מדידת לחץ דם וניתוח מפות: השעון החכם נעשה חכם יותר

אחת הבשורות מתערוכת CES האחרונה: הדור החדש של השעונים החכמים מיועד לנישות ספציפיות ■ המטיילים, הספורטאים ואפילו ההיפוכונדרים יכולים למצוא גאדג'טים שישביעו את רצונם הספציפי

שעון
שעון

כאשר השעונים החכמים הושקו לפני שנים ספורות הם יצרו אפקט WOW חובק עולם. רבים ציפו, שהגאדג'טים החדשים יכבשו את העולם - וידחקו הצידה את השעונים המסורתיים, אולי אפילו גם את הסמארטפונים. מאז, עבר השוק תהליך של התפכחות.

השימושיות המוגבלת, שנגזרת מחיי סוללה מוגבלים ותלות ברשתות, לא זכתה לאהדה בקרב לקוחות מסורתיים ובינתיים נכנסו יצרנים סיניים לפלח בהמוניהם, הציפו את השוק והקשו על התמחור וכיסוי עלויות הפיתוח של הדגמים היקרים והמתוחכמים. הגל החדש של שעונים חכמים, שנחשף בתערוכת CES החודש, משנה פאזה ומתמחה בנישות ספציפיות לצד אלקטרוניקה פורצת דרך. הנה כמה דוגמאות.

שעון חכם ללחוצים

שעון היד החדש של יצרנית הציוד הרפואי היפנית OMRON נראה ומתפקד כמו "שעון חכם" אלגנטי אולם הוא מיועד לשמש בפועל כאביזר רפואי למדידה עצמית של לחץ דם בזמן אמת. השעון מיועד ספציפית לסובלים מבעיות של לחץ דם, בעיות לב או סיכון לשבץ אבל יכול לשמש גם נגמלים מעישון ואת מי ששומר על בריאותו באופן כללי.

החברה הצליחה למזער את מנגנון מדידת לחץ הדם תודות ל"רצועה" הייחודית של השעון, שמתנפחת בעת המדידה מסביב לפרק היד, בדומה לחיישן הזרוע במד לחץ דם מקובל. המדידה מתבצעת בתוך כ-40 שניות והנתונים מוצגים על צג השעון או על סמארטפון.

כמו שעונים חכמים רבים, הוא מצויד בחיישן אופטי למדידת קצב הלב וביכולת להעביר את כל הנתונים הרפואיים לאפליקציה בענן לצורך ניתוח, בקרה וקבלת המלצות. המכשיר נמצא כיום בשלבים מתקדמים של קבלת אישור מה-FDA בארה"ב, ואמור לצאת לשוק באפריל במחיר משוער של כ-300 דולר.

אינטל וגוגל על מסלול הריצה

יצרנית ציוד הספורט ניו באלאנס הצטרפה באיחור לשוק השעונים החכמים אבל היא מפצה על כך עם הצגת לא מעט "שמות גדולים" שלקחו חלק בפרויקט הפיתוח של הסמארטווץ' החדש שלה RunIQ כולל גוגל, אינטל ומפתחת אפליקציית הספורט "החברתית" Strava. השעון תוכנן ספציפית עבור רצים ואצנים. הוא כולל רכיב GPS מדויק שמודד את קצב ואת מרחק הריצה ובלחיצה אחת אפשר לשתף בזמן אמת את הנתונים עם קהילת המשתמשים של Strava, להשוות נתונים, לזכות בתארים וכדומה.

החברה טוענת כי הסוללה הנטענת יכולה להחזיק למשך "ריצת מרתון מלאה" כאשר כל הפונקציות פועלות, כולל GPS וניטור קצב הלב. בשימוש רגיל אמורה הסוללה להספיק כ-24 שעות לפני טעינה. המפרט של השעון כולל מסך 1.4 אינץ' בטכנולוגיית AMOLED, זיכרון של 4 ג'יגה, עמידות לשחייה, וכל הפעילויות האלחוטיות ו"החכמות" המקובלות כמו קבלת הודעות, סינכרון, השמעת מוזיקה והורדת אפליקציות גוגל.

