בן-זקן בתיק פרשת פואד: נניקשווילי נתן לי כספים כל החיים

(עדכון) - ג'קי בן-זקן, המרצה 26 חודשי מאסר בגין הרשעתו בהרצת מניות מנופים פיננסים, הגיע היום במדי אסיר לביהמ"ש כדי להעיד במשפט הנוגע לפרשת בנימין בן-אליעזר ואברהם נניקשווילי

ג'קי בן זקן במדי אסיר/ צילום:חן מענית
ג'קי בן זקן במדי אסיר/ צילום:חן מענית

איש העסקים ג'קי בן-זקן, המרצה עונש של 26 חודשי מאסר בגין הרשעתו בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים, הגיע היום (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כדי להעיד במשפט הנוגע לפרשת בנימין (פואד) בן-אליעזר ואברהם נניקשווילי.

בן-זקן התייצב בבית המשפט ולעיני צלמי העיתונות כשהוא אזוק ברגליו, לבוש מדי אסיר כתומים ועטוי במעיל חום גדול של השב"ס, שנועד להסתיר את המדים ואולי להפחית במשהו את ההשפלה המיותרת. זאת, לאחר ששירות בתי הסוהר (שב"ס) דחה את בקשותיו למסור את עדותו הפומבית בבגדים רגילים ולא בבגדי אסיר כתומים, ולאחר שהשופט בני שגיא דחה את בקשתו להיכנס לאולמו שלו לפני כניסת בן-זקן ובאופן זה למנוע את צילומו של בן-זקן על-ידי צלמי התקשורת (הצילום אסור בעת שהשופט נמצא באולם). 

ג'קי בן זקן במדי אסיר/ צילום:חן מענית
 ג'קי בן זקן במדי אסיר/ צילום:חן מענית

בן-זקן - מבעלי קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד ואיש מוכר שבין היתר הופיע בעבר בתוכנית הטלוויזיה "הכרישים" ששודרה בערוץ 10 - חתם בספטמבר האחרון על הסדר טיעון במסגרת "תיק פואד-נניקשווילי".

במסגרת ההסדר הודה והורשע בן-זקן בסיוע להפרת אמונים, בכך שבשנים 2010 ו-2011 ביקש וקיבל מידע מראשת הלשכה של שר התשתיות דאז בן-אליעזר, איילת אזולאי, בנוגע להחלטות מועצת הגז והנפט. זאת, לפי הנטען, כדי לקדם את ענייניה של חברת שמן שבה שלט בן-זקן עם נניקשווילי.

בן-זקן הואשם בכך שבסיועם של בן-אליעזר ואזולאי הפעיל לחצים על אנשי מועצת הנפט וכן פנה לגופים פרטיים כדי לקדם את סיכויי חברת שמן לקבלת רישיון קידוח באתר "מד אשדוד". העונש שנגזר על בן-זקן בפרשה זו הוא תשלום קנס של 65 אלף שקל ו-4 חודשי עבודות שירות.

העדות של בן-זקן היום חשפה את עוצמת הקשר הפסול בינו ובין נניקשווילי לבין השר המנוח בן-אליעזר ואנשי לשכתו. בעדותו תיאר בן-זקן את הסיבות שהביאו אותו לנסות לקבל מידע ולהשפיע על מועצת הנפט במשרד התשתיות, בסיועם של בן-אליעזר ואזולאי, אותם הכיר בשנות ה-90 כשהיה פעיל מפלגת העבודה.

"לחברת אי.סי.סי היה רישיון (לחיפוש גז), ואנחנו ביקשנו להעביר את הרישיון ל'שמן', כשמדובר היה באותם בעלי מניות", העיד בן-זקן. "משרד התשתיות שינה באותה תקופה את הכללים וקבע כי דינה של הבקשה של 'שמן' כדינו של רישיון חדש. עד לאותה נקודת זמן בהעברת רישיון לא היה צורך בשום תנאי של משרד התשתיות. ואז עלתה סוגיה משפטית - האם הבקשה שלנו היא לרישיון חדש, או שהכללים החדשים חלים עלינו".

בן-זקן סיפר בעדותו כי בשל סוגיית הרישיון, "היה לי חשש שחברות אחרות, כמו דלק או ישראמקו, יבקשו למנוע את העברת הרישיון ל'שמן'. הייתי בחשש שמישהו יטרפד את זה. היה לי חשש אמיתי שמישהו במשרד התשתיות רוצה לטרפד את העברת הרישיון ל'שמן', כי הוא חפץ בטובת אחת החברות המתחרות בנו".

