נדחתה בקשת גאידמק למסור עדות בווידאו קונפרנס נגד גלמור

גאידמק, המרצה מאסר בצרפת, ביקש למסור עדות בווידאו קונפרנס במסגרת הדיון בבקשתו להכריז על נחום גלמור כפושט-רגל ■ ביהמ"ש: "גאידמק אינו יכול לאחוז במקל משני קצותיו ולברר את ההליך שהוא בעצמו יזם שלא בדרך המקובלת"

ארקדי גאידמק / צלם: תמר מצפי
ארקדי גאידמק / צלם: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה היום (ב') את בקשתו של ארקדי גאידמק, המרצה עונש מאסר בצרפת, למסור עדות במסגרת "וידאו קונפרנס" במסגרת הדיון בבקשה שהגיש גאידמק להכריז על איש העסקים נחום גלמור כפושט-רגל. זאת, בטענה כי לגלמור יש חוב לכאורה של 140 מיליון דולר לגאידמק.

"גאידמק הוא זה שהניע את גלגלי ההליך, והוא זה שבחר את ההליך ואת הפורום לנהלו. אם הוא מתעקש על הפורום הנוכחי וההליך הנוכחי חרף טענות של גלמור, הוא אינו יכול לאחוז במקל משני קצותיו ולברר את ההליך שהוא בעצמו יזם שלא בדרך המקובלת ומבלי לאפשר לבית המשפט להתרשם מעדות", פסקה השופטת חנה פלינר. 

עוד כתבה השופטת, כי אין להתיר את חקירתו של גאידמק בוידאו קונפרנס בשלב זה משום שגאידמק לא הגיש תצהיר וללא תצהירו לא ניתן להכריע האם פנייתו לבית המשפט נעשתה בתום לב. כן ציינה השופטת כי לפי ההלכה כאשר מיש אמור להעיד הוא אחד הצדדים להליך, חשוב מאוד שבית המשפט יוכל להתרשם מעדותו על דוכן העדים.

בא-כוחו של גאידמק, עו"ד ישראל שליו, אמר בדיון כי בית המשפט העליון בפריז דחה בקשה שהגיש גאידמק להגיע לישראל למסורת עדות בשל האופציה שיעיד בווידאו קונפרנס. לדבריו, לאור החלטת בית המשפט היום הוא יפנה פעם נוספת לבית המשפט הצרפתי, יסביר להם את המצב ויבקש לאפשר את הגעתו של גאידמק לעדות בארץ.

גאידמק הורשע ב-29 לאפריל 2011 על-ידי בית המשפט לערעורים בפריז בעבירות מס והלבנת הון במסגרת פרשת הסחר בנשק שכונתה "אנגולה גייט" ונידון ל-3 שנות מאסר. בנובמבר 2015, לאחר מגעים עם שלטונות החוק בצרפת, גאידמק התייצב בכדי לרצות את עונשו.

טרם כניסתו לכלא, במארס 2015, הספיק גאידמק להגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה להכריז על נחום גלמור כפושט-רגל, עקב חוב נטען של 140 מיליון דולר. גאידמק טען כי גלמור חייב לו את הסכום כחלק מהסכם הפשרה שנחתם ביניהם ב-2011, וכי הוא מתחמק מתשלום.

גלמור שולל את הטענות ומכחיש כי הוא חייב לגאידמק כספים.

גלמור מיוצג בידי עורכי הדין נבות תל-צור ושחר מילצן ממשרד כספי וטל שפירא ומירב בר-זיק ממשרד שפירא כפרי בר-זיק עורכי דין.

גאידמק מיוצג בידי עורכי הדין ישראל שלו ואסף אורן.