כידוע לכולנו, לזהב אין יתרון יחסי של אחזקה לעומת נכסים פיננסיים מניבים. הוא אינו נושא ריבית, אינו מובטח במחיר פקיעה, כבד ומסוכן להעברה פיזית, ויקר לאחסון בטוח. ובמידה ותרצו להחזיקו בעזרת נגזרי ה"נייר" שלו, ישנה תמיד בעיית בחירת המטבע שכנגדו אנו נקנה אותו. שלא נדבר על כמות הביטחונות הנדרשות, המשתנה לעתים קרובות, ובמיוחד בזמני מגמה חזקה.

גם אלו הבאים להעריך את כדאיותו על פי מאזן ההיצע והביקוש שלו כסחורה תעשייתית מתקשים לעשות זאת. זאת עקב הנדירות ההולכת והגוברת למצוא מקורות הפקה חדשים והבעיות הגיאו-פוליטיות הרבות סביב אזורי ההפקה הנוכחיים.

אם מדברים על זהב מוניטארי, נאמר שעיקר ערכו הפיננסי של הזהב אף פעם לא היה פונקציה ישירה של אותה משוואת ביקוש-היצע אלא קשר ישיר לביטחון שיש לאנשים כלפי המערכת הפיננסית הקיימת: ככל שיש סכנה ליציבותה (אינפלציה, חדלות פירעון המוני, וכו...) כך המתכת הצהובה הזו עלתה באטרקטיביות שלה. כולם נזכרים אז בזהב כ-"כסף אמיתי" ("Real Money").

בקיצור, כאב ראש לא קטן לאלו הרוצים להצדיק השקעה בו לטווח ארוך.

אם לא כנכס מניב, ולא כסחורה, אז מה המהות כאן? דעתי הייתה, ועדיין הינה, שהזהב (או הכסף - זהבם של העניים) הוא יותר סוג של ביטוח מאשר השקעה. וכמו כל ביטוח הוא מגן מפני אסון. ישנם כאלה מכל מיני סוגים כאשר הגורם המשותף לכולם הוא שבמסגרת אותו אסון ייגרם נזק קטסטרופלי להונו של מי שאינו מבוטח.

משבר 2007-9 הראה לנו איך דברים שהיו נחשבים ל-"זה לא יעלה על הדעת" הופכים, בין רגע, ל-"זה בלתי נמנע על מנת להציל את המערכת".

בגדול, שמירה על ההון, או על רובו, היא הסיבה לרצות ביטוח כזה. ומה מאפיין צפי לתקופות קשות כאלו? פחד גדול כלפי מה שיקרה בזמן המשבר עצמו ופסימיות ביכולת השיקום שלאחר אותו אסון.

כאשר לפנינו תובנה בסיסית זו על הצד הפסיכולוגי של עמדה בזהב, לא קשה להבין את רוב חלקי תנועת מחירו. הנה גרף שבועי:

משה-שלום-זהב-17-01

כל תשומת הלב הנוכחית שלנו נמצאת סביב אזור 3 סגול. האם החזרה מן השילוב הטכני היפה הקיים שם יספיק על מנת לאיים שוב על שיאי התקופה אחרונה, דהיינו סביבת 1337-1374, או שהיא תהיה תופעה זמנית ליצירת שיא חדש נמוך יותר? האם ההיסטוריה הטכנית המוצגת בגרף יכולה לתת לנו רמז לכאן או לכאן?

לדעתי, כן, והרמזים הם לכיוון החיובי, דהיינו ליכולת הזהב להפתיע ולהגיע לאזור המבחן ההתנגדותי המשמעותי הראשון שציינתי לעיל. שם, הכול יהיה פתוח שוב.

ומה הם אותם רמזים? נתחיל בשפל הגבוה יותר המהווה עכשיו תחתית. שפל סביב 1130 העומד, כאמור, על כמה עמודים טכניים לא מבוטלים:
■ רמת פעילות היסטורית בסוף 2014 ותחילת 2015

■ קו מגמה 1 אשר היה התנגדות ומהווה עכשיו תמיכה

■ אזור תיקון Fibonacci של 78.6% (העמוק ביותר שניתן לייחס לתיקון)

אגב, נקודה טכנית אחרונה זו בעלת תוקף משמעותי יותר עקב העובדה שאנו רואים איך רמות התיקון האחרות, ב-6 סגול, השתלבו יפה עם רמות היסטוריות (מלבנים סגולים).

האם הגל האינפלציוני המובטח לנו מצעדי הנישא הבא של ארה"ב יקרום עור וגידים, ולזהב תהיה עדנה כמגן על ערכו של ההון? לא ברור עדיין, אבל במידה וזה יקרה, למתכת הצהובה יעדים קשים למעבר סביב החבורה הראשונה המסומנת ב-4 סגול, ובשנייה המסומנת כ-5 סגול, כאשר, באמצע, מכשול הממוצע הנע החשוב של 200 יום, ב-2 סגול.

 

משה שלום - מנתח שווקים פיננסיים

ניתן למצוא אותי בפייסבוק

אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.