לכן, לדבריו, "ביקשתי מאיילת (אזולאי) את רשימת חברי מועצת הנפט וניסיתי להסביר להם שאנחנו באים להשקיע כסף לצורך הקידוח של 'שמן'. פנינו במכתב ושלחנו מייל ליו"ר מועצת הנפט, רון נחמן ז"ל; ולכל חברי מועצת הנפט שלחנו מכתב מעו"ד כספי (שייצג את בן-זקן ו'שמן' - ח' מ'), כדי לנסות להסביר את עמדתנו".

כסף מנניקשווילי

באשר ליחסי בן-אליעזר המנוח ונניקשווילי, בן-זקן סיפר כי "אני הכרתי את אברהם (נניקשווילי) לפואד, ופואד הפך למעין אח גדול של אברהם. כשבן-אליעזר התאשפז בבית החולים, אז אברהם היה מבקר אותו בתדירות שאפילו בני המשפחה לא ביקרו אותו".

בן זקן דיבר בעדותו גם על טיב היחסים בינו לבין נניקשווילי. "השותפות ביני ובין אברהם מבוססת ברובה על אמון. אברהם מאפשר לי לפעול לבד. אני האיש הדומיננטי. אברהם הוא לא מנהל באף אחת מהחברות", ציין.

בן-זקן סיפר כיצד החליט להקים ביחד עם נניקשווילי וחיים ליבוביץ את חברת שמן, שביקשה רישיון לחפש נפט. "חשבתי שזה תחום שיש בו פוטנציאל עסקי. נניקשווילי המליץ לי לא להיכנס בתחילה לשותפות ב'שמן', אבל כאמור הייתי השותף הדומיננטי ולקחתי את ההחלטה להיכנס לזה, ואברהם ראה לנכון לא להשאיר אותי לבד".

כאשר נשאל על-ידי התובעת מתי נניקשווילי הלווה לו כספים, השיב בן-זקן: "כל החיים שלי. נאמר לנו שרצוי לעשות על כל העברה כספית כזו הסכמי הלוואה, כי אחרת הבנקים לא יאשרו את העברת הכסף, ולכן בשלב מסוים התחלנו לעשות הסכמים כאלה".

גם נושא יחסיו הקרובים מאוד של בן-זקן עם אזולאי עלה בדיון. משיחות מוקלטות שהושמעו בדיון היום התברר כי אזולאי כינתה את בן-זקן "כפרה" ו"חתיך", ובן-זקן מצדו כינה אותה "ממי". בן-זקן לא התכחש לקרבה הרבה לעוזרת השר המנוח. "אמרתי יותר מפעם אחת שאיילת לא הייתה מבחינתי מנהלת לשכה של שר אלא אחות גדולה", אמר. "זו לא הייתה הפעם הראשונה שפניתי אליה בבקשה לעזרה לאורך השנים. פניתי אליה גם בדברים שלא קשורים בעולם העסקים".

סידור פגישה

בדיון השמיעה התובעת לבן-זקן הקלטות של שיחות שניהל בתקופה הרלוונטית עם גורמים שונים בניסיון לקדם את האינטרסים של חברת שמן. אחת השיחות, מדצמבר 2010, הייתה בין בן-זקן לבין ביני זומר, מנהל חברת נובל אנרג'י בישראל באותה עת. באותה שיחה נשמע בן-זקן, שרצה לשתף פעולה עם נובל, מדבר עם זומר על פגישה שנערכה קודם לכן בינו לבין השר בן-אליעזר.

בשיחה נוספת שהושמעה בבית המשפט בין אזולאי לבן-זקן, ניסה האחרון לתאם פגישה בינו לבין נציגי נובל אנרג'י עם השר בן-אליעזר. "הפגישה עם פואד הייתה קשורה ליחסים הקרובים שהיו לי איתו. כשהייתי אצל השר, דיברתי עם איילת (אזולאי) על הפגישה שביקשתי ממנה לתאם עם נובל אנרג'י", אמר.

בהמשך אכן נענתה אזולאי לבקשת בן-זקן ותיאמה פגישה בינו לבין אנשי נובל אנרג'י. "הפגישה הייתה בהרצליה, ולאחריה נפגשתי עם אברהם (נניקשווילי)... באותם ימים 'שמן' חיפשה מפעיל, וחשבתי שמפעיל כמו נובל אנרג'י, שפועל בישראל ומצליח, הוא הראשון שצריך לפנות אליו", העיד בן-זקן.

התובעת גם הזכירה לבן-זקן הודעה ששלחה אליו אזולאי, שבה כתבה לו כי "השר (בן-אליעזר) ואני 'טחנו' עכשיו את אלי ישי 20 דקות". בן-זקן טען כי ההודעה הזו לא קשורה לענייני חברת שמן.

