בעיתוי אירוני: אושר לקריאה ראשונה חוק V15

החוק אמור להגביל גופים לא מפלגתיים שמממנים קמפיינים בעת בחירות, אבל הוא אינו כולל את "ישראל היום" ■ על פי התיקון לחוק גופים לא מפלגתיים המבקשים לנהל קמפיינים למען או נגד מועמד ורשימה מסוימת יהיו כפופים לחוק מימון מפלגות ולמבקר המדינה, ולא יורשו לגייס תרומות העולות על 22 אלף שקל

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בעיתוי אירוני, בשעה שראש הממשלה בנימין נתניהו נחקר על כך שהציע לכאורה להקטין את היקף הפעילות וההשפעה של העיתון "ישראל היום" שתומך בו בתמורה לסיקור פחות עוין מצד "ידיעות אחרונות" של נוני מוזס - הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת חוקה חוק ומשפט אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה את התיקון לחוק מימון מפלגות, המוכר יותר בשם "חוק V15". ספוילר: "ישראל היום" לא נכלל בחוק.

על פי התיקון לחוק, שיזם יו"ר ועדת הכנסת יואב קיש (ליכוד), גופים לא מפלגתיים המבקשים לנהל קמפיינים למען או נגד מועמד ורשימה מסוימת (כמו עמותת V15 שפעלה להעלאת שיעור המצביעים ובפועל נגד נתניהו), יהיו כפופים לחוק מימון מפלגות ולמבקר המדינה, ולא יורשו לגייס תרומות העולות על 22 אלף שקל מאדם בודד.

אם ההוצאה הכוללת של הקמפיין עולה על 400 אלף שקל, סכום התרומה המותרת נחתך לכדי 11 אלף שקל לכל היותר. בנוסף, נקבע כי גוף לא מפלגתי לא יורשה לגייס תרומות מאנשים שאינם זכאים להצביע בישראל ועל כן גם לא תורשה גיוס תרומה מתאגיד. יו"ר הוועדה ח"כ קיש אמר לאחר ההצבעה: "למען תהליך בחירות הוגן, אציב חומת בטון לזרימת הכספים שמטרתם קניית שלטון".

אפרופו קניית שלטון, התיקון לחוק אינו כולל, כאמור, כל התייחסות לעיתון שמחולק חינם ומזוהה כל כולו עם דמות פוליטית אחת: בנימין נתניהו. למעשה, ההצבעה היום בכנסת התקיימה ימים ספורים לאחר שהתברר כי "ישראל היום" הפסיד כמעט מיליארד שקל מאז הקמתו בשנת 2007 - הפסד שהיה לרווח בכל הקשור לראש הממשלה, שנהנה מתמיכה בלתי מסויגת בו מעל דפי העיתון.