רשות ניירות ערך עצרה לפני כחודשיים לצורך חקירה את היו"ר והמנכ"ל של בית המסחר iTrader, עידו פישמן, וכן בכירים נוספים בחברה, בחשד כי הציגו מצגי-שווא ללקוחות ושידלו אותם להגדיל את השקעתם ברכישת אופציות, על אף שנצברו להם הפסדים כבדים. החברה פעלה בזירת הפורקס בתחום האופציות הבינאריות, נושא שעלה לכותרות בעקבות טענות קשות של לקוחות בעולם כי החברות הישראליות הפועלות בתחום מרמות ועושקות אותם.

בבקשות לשחרורם ממעצר של החשודים, טענה רשות ניירות ערך כי מנהלי בית המסחר, וחלק מעובדי החברה, היו חלק ממכונה משומנת ומאורגנת של מירמה ועושק לקוחות, שלא הבינו בהשקעות, אנשים שהלכו באמונה עיוורת אחרי מצגי-שווא שהציגו להם עובדי החברה - והכול מתוך תאוות-בצע ותוך ידיעה ודאית כי הלקוחות יפסידו את כספם.

החקירה מצויה היום בעיצומה, אך בד-בבד מתחילים להיחשף הסיפורים הקשים מאחורי אותה "מכונת מירמה משומנת" לכאורה. בשתי תביעות שהוגשו לאחרונה נגד בית המסחר ובעליו, מעלים שני משקיעים, פנסיונרים, טענות קשות על עושק, מירמה והפסדים כבדים שנגרמו להם עקב התנהלות בית המסחר ועובדיו מולם.

התביעה הראשונה מתארת את סיפורו של פרופסור לפיזיקה, בן 79, הטוען שעבר "אונס פסיכולוגי" על-ידי מאמן מסחר ב-iTrader, ששכנע אותו להשקיע כ-100 אלף שקל, שאותם איבד תוך 15 דקות; התובע השני הוא אדם חולה לב, בן 71, שלטענתו התפתה להשקיע כרבע מיליון שקל באמצעות בית המסחר - והפסיד אותם תוך מספר שבועות.

שתי התביעות סובבות סביב הטענה המרכזית כי עיקר רווחיה של זירת המסחר שבה פעלה iTrader נוצרים רק כאשר המשקיע בצד השני של העסקה מפסיד. כמו כן נטען כי אף שהחל מחודש מארס אשתקד נאסר על החברה לעסוק באופציות בינאריות בפורקס, היא המשיכה לפעול בהן שלא כדין.

לפעול מהר כמו רובוט

המקרה הראשון מתאר את סיפורו של י', פרופסור לפיזיקה, אלמן, אב וסב לילדים ולנכדים, אשר לטענתו, "מתנהל בכספו בחסכנות ובזהירות יתרה, שכן כספים אלה משמשים למחייתו היומיומית". י' הגיש את תביעתו נגד חברת "גל מדיה טרייד", אשר שיווקה עצמה בשם "iTrader", נגד היו"ר והמנכ"ל, עידו פישמן, בעל המניות תומר סופר וכן נגד חן מסטר, "מאמן מסחר" בחברה, אשר לטענת י' ליווה את כל פעילות המסחר שלו באופן עקבי ואישי.

לטענת י', הופעלו עליו לחצים במטרה לבצע פעולות החורגות מרצונו החופשי בעסקאות מופסדות מראש. "מהות התובענה היא בשכנוע אינטנסיבי, אגרסיבי והפעלת לחצים תוך כפייה עד לכדי 'אונס פסיכולוגי' של המשקיע לבצע השקעות של עשרות אלפי שקלים למסחר בעל אופי תנודתי ומסוכן", נכתב בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד אלדר פרץ.

לטענת י', שיטת המסחר של החברה היא "ניחוש מושכל לכל היותר", אך הוא שוכנע להזרים לחברה כספים להשקעה מסוכנת ולא מבוקרת, עקב שידול של מאמן המסחר בחברה, תוך ניצול תום-ליבו והסתרת מידע מהותי מפניו.