השעון הוצג ביחד עם אוזניות ספורט אלחוטיות ייעודיות לאצנים, שמשולבות באופן מלא עם השעון ומשמיעות לאצן תוך כדי פעילות עדכונים על מצב וקצב ההתקדמות - או מוזיקה. השעון עצמו מוצע להזמנה מוקדמת ב-300 דולר והאוזניות עולות 100 דולר.

שעון למטייל הקשוח

קסיו כבר הציגה בשנה שעברה "שעון חכם", שמיועד ספציפית למטיילים, חובבי הרפתקאות ואנשי שטח. השנה היא מחדדת את הפוקוס עם הדגם החדש WSD-F20, שהושק בתערוכה ומציע כמה פיצ'רים מתקדמים שמיועדים למי שנמצא הרחק מעבר לטווח הקליטה הסלולרית. אחד מהם הוא מסך LCD רב שכבתי, שמאפשר להוריד ולהציג מפות ברזולוציה גבוהה ולשבץ עליהן את מיקומו של השעון.

את נתוני המיפוי של האזור בו מתכוונים לטייל מורידים לשעון מבעוד מועד באמצעות אתר המיפוי Mapbox ומסתייעים בהן לניווט, בשילוב עם רכיב GPS, גם במקומות נידחים שבהם אין קליטה סלולרית ובוודאי שלא WI-FI.

על המפה יכול בעל השעון להוסיף סמנים של מיקום וטקסט כדי לזכור מוקדי עניין בהם נתקל לאורך המסלול - נקודות תצפית, נקודות דייג מוצלחות וכדומה. כל זאת לצד ביצועים טיפוסיים של שעונים חכמים וגוף עמיד מסדרת ה"פרוטרק" של החברה עם עמידות בתקן צבאי וממשק שמאפשר תפעול וצפייה גם בעת רכיבה על אופניים, סקי וכדומה. מערכת ההפעלה היא WEAR 2.0 של אנדרואיד. השעון ייצא לשוק העולמי במהלך חודש אפריל, במחיר משוער של כ-400 דולר.

 

שעון לכל סוגי הספורט

יצרנית מכשירי הניווט והכושר Garmin בחרה שלא להתמקד בתחום ספורטיבי אחד אלא לכסות ביסודיות את כל האפשרויות. סדרת השעונים החכמים החדשה שלה "פניקס 5" כוללת כמה דגמים בעיצובים שונים, שחלקם תוכננו עבור נשים. כל הדגמים בסדרה מצוידים במצפן, ג'ירוסקופ ומד גובה ולחץ אטמוספרי לצד רכיב ניווט לווייני שתומך במערכת ה-GPS ובמערכת הלוויינים האירופאית המקבילה.

דגם הדגל 5X, שקוטרו 51 מ"מ, מגיע כשהוא טעון מראש במפות רלוונטיות (בהתאם לאזור בו הוא נמכר) עם ציון של מסלולי אופניים ידועים, מסלולי ריצה, המלצות מסלול ונקודות עניין.

החיישנים מותאמים לעקוב אחרי הפעילות הספורטיבית של בעל השעון ולנתח אותה באמצעות אלגוריתמים, שמותאמים ספציפית לשורה ארוכה של פעילויות ספורט: ריצה על שבילים, במסלולים פתוחים או מקורים; רכיבת אופניים במגוון רחב של צורות; טיפוס הרים; שחייה בבריכה או בים; טריאתלון; סוגים שונים של סקי, כולל סנובורד, חתירה בסירה, גולף ועוד.

הסוללה בסדרה החדשה אמורה להספיק לכשבועיים בתפקוד יום יומי - ועד 24 שעות כאשר ה-GPS בפעולה רצופה. דגם הדגל יעלה כ-600 דולר בארה"ב, החל מאפריל.