מרכז האגרוטק בצפון החל בגיוס חברות סטראט-אפ

המרכז החל בחיפוש חברות אשר עוסקות במזון, מים, אנרגיה מתחדשת וחברות שעוסקות בתהליכים בייצור מזון מן הטבע, חקלאות מדייקת וטיוב גידולים באמצעות ביו-אגרונומיה

חקלאות ליצוא. השוק האירופי הוצף בתוצרת מקומית / צילום: תמר מצפי
חקלאות ליצוא. השוק האירופי הוצף בתוצרת מקומית / צילום: תמר מצפי

מרכז אגרוטק חדש מוקם בצפון הארץ. המרכז יפעל בפארק אדיסון, והוקם על ידי קואליציית החדשנות, בה שותפים המכללה האקדמית כנרת, צמח-מפעלי משקי עמק הירדן, המועצה האזורית עמק הירדן ובית החולים פוריה. 

המכללה האקדמית כנרת פרסמה היום קול קורא לחברות סטארט-אפ ויזמויות בתחום האגרוטק, ותחומים משיקים אחרים, להציע את הרעיונות שלהם, או מסגרות יזמות בשלבי בשלות שונים, הכוללות אלמנטים טכנולוגיים מתקדמים.

הנהלת המרכז החלה בחיפוש אחר חברות סטארט-אפ אשר עוסקות בין היתר בתחומים הבאים: מזון, מים, אנרגיה מתחדשת. חברות שעוסקות בתהליכים בייצור מזון מן הטבע - מהמעבדה לשדה ואל המדף מזונות-על, חקלאות מדייקת וטיוב גידולים באמצעות ביו-אגרונומיה.

בשלב הראשון, ייפתחו 1,300 מ"ר של שטח לחברות וארגונים שיעבדו על מחקר ופיתוח ובדיקות היתכנות. השטח יוענק לחברות במתחם פארק התעשייה אדיסון, המשתרע על פני 84 דונם בסמוך לצומת צמח, על כביש 90. שלב המחקר יבוצע בהנחיה ושותפות עם המרצים והסטודנטים של ביה"ס להנדסה במכללה האקדמית כנרת. היעד הוא להגיע ל-9000 מ"ר שטח של חברות סטארט-אפ חדשניות בתוך שנה ממועד האכלוס הראשוני. בנוסף, בתום שנת הפעילות הראשונה תגוייס קרן השקעות לליווי ופיתוח חברות סטארט-אפ שיוולדו כתוצאה משלב המחקר הראשוני.

בראש המרכז יעמוד קלמן קאופמן , לשעבר סגן נשיא עולמי של חברת אפלייד מטיריאלס, והיום מכהן בשורה ארוכה של תפקידים, ומקים חברות סטארט-אפ רבות. בין היתר, מכהן קאופמן כיו"ר סולג'ל תעשיות, דירקטור בטאואר וג'ורדן וואלי סמיקונדקטורס, מייסד ומנהל סלע סמיקונדקטורס, שותף בקרן ההון סיכון יזראל-סיד ועוד.

המרכז הוקם על ידי קואליציית חדשנות המורכבת מהגופים שונים באזור עמק הירדן, מתוך מטרה לשלב כוחות וליצור מנוע לשלבים הראשונים של גיוס החברות וביסוסן:  המכללה האקדמית כנרת, צמח - מפעלי משקי עמק הירדן, המועצה האזורית עמק הירדן וביה"ח פוריה.

במרכז יפעלו חברות וארגונים עתירי ידע, אשר ישלבו בפעילותם כח אדם אקדמי, ידע ופיתוח אקדמי. כמו כן, במרכז יפעל מרחב אינקובטור לחדשנות, שמטרתו לקדם ולעודד חברות סטארט-אפ בתחומי האגרוטק והחקלאות החכמה.

חברת "דשן הצפון", היא החברה הראשונה שנכנסה לשיתוף פעולה בהקמת המרכז. דשן הצפון החלה לפעול בשוק הדשנים לחקלאות במרץ 2013. החברה הוקמה על ידי 147 קיבוצים, שחולשים יחד על שטח חקלאי בהיקף של 515 אלף דונם. בקיבוצים הללו הבינו שהם מסוגלים להביא "ערך מוסף" לשוק הדשנים, שב־30 השנים האחרונות ועד להקמת החברה נשלט למעשה על ידי שתי חברות - דשנים וחומרים כימיים מקבוצת כיל של משפחת עופר, וחברת דשן גת של משפחת פדרמן. מנכ"ל דשן הצפון הוא גולן ארגמן.