עוד טוען י' כי הופעלו עליו "לחצים במטרה לבצע פעולות החורגות מרצונו האישי בעסקאות מופסדות מראש, תוך מתן הבטחות כי מדובר בעסקאות מגודרות ומובטחות, כל זאת עת החברה עומדת מצדה השני של העסקה".

עוד טוען י' כי "מאמן המסחר" שליווה אותו השתמש במגוון אמירות על-מנת לשכנע ולהלחיץ אותו, כי אין דרך אחרת שתביא אותו לרווחים; והתוצאה של הלחץ והשידול הייתה הפסד מהיר במיוחד: "במהלך מכירה טלפונית אגרסיבית של 15 דקות, שבה ניתנו הבטחות לתובע, החל התובע להתעייף, ובחולשה רגעית הצליח ליפול לרשת הנתבעים ולהיכנס לעסקאות אשר סופן ידוע".

מדובר בארבע עסקאות שביצע י' בשיחת טלפון אחת, ב-27 במארס 2016, אשר במהלכן איבד את כל השקעתו. לטענתו, הוא ניהל חשבון למסחר בחברה בחודשים פברואר-מארס 2016. לדבריו, הקשר בין החברה לבין י' החל בפנייה של חן מסטר אליו, אשר הציג את עצמו כ"מאמן מסחר" בחברת "iTrader", המתמחה בהשקעות בשוק ההון לרבות מסחר באופציות בינאריות.

בתביעה נכתב כי "התובע, שהינו אדם מבוגר, הנמצא בגיל השלישי ובידו כספי הפנסיה שצבר כל חייו, התאים בדיוק לפרופיל האנשים שהחברה שמה יהבה עליהם, אותם אנשים המחזיקים סכומי כסף לא מבוטלים, הזקוקים לייעוץ ולהכוונה באשר לטיפול בכספם, וכן אותם אנשים המחפשים ונהנים מאוזן קשבת של 'מאמני המסחר' שהופכים כביכול לידידים קרובים".

בהמשך לפנייה הראשונית, נפגש י' עם מסטר במשרדי החברה, שהציג בפניו את "שיטת המדרגות" שאותה יש לבצע באופן סדיר ומהיר בכל פעם שנוצר הפסד. לטענת י', נמסר לו כי מדובר באסטרטגיה ש"ממקסמת רווחים", ולכן אין צורך בחשיבה או בהתמהמהות מצדו, אלא יש לפעול מהר "כמו רובוט".

י' טוען כי בהתאם לשיטה נאמר לו כי עליו לפתוח עסקה בשווי 100 שקל - ככל שהרוויח, היה משקיע 100 שקל נוספים, אך אם הפסיד היה עליו להגדיל את השקעתו בעסקה הבאה פי 2.5. כך, נטען, הסכומים הולכים ותופחים עד לכדי ביצוע עסקאות בסכומים של 25,000 ו-50,000 שקל לעסקה אחת. לטענת התביעה, "בהתאם לשיטה זו, בהכרח, יפסיד המשקיע את כספי ההשקעה".

י', נטען, החל לסחור תחת הדרכה צמודה של "מאמן המסחר" - והחל להפסיד. כשאמר כי אינו מעוניין להמשיך לסחור תחת הלחץ המופעל עליו, וכי הוא מעוניין לסחור עצמאית ללא ההדרכה של "מאמן המסחר", הובטח לו בונוס הפקדה של 30,000 שקל - אך זאת, לטענתו, בלי לציין בפניו שמדובר במינוף.

י' טוען כי בכל מקרה הוא בחר לא להשתמש בכספי הבונוס, סחר עצמאית רק עם כספי הפקדתו, בהיקף עסקאות קטן ובסכומים קטנים, ובתוך כחודש של מסחר זהיר נוצר לו רווח של 5,000 שקל.

