מנמיכים להבות? הנהלת הבורסה והעובדים: "האווירה חיובית"

בהתאם להחלטת הוועד, העובדים לא עבדו אתמול שעות נוספות ■ הוועד במייל לעובדים: "טרם קיבלנו מהמנכ"ל את דרישות ההנהלה"

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

אתמול (א') שלח ועד עובדי הבורסה לניירות ערך הודעת מייל לכלל עובדי הבורסה, שלפיה הם שבים לעיצומים במתכונתם הקודמת - ולא יעבדו שעות נוספות. זאת, לאחר שבסוף השבוע הקודם יצא מכתב חריף של המנכ"ל החדש של הבורסה, איתי בן זאב, לוועד ולכלל העובדים בארגון, שבו איים כי אם ירחיבו את העיצומים שהם נוקטים במסגרת הסכסוך המתמשך שלהם מול ההנהלה, הוא ינכה זאת משכרם; ולאחר שביום חמישי בבוקר הודיע הוועד כי העובדים ישובו לעבוד שעות נוספות.

גורמים בשוק ההון אמרו היום כי בן זאב סימן בפנייתו לעובדים בסוף השבוע שנחצה קו אדום - והעובדים, בינתיים, עובדים לפיו.

ל"גלובס" נודע כי ועד העובדים הדומיננטי בבורסה שלח אתמול לעובדים מייל שבו נכתב כי "מנכ"ל הבורסה הודיע ביום חמישי כי לא יקבל 'עבודה חלקית' וכי ינכה שכר מעובדים הנוקטים עיצומים. אי לכך, יחזרו העיצומים למתכונתם הקודמת". כך, אתמול (יום ראשון) עובדי הבורסה לא עבדו שעות נוספות, ותורנויות הערב הסתיימו ב-17:00, לאחר סיום המסחר - למעט תורנויות שקיבלו אישור מהוועד. עוד הורה הוועד לעובדים אתמול כי "לא יתקיימו עבודות ערב/לילה, למעט כאלה שיקבלו אישור מפורש מהוועד". במייל הקודם ששלח הוועד לעובדים, ביום חמישי בבוקר, נכתב כאמור כי תושב העבודה בשעות נוספות.

במייל מהוועד נכתב עוד כי "העובדים מתבקשים להקפיד על העיצומים תוך שימת דגש שלא לפגוע במסחר ובסליקה". ואולם מלכתחילה העובדים הקפידו שלא לפגוע במסחר ובסליקה - לב העשייה היומיומית של הבורסה - תוך שהם התמקדו בעיצומים בהיבטים חשובים אחרים של הבורסה.

על כל פנים, אנשי הוועד הוסיפו במייל אתמול כי "תקלות יטופלו באופן מיידי", וציינו בפנייתם לעובדים: "ועד העובדים מזכיר לכם כי הסכסוך והעיצומים הם בנושא שינוי מבנה הבעלות וניסיון ההנהלה לפגוע בעבודה המאורגנת. דרישות העובדים הן: ביטחון תעסוקתי ושמירה על הזכויות המוקנות מתוקף הסכמים קיבוציים, כמקובל בהפרטות". נציין כי הבורסה לא תעבור הפרטה רגילה, כי אם שינוי באופי החברה. עוד כתבו ראשי הוועד במייל לעובדים, תחת הכותרת "תיקון טעות סופר - עדכון בנושא עיצומים", כי "טרם קיבלנו ממנכ"ל הבורסה החדש את דרישות ההנהלה".

תוצאות כספיות חלשות מאוד

היחסים בין ההנהלה לעובדים בבורסה רחוקים מלהיות במצב שפיר, כשהמנכ"ל החדש - שנכנס לתפקידו בתחילת החודש, והוועד - שנמצא בעימות מול הנהלת הבורסה זה זמן רב, מנסים לסמן את גבולות הגזרה זה לזה. המתיחות בין העובדים להנהלת הבורסה נוגעים למאבקים ביחס להסכם השכר החדש של העובדים, כמו גם לחלקם במניות הבורסה (אם וכאשר זו תהפוך לחברה למטרות רווח). הארגון נמצא באחרונה בקשיים פיננסיים, ותוצאותיו הכספיות חלשות מאוד (צפוי לסגור את 2016 סביב נקודת האיזון).

התנאים הנוכחיים שמבקשים העובדים לשמר לפחות עוד חמש שנים, כוללים שכר בעלות חודשית ממוצעת של כ-50 אלף שקל לעובד - לצד, בין היתר, "טייס אוטומטי" בשכר (הגדלה קבועה ונדיבה של השכר מדי שנה). ההסכם הנדיב במיוחד שיש לעובדי הבורסה, השונה מאוד ממה שמוכר לרוב השכירים במשק, נחתם בבורסה בימים אחרים, שונים מימים אלה - שבהם הבורסה מתקשה להתרומם ולמלא את תפקידה החשוב עבור המשק כולו, כשהמסחר בשוק המניות חלש וחברות כמעט לא מנפיקות את מניותיהן.

כך או כך, מבחינת עובדי הבורסה, המייל האחרון ששלח הוועד לא מלמד על הורדת גובה הלהבות או על התקפלות מצדם. עם זאת, הוועד והנהלת הבורסה שלחו היום ל"גלובס" תגובה משותפת, שלפיה "אתמול התקיימה ישיבה משותפת בין מנכ*ל הבורסה לנציגי ועד העובדים. האווירה היתה חיובית, וסוכם שתהיה ישיבה נוספת השבוע".