חוות-דעת רשמית: קנסות בלי רישום פלילי לצרכני סמים קלים

חוות-דעת של משרד המשפטים תומכת לראשונה במודל אי-ההפללה של צרכני סמים קלים ■ לפי ההמלצות שאושרו ע"י המשנה ליועמ"ש, יש להכיר בהיקף הגדול של משתמשים בישראל ובצורך בשינוי האכיפה לגבי אחזקה ושימוש עצמי

קנאביס / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חוות-דעת רשמית של משרד המשפטים תומכת באי-הפללת צרכני סמים קלים לשימוש עצמי - כך עולה מנייר עמדה שהוגש בחודש שעבר ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדבליט; לשרת המשפטים, איילת שקד; ולמנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, רותם פלג. נייר העמדה נכתב על-ידי עו"ד יפעת רווה ממחלקת ייעוץ וחקיקה, לבקשתה של שקד לבחון את האפשרות של חקיקה חלופית.

נייר העמדה ממליץ להכיר בהיקפי המשתמשים הגדולים בישראל בסמים קלים ובצורך בשינוי אופן האכיפה, לפחות לגבי אחזקה ושימוש עצמי - מאכיפה פלילית לאכיפה חלופית כגון עבירות קנס או עבירות מינהליות. זאת, תוך שמותירים על כנו את החלק בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה המאפשר המרה באזהרה.

האכיפה החלופית אינה כוללת בדרך-כלל פתיחת תיק פלילי, רישום פלילי, והחמור מכל - מעצר או סיכון במאסר, שהם אמצעים פוגעניים, שהנזק הכרוך בהם עלול לעלות על הנזק מעצם השימוש. הדברים שנכתבו הם על דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי. 

זוהי למעשה הפעם הראשונה שבמשרד המשפטים בהובלת שרת המשפטים שקד תומכים באופן רשמי באי-הפללה ומתבססים במידה רבה על מודל דומה שהונהג בפורטוגל והוכר כמוצלח.

כמות סמים לשימוש עצמי מוגדרת בחוק עד 155 גרם, והרציונל מאחורי המנגנון הוא שאי-הפללה ימשיך לבטא גישה של הוקעת השימוש בסמים קלים וימסגר אותה כהתנהגות בלתי ראויה, אך בה-בעת הוא יוביל להפחתת הכתם הפלילי על משתמשי הסמים הקלים - זאת, בשונה ממודל של לגליזציה שמשמעה הוא ביטול האיסור שהיה קיים בגין מעשה מסוים והפיכתו לחוקי.

חוות-הדעת נכתבה על רקע הצעת חוק פרטית בנושא שבעקבותיה ביקשה שרת המשפטים ממחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים לבחון את האכיפה החלופית בעבירות השימוש העצמי בקנאביס. במקביל, ביולי 2016 מינה השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, צוות חשיבה שיבחן את מדיניות האכיפה הנוהגת בנושא סם הקנאביס. הצוות, בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים פלג, קיים סדרת ישיבות שבמהלכן נשמעו נציגי משרדי ממשלה וגופים שונים, מומחים וחברי הצוות עצמו. 

נייר זה בא בעקבות פניית השרה שקד ועבודת הצוות לבחון את הרקע להצעת החוק. כמו כן, הם נדרשו לבחון את החששות המועלים בפני שינוי כמו עלייה במספר המשתמשים, סכנות למשתמשים, ירידה בתחושת המסוכנות, זליגה לשימוש על ידיד קטינים, תאונות דרכים, אנשי מקצוע, צבא וביטחון המדינה, שימוש בנשק, חשש מזילות השימוש, קנאביס כשער כניסה לסמים אחרים, קשר לעבירות אחרות וקושי להגיע לראיות לגבי סוחרי סמים.

מנגד, הם נדרשו לבחון את המחירים האפשריים של השימוש בהליך הפלילי, כמו פתיחת תיקים פליליים, מעצרים, כתבי אישום ותיוג. לאחרונה פורסם כי ארדן מתנגד להצעת החוק להמרת האכיפה הפלילית באכיפה מינהלית.

מטעם שרת המשפטים שקד נמסר כי "חוות-הדעת נכתבה על דעת השרה, ואכן יש שכל רב במעבר מאכיפה פלילית לאכיפה מינהלית. לא ייתכן שמאות אלפי אנשים ייחשבו לפושעים, אולם צריך לקחת בחשבון את מגוון השיקולים והדעות. כל שינוי ייעשה בתיאום עם כלל הגורמים המעורבים בדבר ובהובלת השר ארדן".