בשלב זה, נטען, חזר מאמן המסחר לתמונה, והתקשר אל י' מספר פעמים לשאול לשלומו ולאחל לו סוף שבוע נעים. ואז הגיע אותו יום "גורלי" עבור י', שבו הפסיד את כל כספי השקעותיו בתוך רבע שעה בלבד. לטענת התביעה, באותו יום שכנע "מאמן המסחר" את י' "ללא לאות ומבלי להרפות ממנו, להשקיע סכומים גדולים תוך הבטחה חד-משמעית ושאינה משתמעת לשני פנים כי מדובר בכניסה בטוחה לעסקאות מגודרות, וכי השקעתו מובטחת".

על-פי התביעה, מאמן המסחר ייעץ ל-י' לבצע עסקאות ספציפיות ב-4 מניות הנסחרות בנאסד"ק: פייסבוק, אמזון, אפל וגוגל, שלשיטתו הן עסקאות מובטחות, תוך ש"המאמן" מודע לכך שבכניסה לעסקאות אלה יפסיד התובע את מלוא השקעתו - דבר שאכן אירע.

הבטחות-סרק והפעלת לחצים

בתביעה השנייה שהוגשה נגד חברת "גל מדיה טרייד" ועידו פישמן, וכן נגד "מאמן מסחר" בחברה, יהונתן תורג'מן; הדירקטור דניאל שוורץ, וכן נגד תומר סופר, טוען משקיע בשם ע', כי נפל קורבן לתרמית של החברה, כאשר לאחר מסע שכנועים והבטחות שווא על-ידי נציג החברה, העביר בחודשים אוקטובר-נובמבר 2015, כרבע מיליון שקל לחברה - והפסיד את כל הסכום.

לטענת ע', אף הוא באמצעות עו"ד אלדר פרץ, "גל מדיה טרייד", שפעלה בתחום הפורקס והאופציות הבינאריות ושיווקה את עצמה תחת השם המסחרי "iTrader", נאלצה להפסיק את פעילותה בתחום הפורקס בהוראת רשות ניירות ערך.

בעקבות זאת, נטען, שינתה החברה את שמה המסחרי ל-"I trade college", ונכון למועד הגשת התביעה היא פועלת בשני כובעים, כאשר היא משווקת את פעילותה כפלטפורמת מסחר בתחום הפורקס ללקוחות בחו"ל - ובמקביל פועלת בישראל כמכללה ללימודי שוק ההון.

לטענת ע', פנסיונר, נשוי ואב לילדים, הסובל ממחלת לב, אין לו כל הכשרה, ידע וניסיון במסחר באופציות בכלל ובאופציות בינאריות בפרט, ובמסגרת המסחר באמצעות החברה, קיבל הדרכה מועטה, שנתגלתה כסתמית ולא ממצה.

בכתב התביעה נטען כי "תובענה זו עניינה בהטעיה והולכת שולל של חברת מסחר, ששידלה וגייסה משקיעים באמצעות מתן הבטחות-סרק לרווחים וליצירת תשואות פנומנאליות מהשקעה באופציות בינאריות ובאופציות על מניות, בדרך של שכנוע אינטנסיבי, אגרסיבי והפעלת לחצים על התובע לבצע השקעות של מאות אלפי שקלים במסחר בעל אופי תנודתי ומסוכן".

עוד נטען כי "החברה הסתירה מהתובע את העובדה שהיא זו העומדת מול הלקוח, והמרוויחה העיקרית מהפסדי הלקוח, ובאמצעותם גרפה לעצמה הנתבעת רווחים עצומים ושלשלה את כספי הלקוחות לכיסה הפרטי בכלל וכספי התובע בפרט".

לדברי התובע, החברה יצרה מסחר פנימי במערכותיה וקבעה למעשה את שערי המסחר שבהם היא מעוניינת "לשחק"; המשקיע לא היה מודע לכך שמדובר בסוג של הימור, שבו ל"בית" יש יתרון, משום שמוצגת לו תמונה לפיה מדובר במסחר באפיק השקעה בשוק ההון, אשר מבוצע באופן מושכל ואסטרטגי.

