גפני: "להוריד מס רווחי ההון, הבורסה היא לא לעשירים מופלגים"

יו"ר ועדת הכספים התייחס למשבר שפוקד את הבורסה בת"א בשנים האחרונות וציין כי "הורדת המס יכולה לעודד את הפעילות בבורסה" ■ על חוק שכר הבכירים: "אנשי העסקים לא למדו לרסן את עצמם, ולא הייתה ברירה"

הבורסה בת"א סובלת בשנים האחרונות ממשבר קשה. מחזורי המסחר יורדים באופן מתמשך ומעט חברות בוחרות לגייס הון בשוק המקומי. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מצטרף ליו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, ולבכירים אחרים שתומכים בהפחתת המס על רווחי הון. "הבורסה היא לא רק לעשירים מופלגים, צריך להוריד את המס על רווחי הון", אמר גפני בראיון למגזין "אחד העם" של איגוד החברות הציבוריות. גפני התייחס בראיון גם לחוק שכר הבכירים ולפרשת ביבי-נוני.

יו"ר ועדת הכספים ציין כי הוא שוחח על עניין הורדת המס על רווחי הון עם שר האוצר משה כחלון ובכוונתו לשוחח על הנושא גם עם ראש הממשלה. "הורדת המס יכולה לעודד את הפעילות בבורסה ואת ההשקעות בה", הוא הדגיש והוסיף כי "אני חוזר ואומר שבורסה חזקה, עם חברות ציבוריות רבות, במיוחד תעשייתיות, היא דבר חשוב למשק ולכלכלה ואני אפעל ככל יכולתי כדי לסייע. הפחתת מס רווחי הון היא בהחלט פתרון טוב".

גפני התייחס בנוסף למשבר החמור שפוקד את הבורסה ולרפורמה המבנית (שינוי מבנה הבעלות על הבורסה) שתצא בקרוב לפועל. "מדובר בהחלט בבעיה לא קלה וצריך להיכנס לעובי הקורה ולטפל בה, כי אם לא נעשה זאת מצבנו יורע. השבוע כבר אקיים דיון פרטי בנושא ואחר כך דיון בוועדה. אין לי תשובה מלאה לבעיה, אבל דבר אחד אני יודע - אנחנו צריכים בורסה חזקה והרבה חברות ציבוריות שנסחרות בה. צריך לטפל בזה ברמה הלאומית".

המס על רווחי הון בבורסה עמד עד 2003 על 0% והועלה פעמיים מאז. בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג ב-2012 הועלה המס עד לרמה הנוכחית בשיעור של 25%. לפני מספר חודשים הועלתה הצעה בדיון שנערך בוועדת הכספים להעלות עוד יותר את המס על רווחי הון. בעקבות ההצעה שלחה הנהלת הבורסה מכתב חריף לוועדת הכספים וביקשה להפחית את המס לרמה של 15%. "כבר כיום, המיסוי על רווחי הון בבורסה הינו גבוה, הן בהשוואה בינלאומית והן ביחס לאפיקי השקעה אלטרנטיביים", כתבה המנכ"לית הזמנית של הבורסה דאז, גל לנדאו-יערי.

"אנשים העסקים לא למדו לרסן את עצמם"

גפני, שהוביל את החקיקה של הגבלת שכר הבכירים במוסדות הפיננסיים, תקף את הרטוריקה החריפה בכנסת נגד יזמים ואנשי עסקים: "אני מתנגד התנגדות חריפה לרטוריקה שתוקפת את בעלי העסקים במדינה. איך נאמר בגמרא? 'רבי מכבד עשירים'. אני חייב לומר בכנות - לפני חמש שנים לא הייתי מעביר חוק כזה, אבל אנשי העסקים לא למדו לרסן את עצמם, ולא הייתה ברירה. כל מה שראינו - משיכת משכורות עתק, תספורות, חלוקת דיבידנדים בלי כריות ביטחון וכדומה - זה גרם לכך שרבים פקחו עיניים בתימהון ונוצר מצב ציבורי שבו לא הייתה ברירה אלא לחוקק את החוק. מה אגיד לכם? אני שנים רבות בוועדת הכספים ומעולם לא ראיתי את כל חברי הוועדה נעמדים על הרגליים ומוחאים כפיים בתום חקיקה כמו שהיה בנושא זה.

יו"ר ועדת הכספים הוסיף עוד כי "אני חושב שאנשי העסקים ובעלי ההון צריכים לעשות חשבון נפש ואני מקווה שבעתיד נוכל לבטל את החוק. אני אומר לבעלי החברות - רסנו את עצמכם ולא נדרש לחקיקה. הרי ברור שרגולציה עצמית וריסון עצמי עדיפים על חקיקה, אבל במקרה הזה לא הייתה פשוט ברירה אחרת. בכל מקרה אין כוונה שהחקיקה תגיע גם לחברות הריאליות".

גפני גם התייחס לסערה הפוליטית בעקבות חשיפת פרשת 'ביבי-נוני' והעריך כי לא צפויות בחירות בקרוב: "אני לא אוהב את מה שאני שומע. בוודאי שאני שומע שבעלים של העיתון הגדול במדינה יש השפעה כה גדולה על ניהול העניינים וזה כרוך גם בתן וקח. זה לא משמח אותי. תמיד האשימו פוליטיקאים שיש להם השפעה מזיקה, וכעת מתברר שגם לכלי התקשורת יש השפעה דומה. אם אתם שואלים אותי לדעתי הצנועה, הדברים לא יבשילו לכתב אישום נגד ראש הממשלה וממילא לא יגרם זעזוע קואליציוני ולכן לא נראה לי שצפויות בחירות בקרוב, או החלפת ממשלה. כל זה מבלי להביע עמדות לגופו של עניין".