ארובות חברת חשמל מעכבות אלפי דירות בעיר חדרה

שלוש תוכניות בנייה הכוללות יותר מ-13 אלף דירות בחדרה מעוכבות שנים בגלל אבק הפחם העולה מתחנת הכוח הסמוכה ■ חברת החשמל: נקטנו צעדים למניעת פיזור האבק

למרות שהן קרובות זו לזו, ושתיהן שוכנות לחוף הים, פער המחירים בין דירות חדשות בנות 4 בנתניה ובחדרה עומד על 600 אלף שקל בממוצע. הסיבה לכך היא, בין היתר, הסמכיות לתחנת הכוח רבין בחדרה שלא עושה טוב לאוויר שנושמים בחדרה וכן ליחסי ציבור של העיר.

בחדרה שטחים רבים במערב העיר כלל אינם מפותחים, אף שהם אמורים להיות החלקים היקרים ביותר בעיר בשל הקירבה אל הים. מה שמונע את הפיתוח הוא אבק הפחם הנגרם בעת הטענת הפחם ופריקתו בתחנת הכוח. תושבי השכונות חפציבה ונווה חיים הסמוכות לתחנת הכוח מדווחים זה שנים על אבק שחור בבתים וברחוב באופן קבוע. חלקיקי הפחם מופיעים בגדלים שונים, וככל שהחלקיק קטן יותר כך הוא נישא בקלות ומגיע למרחקים. באיגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל מזהירים כי החלקיקים הקטנים מסוכנים במיוחד היות שהם נכנסים למערכת הנשימה.

לטענת איגוד ערים שרון כרמל, עד לא מזמן חברת החשמל התנערה מאחריות לאבק הפחם וטענה כי האבק השחור מקורו בקירבה של השכונות לכביש החוף ובתעשייה בחדרה. למרות זאת, במהלך השנים נקטה חברת החשמל צעדים למניעת פיזור אבק הפחם בהליך השינוע בתחנת הכוח. מומחים טוענים כי גם אם הופחת הזיהום, על מנת למגרו לחלוטין יש לעבור ליצור חשמל בגז, שייתר את טעינת הפחם הגלוי על הקרקע.

שלוש תוכניות הבנייה העיקריות המתעכבות בגלל עניינים הקשורים לפחם המזהם את האוויר בסביבת תחנת הכוח, כוללות פוטנציאל להגדלת אוכלוסיית העיר בכ-35%, עם תוספת של כ-50 אלף תושבים ביותר מ-13 אלף יחידות דיור.

התוכנית המרכזית היא תוכנית רובע הים, שכדי שתאושר היא ממתינה לתסקיר שעליו הורה המשרד לאיכות הסביבה. רובע הים כולל 2,700 דונם בחלק הצפון מערבי של חדרה, שם ייבנו 10,000 יחידות דיור ועוד 1,400 חדרי מלון, וכן שטחים ירוקים ושטחי מסחר רבים.

תוכנית נוספת המעוכבת היא התוכנית להקמת שכונת הפרפרים, שאותה מתכננת חברת שיכון ובינוי והיא צפויה לכלול 2,700 יחידות דיור (לפני הקלות). למרות השם הפסטורלי, שניתן לה על שם הפרפר כחליל הגליל שחי באזור, המציאות הרבה פחות פורחת.

בשיכון ובינוי נדל"ן נמסר כי: "הקרקע כיום בייעוד חקלאי ברובה. על פי תוכנית מנדטורית ועל פי תוכנית מתאר חדרה מיועדת לשכונת מגורים בהיקף של כ-2700 יח"ד. בשנת 2006 וכחלק מתהליך התכנון יזמה החברה מחקר רחב שמיפה את ערכי הטבע במתחם כמו פרפר כחליל הגליל. כתוצאה מכך נבחרה חלופת בינוי אשר שלא תפגע בבית הגידול של הפרפר. מאז, החסם המרכזי לפיתוח המתחם הוא מטרד אבק הפחם מתחנת הכוח אורות רבין.

"אנו פועלים במרץ בהתאם להנחיות העירייה ומשרדי הממשלה על מנת לקדם את התוכנית המפורטת לשכונה, מכוחה נוכל הן להוציא היתרי בנייה והן להבטיח את שימור ערכי הטבע והנוף באזור. קידום פתרון למטרד אבק הפחם נמצא בידי משרדי הממשלה".

