בחזרה לעתיד: החידושים הצפויים בטלפונים הסלולריים

הסמארטפון הוא חברו הטוב של האדם כבר מזה עשור; טכנולוגיות התצוגה, החומרים, הצילום והממשק התפתחו והפתיעו אותנו פעם אחר פעם ■ ואולם, נראה כי בעשור הקרוב יגיעו השינויים הגדולים באמת

סמארטפון מתקפל, סמסונג איקס, SAMSUNG GALAXY X / צילום: וידאו
סמארטפון מתקפל, סמסונג איקס, SAMSUNG GALAXY X / צילום: וידאו

הסמארטפון הוא חברו הטוב של האדם כבר מזה עשור; טכנולוגיות התצוגה, החומרים, הצילום והממשק התפתחו והפתיעו אותנו פעם אחר פעם. ואולם, נראה שבעשור הקרוב יגיעו השינויים הגדולים באמת.

מסכים מתקפלים ומתגלגלים נמצאים מעבר לפינה כבר חמש שנים לפחות; בכל תערוכת טכנולוגיה גדולה יש מסכים מתקפלים מתוצרת LG, סמסונג, לנובו ואחרות, ויוטיוב מלא בהמחשות גרפיות של אחרים. אבל בעשור הקרוב הם יעברו מהתערוכה לכיס. למה זה לא קרה עד עכשיו? פשוט מאוד - כי מסך גמיש הוא עדיין לא מכשיר גמיש. יצרניות המובייל עובדות בימים אלה על סוללות גמישות, מעגלים גמישים וכולי.

התוצאה הסופית תהיה קצת שונה ממה שנהוג לדמיין: הסמארטפונים בעשור הקרוב לא יהיו גמישים ברמה של נייר צלופן ולא יוכלו להתגלגל לגודל של סיגריה. בעיקר, משום שלא יהיה נוח לעבוד עם מכשיר כזה. עם זאת, התצורה הגמישה תספק עמידות גבוהה לנפילות ולמכות. מנגד, תיקון המכשירים יהיה מורכב ויקר יותר, לפחות בשנים הראשונות.

בגזרת המצלמות, חיישני מולטיספקטרום יוכלו לזהות חתימות אינפרא-אדום, שיאפשרו צילום מושלם בלילה; החיישן יוכל לזהות שינויים בכלי דם מתחת לעור ולסייע לאבחון רפואי מרחוק; הוא יוכל לקלוט פירות לא טריים בסופרמרקט בהצצה חטופה או לזהות את הבשלים והמתוקים ביותר; שילוב שלו עם מודלים התנהגותיים יוכל לספק מידע על פעילות רגשית - למשל, לצלם תמונה בה אפשר לראות עד כמה המצולם לחוץ, שמח או מופתע; ולקינוח, איכות התמונה עתידה להתקרב אל איכות העין האנושית.

מסכי העתיד יהיו בעלי רזולציה גבוהה, בהירות שתאפשר צפייה תחת אור השמש ועוד - אבל כנראה שכיוון הפיתוח הכי מעניין יהיה העובדה שהם יצאו מגוף המכשיר בשתי דרכים: בגדול ובקטן. היציאה הגדולה תהיה אל כל קיר שתבחרו: הודות למקרנים זעירים חזקים, תוכלו להציג כל סרטון, משחק, פיד ואפליקציה בגודל של טלוויזיה.

כיוון הפיתוח השני הוא הקרנת תצוגת הסמארטפון בקרן בקוטר זעיר ישירות על העין שלכם. שיטה זו תאפשר להציג מידע בקלות ותוך חיסכון בסוללה, אולם תצריך טכנולוגיית מעקב אחר העיניים שלכם, כדי שהתצוגה לא תתערבל בכל פעם שאתם מזיזים קצת את היד האוחזת במכשיר.

בשנת 2027 קרוב לוודאי שהטלפון ידע גם לחזות למי אתם רוצים להתקשר, מה אתם רוצים להגיד לו בפרטי פרטים, איזה משחק בא לכם לשחק עכשיו, ומה השיר שהכי מתאים לכם להתעורר אליו בלי שתצטרכו בכלל לכוון שעון מעורר. בקיצור, בעוד עשור נהיה מכורים עוד יותר למכשירים שכבר עכשיו השתלטו על חיינו.