דרמה: אובמה קיצר את עונש החיילת שהדליפה ל"ויקיליקס"

ימים ספורים לפני סיום כהונתו, הנשיא הכריז על קיצור עונשם של 209 אסירים, בהם החיילת שהדליפה מסמכים מסווגים ■ היא תשתחרר בחודש מאי - במקום בשנת 2045

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, הורה אתמול (ג') על קיצור עונשה של החיילת האמריקאית צ'לסי מנינג, שנושאת עונש מאסר של 35 שנים בגין הדלפת מסמכים צבאיים לאתר "ויקיליקס" - כך נמסר בהודעה רשמית מהבית הלבן. על פי ההודעה, מנינג תשוחרר ב-17 במאי, במקום בשנת 2045. מנינג נעצרה בשנת 2010, לאחר שהודתה כי שלחה מסמכים מסווגים לאתר ההדלפות, ובשנת 2013 נגזרו עליה 35 שנות מאסר בגין הפרת חוק הריגול ועבירות נוספות.

בקשתה הרשמית של מנינג הוגשה בחודש נובמבר האחרון. בשבוע שעבר דווח ברשת NBC, מפי גורם רשמי, כי שמה של מנינג נמצא ב"רשימת ההמתנה" של הנשיא אובמה לחנינה ולקיצור עונש, ימים ספורים לפני שהוא מסיים באופן רשמי את כהונתו השנייה. מנינג הגיבה לדיווח ביום רביעי בחשבון הטוויטר שלה, וכתבה לתומכיה: "תודה רבה לכם. אני חשה כבוד עצום".

בחודש ספטמבר האחרון מנינג פתחה בשביתת רעב, בדרישה שיתאפשר לה לעבור ניתוח לאישור מגדר. דרישתה אושרה לבסוף. כמו כן, היא ניסתה להתאבד פעמיים במהלך השנה האחרונה, לאחר שהוחזקה בבידוד במשך תקופה ארוכה. עובד הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) לשעבר אדוארד סנודן, שמבוקש בארצות-הברית בגין המסמכים המסווגים שהדליף, התייחס אף הוא לדיווחים על חנינה למנינג בשבוע שעבר, ומסר: "הנשיא, אם תקצר רק עוד עונש אחד לפני שאתה עוזב את הבית הלבן, בבקשה: שחרר את צ'לסי מנינג. רק אתה יכול להציל את חייה".

יחד עם מנינג, קוצר גם עונשו של איש הצבא הבכיר ג'יימס קארטרייט, שהורשע גם הוא בהדלפה. 207 אסירים נוספים זכו היום לקיצור עונשם, ו-64 נוספים לחנינה. בכך, קבע הנשיא אובמה שיא נוסף במספר קיצורי העונש שהעניק נשיא אמריקאי, יותר מכל נשיא אחר.

"היום, 209 הזכאים לקיצור עונש - בהם 109 בני אדם שהיו סבורים כי יעבירו את שארית ימיהם בכלא - גילו כי הם יצטרפו למשפחותיהם וליקיריהם, ו-64 הזכאים לחנינה גילו כי הרשעות העבר שלהם נסלחו", מסר אובמה. "273 האנשים האלה גילו כי האומה שלנו היא סלחנית, שבה עבודה קשה ומחויבות לשיקום יכולה להוביל לסיכוי נוסף, ועוונות העבר לא ישללו מאדם את ההזדמנות להתקדם הלאה".

מנינג בת ה-28 נולדה כגבר בשם ברדלי אדוארד מנינג, אך מזדהה כאישה. היא שירתה במודיעין האמריקאי בעיראק , ונידונה למאסר לאחר שבית הדין הצבאי הרשיע אותה בהעברת יותר מ-700 אלף מסמכים, סרטונים, ומידע משדה הקרב לרשות האתר המציג ידיעות מודלפות.

מדובר היה בהדלפת החומר המסווג הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקאית. בין המסמכים שמסרה מנינג לוויקיליקס בשנת 2010 היה סרטון של מסוק אפאצ'י יורה לעבר לוחמים עיראקיים בשנת 2007. באותה המתקפה נהרגו עשרות בני אדם, בהם שני עיתונאים.