"מפגע אבק הפחם הינו מפגע סביבתי ותברואתי ומכאן גם חוות דעת האיגוד אשר עמדה בבסיס הקפאת הקמת שכונת הפרפרים", מספר יו"ר איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל וראש עיריית אור עקיבא, יעקב אדרי. לדבריו, "האיגוד ואוניברסיטת חיפה מובילים מחקר בנושא אבק הפחם אשר במרכזו כלי חדש אשר מודד ומכמת לראשונה את אבק הפחם ויאפשר להוביל שינוי בתקנות העמסת ופריקת הפחם. אנו מקווים שכפועל יוצא מכך יצומצם המפגע וישופרו איכות חיי ובריאות התושבים המתגוררים בסמיכות לתחנת הכוח".

השכונה השלישית שבה קיים פוטנציאל בנייה היא שכונת חפציבה, שהיא שכונה קיימת שבה מתגוררות כ-100 משפחות בבתים צמודי קרקע שחלקם מוזנחים. השכונה קיימת עוד מלפני קום המדינה, אך למרות זאת אין לשכונה תוכנית בניין עיר והבנייה במקום אינה מוסדרת. המטרה היא להוסיף לשכונה עוד כ-200 יחידות דיור, בעיקר בחלקות של התושבים.

אריאל נוי, תושב חפציבה שמוביל את המאבק מול הרשויות, אומר כי "מדובר באחד האזורים שיכולים להיות למבוקשים ביותר בישראל". לדבריו, הוא ומשפחתו גרים במקום כבר שני עשורים, "ומהרגע הראשון נאמר לנו שממש בקרוב תוסדר הבנייה ותתאפשר תוספת יחידות בשכונה. בפועל, לא העירייה ולא משרדי הממשלה קידמו דבר, וזאת למרות שלפני שלוש שנים הוקצו מיליונים לטובת הכנת תב"ע לשכונה על ידי השר אורי אריאל שהיה אז שר השיכון. לצערי, מכיוון שמדובר בחדרה ולא בתל-אביב, אין צעקה גדולה. המשפחות שגרות בחפציבה הן נעימות ולא מאלה שאוהבות לעשות רעש. אולי זאת הסיבה.

"אבל חברת החשמל חייבת לטפל במפגעים שהיא מייצרת, גם מכיוון שיש אנשים שגרים ומסכנים את בריאותם וגם מכיוון שהתנהלותה תוקעת תוכניות בנייה רבות".

מהנדס עיריית חדרה, נועם גרייף, אומר כי בסוגיית עפר הפחם, עיריית חדרה אינה מעכבת דבר. "ישיבות הוועדה האחרונות כללו אישור תב"ע בחפציבה והסדרת הבנייה בשכונה הקיימת. בדיון סמוך אושרה תוכנית שלד לשכונת הפרפרים. מיותר לציין כי הוועדה המקומית חדרה אינה הסמכות הבלעדית בתוכניות מסוג אלה. תוכניות אלה הן תוכניות בסמכות ועדה מחוזית אשר כוללת את נציגי המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה. אם וכאשר יחולו מגבלות סביבתיות, תסקירים אלה יוגשו מטעם המשרדים האמורים לעיל".

חברת החשמל: עומדים בתקנים

תגובת חברת החשמל: "פרויקט הפחתת הפליטות בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה נמצא בשלבי סיום מתקדמים. יחידה חמש פועלת כבר עם סולקנים ויחידה שש מושבתת לצורך התקנת סולקנים ותחזור לפעילות 'נקייה' ברבעון הקרוב. חברת החשמל השקיעה למעלה מ-20 מיליוני שקלים באתר אורות רבין לטובת אמצעים טכנולוגיים ביניהם משפכים טלסקופיים חדשים, המאפשרים פריקת הפחם ללא פיזור אבק, תגבור מערך ההרטבה של ערמות האחסון ודרכי הגישה, התקנת 'תותח ערפול' ליצירת אמצעי מיסוך לאבק הפחם בעת אירועי רוח חזקה ושימוש חומרים קושרי אבק בערימות הפחם הקבועות.

"לפי תוצאות הניטור הסביבתי באזור, המתבצע במהלך יותר משלוש שנים, בפיקוח איגוד ערים שרון-כרמל והמשרד להגנת הסביבה - ריכוזי האבק באזור תחנת הכוח בכלל ובשכונת הסמוכות לתחנת הכוח בפרט, עומדים בתקנים ולא נמצאו ריכוזי אבק חריגים.

"אם כך, מאחר שמצד אחד הופחת השימוש בפחם בעשרות אחוזים ומצד שני השימוש הנוכחי מפחית 90 אחוזים מהפליטות המזהמות לצד, עמידה בתקנים הנדרשים לעניין הטיפול באבק הפחם, נראה כי הסוגייה אינה על הפרק עוד".