טראמפ מינה את חתנו ג'ארד קושנר ליועצו הבכיר בבית הלבן

קושנר, יהודי שומר מצוות, ימכור אחזקותיו בחברת הנדל"ן המשפחתית ■ מתוכנן לעסוק בנושאי המזה"ת ונושאי סחר גלובלי ■ מותחי ביקורת: מינויו מנוגד לחוק נגד נפוטיזם ■ צוות טראמפ: אין ניגוד אינטרסים

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב המיועד, יהיה יועצו הבכיר בבית הלבן. המינוי היה צפוי ואמש אישר זאת טראמפ עצמו, למרות טענות שמינוי קרוב משפחה של נשיא מכהן לתפקיד בכיר בבית הלבן מנוגד לחוק נגד נפוטיזם.

קושנר, בן 36, יהודי שומר מצוות, נחשב איש אמונו של חותנו, שנשען על עצותיו במהלך מסע הבחירות לנשיאות. חותמו ניכר בכמה מההחלטות החשובות שקיבל טראמפ במהלך הקמפיין: הוא דחף למינויו של מייק פנס, לשעבר מושל מדינת אינדיאנה, לסגן נשיא, מינוי שהרגיע את חששות הממסד הרפובליקאי מטראמפ; הוא כתב את נאומו המפורסם של חותנו בוועידת אייפ"ק במארס אשתקד (עם תשומה משמעותית של רון דרמר, שגריר ישראל בוושינגטון), נאום ששם קץ לספקות לגבי תמיכת טראמפ בישראל; וקושנר - על פי שמועות - גרם לסילוקו של כריס כריסטי, מושל ניו-ג'רזי, מראשות הצוות שבחר מועמדים לתפקידים בכירים בממשל טראמפ. (הסיבה, על פי השמועות - נקמה בכריסטי, שבהיותו תובע פדרלי בניו-גרזי הגיש תביעה נגד אביו של קושנר בגין עברות פיננסיות; האב הורשע ונשלח לכלא).

"ג'ארד היה נכס יוצא מהכלל ויועץ נאמן במהלך מסע הבחירות ולאחריהן, בתקופת המעבר לבית הלבן, ואני גאה בכך שהוא ישמש בתפקיד הנהגה מרכזי בממשל שלי", נאמר בהודעה של טראמפ.

קושנר, שנישא לאיוונקה, בתו של טראמפ, ב-2009 (היא התגיירה לצורך הנישואין) קרוב לחותנו יותר מכל יועץ אחר, ומסירותו ונאמנותו לטראמפ אינן יודעות גבולות. הוא ניצב לצידו בשעות הקשות ביותר בקמפיין, כאשר היה נדמה שאפסה תקווה, למשל אחרי פרסום הקלטת שבה נשמע טראמפ מתפאר בניצול מעמדו כדי לחפון נשים. "הדבר החשוב אצל ג'ארד הוא, שהוא מוכן תמיד להגן על טראמפ ולתמוך בו, וטראמפ יודע זאת", אמר גורם בצוות של הנשיא הנבחר ל"ניו-יורק טיימס".

הגדרת תפקידו של קושנר בבית הלבן אינה ברורה, אך נראה שהוא יהיה מעורב בנושאים הקשורים במזה"ת, לרבות היחסים עם ישראל (הוא יהיה כנראה איש הקשר של רה"מ בנימין נתניהו ושל השגריר דרמר בבית הלבן, על פי הערכות של אנליסטים), הסכמים בינלאומיים ומעקב צמוד אחר תפקודם של משרדי ממשל מרכזיים.

הוא מתכנן לעבוד בצמוד עם שר המסחר המיועד, ווילבור רוס, בסוגיות של סחר חופשי ואמנות רב-לאומיות, נושאים שקרובים ללבו של טראמפ. בקמפיין הוא טען, שהאמנות הנוכחיות הפקירו את העובדים האמריקאים וייצאו את מקומות העבודה שלהם למדינות עם רמת שכר נמוכה.

קושנר צפוי להיות מוקד עוצמה בממשל בגלל הגישה החופשית שלו לנשיא המיועד, ויהיה אחד מקודקודי משולש מקבלי ההחלטות בממשל מתחת לטראמפ - רון פרייבס, ראש המטה, וסטיבן בנון, האסטרטג הראשי, יהיו שני הקודקודים האחרים. קושנר יעבוד ללא שכר.