עוד נטען בתביעה כי "iTrader" מציעה שירותי אימון למסחר, ונציגיה מציגים את עצמם כ"מאמני מסחר", אך הגדרה זו היא "כיבוס" מילים של ייעוץ השקעות, והלכה למעשה מדובר בייעוץ לכל דבר ועניין - וזאת בלי שיהיה לחברה רישיון ייעוץ.

לטענת ע', כשגילה כי מדובר בתרמית, הוא פנה לחברות האשראי ול-"iTrader" בבקשה לביטול העסקאות, כשהוא מציין במפורש במכתבו לחברת האשראי כי הוא הונה על-ידי החברה, וכי נציגי החברה, כלשונו, "השתלטו על המחשב וביקשו ממני ללחוץ על כל מיני כפתורים, וכל זאת במטרה לגרום לי להפסדים".

עוד נטען בתביעה כי כיום, מאז הפסיד את כל כספו באמצעות "iTrader", מצבו הבריאותי של הקשיש הידרדר באופן ניכר, הוא לקה בהפרעות קצב לב מוגברות, וההפסד הכספי מדיר שינה מעיניו.

לחץ על הלקוחות להגדיל השקעתם למרות הפסדיהם וההשלכה ההרסנית על חייהם

תעשיית האופציות הבינאריות הפועלת מישראל, זירת מסחר הנתפסת כ"קזינו" בעיני רבים, נחשפה בשנים האחרונות טפח אחר טפח. ומה שהתגלה, זעזע רבים. תחילה היו אלה עובדים לשעבר של חברות שונות שחשפו את שיטות העבודה בתעשייה הזאת - משכורות-עתק של עשרות ואף מאות אלפי שקלים לחודש, לצעירים בני 23-25, על-מנת שיציעו, ימשכו, ויפתו משקיעים להעביר את מיטב כספם לחברות הסוחרות בתחום, תוך ידיעה כי המשקיעים יפסידו את כספם.

בהמשך החלו לקום קבוצות וואטסאפ וקבוצות פייסבוק שקוראות למגר את התופעה. סיפורים על הונאות החלו להתפשט כאש בשדה קוצים, ונפגעים ופורשים מהחברות הללו ארגנו כינוסים על-מנת להילחם בהונאות. מהר מאוד קיבלו הסוחרים בתחום הזה את הכינוי "הזאבים מתל-אביב" (בהשאלה מהסרט המצליח "הזאב מוול סטריט"), והחלו דיבורים סביב הצורך לעצור את התופעה. במקביל, הוגשו תלונות שונות למשטרה על פעילותן של חברות שונות בתחום.

על הרקע הזה, בחודש מארס אשתקד אסרה רשות ניירות ערך, בראשות שמואל האוזר, על שיווק אופציות בינאריות לישראלים; והחלה לקדם יוזמת חקיקה במטרה לאסור על שיווק אופציות בינאריות של חברות ישראליות בחו"ל. 

עוד על הרקע הזה, בוצעו גם החקירה והמעצרים של בית המסחר iTrader. במסגרת בקשת רשות ניירות ערך לשחרורם ממעצר בתנאים, של בכירי החברה ועובדיה - עידו פישמן, דניאל שוורץ, נאור נוח, יונתן תורגמן, יצחק בבלר, איתם דוראב ומאור ג'רבי - נכתב כי לפי החשד, בתקופה שבין מאי 2013 למאי 2016 ביצעו החשודים פעילות ייעוץ השקעות ללא רישיון, תוך הצגת מצגי-שווא חוזרים ונשנים ביחס להשקעות בנכסים הפיננסיים בפני לקוחות החברה, והכול על-מנת לשכנעם להשקיע, או להגדיל השקעתם, באותם ניירות ערך או נכסים פיננסיים.

