עו"ד בנקל דורש לבטל מכירת תנופורט וקרקע באזור שהיו בשליטת פישמן

המנהל המיוחד לנכסי פישמן דורש לערוך התמחרות מחודשת על הקרקע באזור עם מחיר התחלתי של 151 מ' ש', בין היתר בין י.ח דמרי וקרן ריאלטי שזכתה במכרז ■ במקביל, דורש לבטל את מכירת השליטה בתנופורט לרני צים ב-85 מ' ש', כי התקבלו הצעות גבוהות משמעותית

עו"ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי
עו"ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

המנהל המיוחד לנכסי אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל, טוען כי אין לאשר את עסקת מכירת מניות פישמן בחברת תנופורט (69%) לרני צים תמורת 85 מיליון שקל - עסקה אותה קידמו הכונסים לנכסי פישמןן מטעמו של בנק לאומי, עורכי הדין איל רוזובסקי ורונן מטרי.

לטענת עו"ד בנקל, ההצעה של צים, שמקנה לתנופורט שווי חברה של 123 מיליון שקל, מתמחרת אותה בחסר, ויש לבצע התמחרות פומבית בה שווי זה יהיה המינימלי.

בבקשה שהגיש לבית המשפט, טוען עו"ד בנקל כי יש לקדם מכירת 94.5% מהון המניות של תנופורט המוחזקות על-ידי כלל החברות מקבוצת פישמן - 69% המוחזקים על-ידי "טי.אל.סי מימון וניהול" ו-25.5% המוחזקים על-ידי נכסי משפחת פישמן (יתר 5.5% המניות של תנופורט מוחזקות בחלוקה זהה על-ידי חברה בבעלות רונית אבן, בתו של פישמן, והלל פלד).

לדבריו, "השאת התמורה ממכירת מניות תנופורט תושג על-ידי מכירת כלל מניות החברה שמוחזקות על-ידי קבוצת פישמן, ולא רק על-ידי טי.אל.סי מימון". לדברי עו"ד בנקל, רק מניות טי.אל.סי מצויות באחריות עורכי הדין רוזובסקי ורונן מטרי.

עו"ד בנקל מבסס את טענותיו על מבנה ההחזקות של שתי החברות לעיל, וטוען - כשהוא מצרף תרשים של מבנה החזקות לבקשתו - כי "ניתן לראות בבירור כי פישמן הוא בעל המניות הגדול בתנופורט שנשלטת על-ידיו ועל-ידי בני משפחתו, המחזיקים יחד 94% מהון המניות שלה".

מציעים נוספים

תנופורט עוסקת בהשכרה והחזקת נדל"ן, מתן שירותי ניהול ותחנות דלק, ניהול בית קירור לתוצרת חקלאית והפקת חשמל ממתקן סולארי. נכון לספטמבר אשתקד, ההון העצמי של תנופורט עמד על 170 מיליון שקל, והערכת שווי שנעשתה לה הצמידה לה תג מחיר של 134-195 מיליון שקל.

"עורכי הדין רוזובסקי ומטרי טענו כי נתונים אלה אינם משקפים סיכונים הטמונים בתביעות משפטיות, ובפרט תביעה על סך של 100 מיליון שקל", מסביר עו"ד בנקל את הרקע לשווי אותו הצמידו לחברה עורכי הדין רוזובסקי ומטרי.

עו"ד בנקל טוען כי בשבועיים האחרונים פנו אליו מספר גורמים שמתעניינים ברכישת תנופורט, חלקם אפילו נטלו חלק בתהליך המכירה, וציינו בפניו כי הם מוכנים לרכוש את החברה לפי שווי גבוה משמעותית מהשווי אותו הציע צים.

לדבריו, הוא הפנה אותם לעורכי הדין רוזובסקי ומטרי. השניים, מציין עו"ד בנקל, אישרו באוזניו כי אכן התקבלו אצלם הצעות הגבוהות משמעותית מהצעת צים. "אין ספק כי הפניות הרבות מלמדות על כך ששוויה של תנופורט גבוה מהתמורה שמבוקש לאשרה", אומר בנקל ומתכוון להצעת צים.

עו"ד בנקל מזכיר כי איש העסקים ירון אדיב, שהתחרה עם צים על הרכישה, הגיש בשבוע שעבר בקשה לעיכוב המכירה לצים, וציין כי הוא מוכן לשלם 94 מיליון שקל - כלומר 9 מיליון שקל יותר. "תנופורט היא חברה בעלת רווחיות גבוהה ויציבה, ויש לה תזרימי מזומנים גבוהים מפעילותה השוטפת", טוען בנקל.