נושא נוסף שעלה בדיון נגע לעזרה העסקית שהעניק בן-זקן ליריב בן-אליעזר, בנו של השר המנוח. לדברי התובעת, מתן העזרה מעיד על רצונו של בן-זקן לקדם אינטרסים אצל השר, כיוון שלבן-זקן לא הייתה הערכה ליכולות העסקיות של בן-אליעזר הבן.

"היינו מכרים וחברים, ויריב פנה אליי", העיד בן-זקן. "הוא היה שותף של גיסי בקפה גרג בקניון ארנה. הייתי מעורב בחיבור ביניהם. אחרי שיריב יצא מהשותפות, וגיסי קנה את חלקו, נותר סכום כסף שגיסי לא העביר לו, וביקשו את ההתערבות שלי".

בשיחה נוספת שנערכה בין בן-זקן לחיים ליבוביץ, שותפו הנוסף בחברת שמן, והושמעה על-ידי התובעת, אמר בן-זקן לליבוביץ כי "דיברתי עם יעקב מימרן (הממונה לפי חוק הנפט), ויש רצון טוב לעזור", וכי "גם עו"ד כספי (שייצג את בן-זקן ושמן) דיבר עם מימרן, ומכספי הבנתי שגם השר בן-אליעזר דיבר עם מימרן".

בן-זקן ציין בעדותו כי "מימרן הציע לשר התשתיות (עוזי לנדאו) להוציא מכתב בנושא על נייר לוגו של משרד רם כספי ושיישלח למשרד התשתיות. מי שהוביל את האנשים שלנו במשרד התשתיות היה ליבוביץ. כאמור, רצינו להעביר את הרישיון מחברת אי.סי.סי ל'שמן'".

נניקשווילי מיוצג בידי עו"ד נתי שמחוני; בן-זקן - בידי עו"ד ירון קוסטליץ; התובעות בתיק הן עורכות הדין שרון כהנא וסוזנה שור מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

מידע חסוי מעוזרת השר ולחץ פסול על חברי מועצת הנפט

בדצמבר 2015 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד השר לשעבר בנימין בן-אליעזר המנוח בגין עבירות שוחד, איסור הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים ועבירות מס. בן-אליעזר הואשם שדרש וקיבל סכומי כסף מאנשי עסקים, ובראשם אברה נניקשווילי, שותפו של גק'י בן-זקן, תמורת פעולות הקשורות בתפקידיו השונים, ועל-ידי כך רכש נכסי נדל"ן.

נניקשווילי הואשם, בין היתר, כי העביר לבן-אליעזר 400 אלף דולר לצורך רכישת הפנטהאוז של השר המנוח ביפו. בתמורה לאותה "הלוואה", על-פי החשד, קידם בן-אליעזר את ענייני חברת שמן שהייתה בשליטת בן-זקן ונניקשוווילי.

בן-זקן, לפי כתב האישום, היה זה ש"דרש" את התמורה, באמצעות טלפונים ופניות לבן-אליעזר ולמנהלת לשכתו, לאיילת אזולאי. לפי האישום, השניים הפעילו לחצים על אנשי מועצת הנפט וכן פנו לגופים פרטיים כדי לקדם את סיכויי חברת שמן לקבלת רישיון קידוח באתר "מד אשדוד".

"בן-זקן קיבל מאזולאי מידע שלא פורסם לציבור על עמדתם של חברי המועצה, והחל לפעול בכל ערוץ אפשרי - הן באמצעות פניית באי-כוחו במכתבים לחברי המועצה, הן על-ידי הנעת אזולאי לפעולה מול חברי המועצה והן על-ידי הפעלת לחץ פסול בעצמו על חלק מחברי המועצה - והכול על-מנת שתתקבל החלטה בעד העברת זכויות רישיון הקידוח", נטען בכתב האישום.

באוגוסט 2016 בן-אליעזר הלך לעולמו. לאחר מותו הודיעה הפרקליטות כי היא תמשיך לנהל את המשפט הפלילי נגד שאר הנאשמים בתיק.

מלבד בן-אליעזר וג'קי בן-זקן, כלל כתב האישום את אברהם נניקשווילי, רוי מוצפי וצ'רלי יהודה וכן את איילת אזולאי. האחרונה, בדומה לבן-זקן, חתמה על הסדר טיעון.

כאמור, בן-זקן הורשע במשפט נפרד בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים. לאחר ערעור לבית המשפט העליון, נגזרו עליו 26 חודשי מאסר.