על החשיבות שמייחס טראמפ לחתנו תעיד העובדה, שהוא הורה שכל הסוגיות שקשורות למדיניות חוץ יועברו לידיו של קושנר (עד להשבעת טראמפ ב-20 בחודש), למרות שלקושנר אין כל ניסיון בתחום זה (למעט, אולי, העובדה שמשפחתו תרמה כסף למוסדות בהתנחלויות בגדה). וכך, כאשר טראמפ נועד בראשונה עם הנשיא היוצא, ברק אובמה, בבית הלבן, בדצמבר, ניהל קושנר שיחה ממושכת עם ראש המטה, דניס מקדונה, בעודם מטיילים בגן הוורדים של הבית הלבן.

מינוי של יועץ לנשיא אינו טעון אישור של הסנאט, אך הצטרפותו המתוכננת של קושנר לצמרת הממשל הנכנס מעוררת שאלות לגבי ניגוד אינטרסים ונפוטיזם. מזה 10 שנים מנהל קושנר את אימפריית הנדל"ן של משפחתו, ואע"פ שרוב נכסי המשפחה מרוכזים בארה"ב, יש לו מגעים עם גורמי מימון זרים, לרבות ענקית הביטוח הסינית אנבאנג ובנק הפועלים.

עתה מתכנן קושנר להשיל מעצמו את רוב אחזקותיו. עורכת-הדין ג'יימי גורליק, שהיתה סגנית שר-המשפטים בממשל קלינטון, מייעצת לקושנר כיצד להימנע מניגודי אינטרסים בתפקידו החדש. היא הודיעה אמש, כי קושנר מתכנן לפרוש מכל חברויותיו בדירקטוריונים שונים, נאמנויות ושותפויות. הוא ימכור את כל המניות שברשותו ו-35 השקעות אחרות, לרבות השקעות בחברות זרות. הוא ימכור גם את אחזקותיו בחברת הון הסיכון Thrive, שהקים עם אחיו, ג'וש, ואפילו את אחזקותיו בגורד שחקים בשדירה החמישית שנחשב לנזר הנכסים של המשפחה, ושבו הוא מחזיק את משרדו. חלק מהנכסים האלה יימכרו לקרן נאמנות שבה אמו של קושנר, סיריל, תהיה נאמנה. קושנר אף מתכנן לפסול את עצמו מהשתתפות בדיוני ממשל שתהיה להם נגיעה בנכסים שיישארו ברשותו.

"מר קושנר מחויב לקבל על עצמו את כל חוקי האתיקה הפדרליים ואנו מתייעצים עם המשרד לאתיקה בממשל - גוף רשמי - כדי להחליט אלו צעדים לנקוט", אמרה גורליק. לדבריה, מתכנן קושנר לקיים את רמת השקיפות שנדרשת מכל פקיד בכיר בממשל.

גורליק מודה, כי החוק נגד נפוטיזם אוסר על ראשי משרדים ממשלתיים לשכור קרובי משפחה לעבודה במשרד שבראשו הם עומדים, אך היא טוענת, שהבית הלבן אינו נחשב משרד ממשלתי במובן המשפטי המקובל ולפיכך טראמפ פטור מהאיסור הזה. יתר על כן, הסכמתו של קושנר לעבוד ללא שכר בבית הלבן פוטרת אותו, לטענתה, ממגבלות החוק נגד נפוטיזם.

 

ובעוד שהכרזתו של קושנר להשיל מעצמו את רוב נכסיו התקבלה בברכה בארגונים שמנטרים אתיקה בממשל, לא ברור אם הוא יצליח להשיל מעצמו את כל הבעיות האתיות שינבעו ממעמדו. כך, למשל, האימפריה המשפחתית של קושנר קיבלה הלוואות רבות מבנק הפועלים, לדברי "ניו-יורק טיימס".

משרד המשפטים בממשל טראמפ יירש עתה החקירה שמתנהלת בארה"ב נגד הבנק בחשד שהוא סייע לאמריקאים אמידים לחמוק מתשלומי מסים. לקושנר לא צריכה להיות שום נגיעה לחקירה הזו, אך האם עצם נוכחותו בבית הלבן לא תשפיע על כיוון החקירה? איש אינו יודע.

בכל מקרה, אין ספק שקושנר עשה הרבה יותר מחותנו כדי לבדל עצמו מבעיות אתיות. טראמפ צפוי לערוך מחר (ד') מסיבת עיתונאים שבה הוא יודיע כיצד בדעתו להתמודד עם ניגודי אינטרסים.