עו"ד רוזובסקי ומטרי מסר בתגובה: "המנהלים המיוחדים ניהלו הליכי מכר מסודרים במהלך 3 חודשים, שבסיומם ולאחר התמחרות רבת-משתתפים הוגשה בקשה לאישור מכר. לאחר הבקשה התעורר שני מציעים נוספים - אחד חדש ואחד שהשתתף בהתמחרות - וביקשו להגיש הצעות חדשות. בית המשפט יכריע בנושא בהתאם להלכות הנהוגות לגבי הופעת מציע מאוחר".

נזכיר כי בשבוע שעבר מתח נשיא בית המשפט המחוזי, השופט איתן אורנשטיין, ביקורת חריפה על עורכי הדין רוזובסקי ומטרי בנוגע למכרז "גלובס" ונזף בהם על כך שפעלו ללא סמכות למכור את מניות פישמן בעיתון.

מחלוקת נוספת שנתגלעה בין עו"ד בנקל לעורכי הדין רוזובסקי ומטרי נוגעת למכירת 70% מזכויותיה של קבוצת נכסי משפחת פישמן בשטח נדל"ן ברחוב משה שרת ביישוב אזור, המוערך בשווי של יותר מ-150 מיליון שקל. עו"ד בנקל הגיש את עמדתו היום (ד') לבית המשפט, במסגרתה הוא דורש כי תיערך התמחרות פתוחה בין כל המציעים הפוטנציאלים באשר למקרקעין.

עמדתו של עו"ד בנקל מנוגדת לעמדתם של עורכי הדין איל רוזובסקי ורונן מטרי, שביקשו למכור את הקרקע לקרן ההשקעות ריאלטי. במסגרת הליך התמחרות על הנכס, איפשרו השניים לקרן להשוות את הצעתהה המקורית לרכישת המקרקעין להצעה בגובה 150 מיליון שקל, שהציעה חברת "י.ח. דמרי בנייה".

בעמדה שהציג היום, טוען עו"ד בנקל כי "משהציעה דמרי הצעה משופרת, לא היה מקום, בכל הכבוד לקרן ריאלטי, להציע את ההזדמנות החד-פעמית להשוות את הצעתה המקורית, להצעתה המשופרת של דמרי, כל זה מבלי שייבדק האם ישנה נכונות מצד דמרי או 'ריאלטי השקעות' בנסיבות אלה לשוב ולשפר את הצעתם כל אחת וחוזר חלילה".

בנוסף, עו"ד בנקל כתב כי מתברר שהמנהלים המיוחדים הגיעו להסכמה מאוחרת עם קרן ריאלטי, לפיה היא תרכוש רק 70% מזכויות קבוצת פישמן בקרקע כנגד תשלום 70% מהתמורה שהציעה קרן ריאלטי, ואילו 30% הנותרים מזכויות הקבוצה יוותרו בידי המנהלים המיוחדים.

לדברי עו"ד בנקל, "המשמעות העולה מהסכם המכר המתוקן, בכל הכבוד, היא שהדבר לא הובא לידי ביטוי בפרסום ההזמנה להציע הצעות (לרכישת הנכס), אשר פרסמו עורכי הדין רוזובסקי ומטרי בעיתונים 'דה מרקר' ו'כלכליסט' ב-4 באוגוסט 2016".

לטענתו, "כך עולה גם מ-9 ההצעות השונות אשר הונחו על שולחנחם של רוזובסקי ומטרי, ובהתאם לאמור בבקשה: 'יודגש כי ההצעות כולן הוגשו ביחס לכלל זכויות החברה במקרקעין (100%%) מהזכויות'".

עו"ד בנקל טוען כי מהאמור עולה כי למעשה לא ניתנה למציעים האחרים שהשתתפו במכרז ו/או למשקיעים פוטנציאליים שיכול והתעניינו או יתעניינו ברכישת 70% מהזכויות בקרקע, את ההזדמנות הנאותה להתחרות בתנאים שווים לקרן ריאלטי. "לאור כל האמור ובנסיבות אלה, סבור המנהל המיוחד כי יש להורות על קיומה של התמחרות", סיכם עו"ד בנקל את עמדתו.

בנקל: למכור 4 נכסים

ועוד מתהליך פשיטת-הרגל של פישמן: עו"ד בנקל הגיש בקשה לבית המשפט להעמיד למכירה 4 נכסי נדל"ן בבעלות פרטית של פישמן, מהם שניים מוחזקים על-ידי איש העסקים יחד עם אשתו, טובה.

הנכסים הם: נכס ברחוב חיסין 15 בתל-אביב; קרקע חקלאית בנתניה בשטח של 287 מ"ר; נכס ברחוב הארזים בגבעת-שמואל; ודירה בברלין, גרמניה.

"אלה נכסים נקיים מכל שיעבוד ואינם משמשים את פישמן ואשתו למגורים. יש חשיבות רבה לבקשה זו, שכן לאור מורכבות והתארכות הליכי מכירת נדל"ן, בעיקר בחו"ל, עולה החשש כי לא יעלה בידי המנהל המיוחד לקבל תמורות גבוהות יותר בעתיד", מבקש בנקל.