לפי החקירה, החשודים שידלו לכאורה את לקוחותיהם להשקיע כספים באמצעות החברה וכן שידלו את הלקוחות להמשיך להשקיע כספים חרף בקשת הלקוחות לחדול מהשקעתם, לאחר שצברו הפסדים כבדים בהשקעות אלה. עוד לפי החשד, פעילות שידול זו בוצעה תוך הצגת מצגי-שווא מתוחכמים, לרבות ביחס לסיכויי הרווח מהשקעות אלה.

מהחקירה עולה כי החשודים ניצלו את פערי הידע בינם לבין המשקיעים ביחס למוצרים הנסחרים בחברה, ובאמצעות מצגי-שווא שונים, ובכלל זה בנוגע לסיכויי הרווח מן הפעילות האמורה, לחצו על הלקוחות להגדיל את השקעתם בלי להתייחס להשלכות ההרסניות של השקעות אלה על חייהם השוטפים.

לפי החשד, החשודים לא נרתעו מלשדל לקוחות להמשיך ולהשקיע אף שלקוחות אלה צברו הפסדים כבדים בהיקף של מאות אלפי שקלים, ותוך ניצול המצב הנפשי הקשה שאליו נקלעו בעקבות ההפסדים שספגו מהשקעות אלה.

מכונה משומנת

מהחקירה עולה עוד כי החברה מסרה לרשות ניירות ערך פרטים מטעים, במסגרת בקשתה לקבלת רישיון ניהול זירת מסחר. ביוני אשתקד החליט סגל הרשות על דחיית בקשת הרישיון לניהול זירות סוחר, שהגישה "גל מדיה טרייד" המפעילה את בית המסחר, וזאת מטעמים הנוגעים למהימנות החברה. לחשודים מיוחסות עבירות של ייעוץ ללא רישיון, שיווק השקעות וניהול תיקי השקעות; וכן עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

עו"ד זהר לנדה, שייצג בדיון השחרור ממעצר את כל החשודים, ציין מנגד כי החברה פעלה במשך 3 שנים, ולפיכך הוא היה מצפה מרשות ניירות ערך, שתפקידה להגן על משקיעים כתפיסת עולם, לפעול קודם - ולא לטעון כי יש מכונה משומנת שפועלת בתרמית במשך תקופה של 3 שנים. לדבריו, "לא רק שלא פעלנו במחשכים, אלא שהשקיפות הייתה גדולה. פנינו לרשות ניירות ערך לקבל רישיון לניהול זירות סוחר".

החשודים הם דניאל שוורץ, ששימש כמנהל המכירות בחברת גל מדיה, מכהן כיום כמשנה למנכ"ל בחברה אחרת, תחת ניהולו של פישמן; נאור נח, שימש כמנהל מכירות בגל מדיה, האחראי על כל אנשי המכירות במחלקת שימור לקוחות בחברה; יונתן תורג'מן שימש כאחראי צוות בחברה; ויצחק בבלר, איתם דוראב ומאור ג'רבי שימשו כ"מאמני מסחר" וכמשווקים בחברה. 

מחברת iTrader נמסר בתגובה: "החברה פעלה ע"פ חוק וייעוץ משפטי אותה קיבלה במהלך פעילותה. לחברה היו אלפי לקוחות ישראלים אשר משכו רווחים בסכומים של מיליוני שקלים.

"יודגש כי החברה אינה מרוויחה מהפסדי לקוחותיה, אלא מעמלות המסחר בלבד. בכל השקעה קיים מרכיב של סיכון ואליו לקוחותינו היו חשופים באופן מלא וברור. למרות זאת, לאחר מחשבה, לקוחותינו בחרו להשקיע דרך פלטפורמות המסחר וכפי שציינו השקעות אלה הניבו רווחים נאים.

"בנוגע לפעילויות האחרות שנטענו בכתבה לחברה אין כל קשר אליהן".