דעה: הקביעות השחצניות של לנדא בנוגע לטבע - מוטעות

מאיר חת, יו"ר טבע בשנים 1994-2002, בתגובה לדבריו של בני לנדא על חברת התרופות הישראלית בראיון ל"גלובס" ■ הראיון המלא עם לנדא ■ תגובתה הרשמית של החברה לדברי לנדא

מאיר חת / צילום: איל יצהר
מאיר חת / צילום: איל יצהר

יש עוד כמה בעלי מניות טבע  מודאגים, מלבד בני לנדא, כיוון שאין ספק שהחברה ספגה כמה מכות לא נעימות, מלבד הפגיעה במחיר המניה. אלה מחייבות נקיטת צעדים שישכנעו את המשקיעים בחברה שהיא מסוגלת לעלות מחדש על מסלול צמיחה ולחזק את מעמדה בשווקים שבהם היא פועלת.

מר לנדא, בראיון שפורסם ב"גלובס", טוען שמנכ"ל טבע וחברי דירקטוריון החברה הם חסרי ידע בתחום הפארמה - ושטובת החברה מחייבת החלפת חברי הדירקטוריון ו/או המנכ"ל באנשים שיש להם ידע וניסיון בתחום זה. לנדא מוסיף שפיתוח העסק הגנרי על ידי רכישת אקטביס היה טעות ועל טבע לפנות למסלול של פיתוח תרופות אינובטיביות.

קביעתו של לנדא שאין בדירטוריון אנשים בעלי ניסיון בפארמה אינה מדויקת. לחמישה מן הדירקטורים ניסיון עבודה בתפקידים שונים בחברות פארמה וביוטק. יתר על כן, עמדתו של לנדא בדבר ההרכב הרצוי של הדירקטוריון אינה מקובלת על חברות הפארמה הגדולות בעולם.

כך, למשל, בדירקטוריון חברת פייזר, חברת התרופות הגדולה בעולם, אין אף איש פארמה. יש רופא, חוקר באוניברסיטה, רואה חשבון, בנקאים ומנהלי חברות גדולות.

הרכב זה מבוסס על ההנחה שאנשים בעלי כישורים וניסיון מדיסציפלינות שונות יכולים לתרום לחברה מניסיונם - ולשאול את השאלות הנכונות. בעניינים בהם נדרש ידע ספציפי נעזרים הדירקטורים בטובי המומחים מן החוץ.

השאלה הנוגעת לכיוון האסטרטגי של פיתוח החברה - גנרי או אינובנציה - נידונה בחברה מספר פעמים ב-30 השנים האחרונות (אני כיהנתי בדירקטוריון טבע מ-1976 עד 2009). המסקנה בכולן הייתה שטבע היא חברה גנרית שתוכל לפתח גם יכולת אינובנטית ככל שיתחזק הבסיס הגנרי. אפשר לטעון שהייתה זו טעות, אבל היא הייתה מבוססת על חשיבה אסטרטגית ועל חוות דעת מומחים.

עם כל הכבוד להישגיו של מר לנדא בפיתוח טכנולוגיות מהפכניות בתחום הדפוס, אני תוהה על מה הוא מבסס קביעות שחצניות דוגמת "הדירקטורים אפילו לא יודעים אילו שאלות לשאול" או "הם מבינים מה זו תעשיית הפארמה? הם לא ידעו מה לעשות בעבר, לא יודעים מה לעשות היום ולא יידעו מה לעשות מחר".

האם הוא בעל ידע או ניסיון בתעשיית הפארמה, המסמיכים אותו להעליב אנשים שההתמצאות של חלק גדול מהם בתעשיית הפארמה גדולה משלו?

טבע עברה משברים בעבר. אני מקווה שהמנכ"ל והדירקטוריון ינקטו צעדים שיחזירו את אמון הציבור ביכולת החברה לתקן את התקלות שגרמו למשבר הנוכחי.

הכותב היה בעבר דירקטור בטבע ויו"ר הדירקטוריון