמוד על 1 ג'יגה לשנייה. עכשיו זו המהירות שכבר מדברים עליה בדור ה-4.5, או מה שאנחנו קוראים LTE-Advanced. וכן, בכל העולם מבינים שחייבים לעשות שימוש באתרים סלולריים קטנים כחלק אינטגרלי של הרשתות החדשות.

יש להניח שראשי תעשיית הטלקום בישראל יהיו גם השנה בברצלונה ויבואו לראות את החידושים העולמיים. אבל בתכלס, מה השתנה מהשנה שעברה? האם משרד התקשורת קידם את המדינה לטובת הדור החמישי מאז השנה שעברה? האם ניתנה הדעת לנושא הספקטרום בישראל, שאם לא יטופל ניקלע למשבר עמוק? האם מישהו בקרב הרגולטורים נותן דעתו לחובה לפתור את בעיית האנטנות הסלולריות ואת הצורך הקריטי של המפעילים להוסיף עוד אלפי אתרים קטנים?