תחילתה של מלחמת סחר: נשיא מקסיקו ביטל ביקור בארה"ב

 מלחמת הסחר הראשונה של טראמפ מתחילה: נשיא מקסיקו ביטל ביקורו ■ במקביל, משבר ממשלי חריף: כל שכבת ההנהלה של משרד-החוץ האמריקאי – התפטרה; לא רוצים לעבוד בממשל טראמפ

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

בצעד שמתפרש בוושינגטון כיריה ראשונה במלחמת הסחר שמתפתחת בין ארה"ב למקסיקו, הודיע הערב (ה') נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, כי החליט לבטל את ביקורו המתוכנן בוושינגטון. במקביל, נאלץ נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להתמודד עם משבר ממשלי גדול - כל שכבת ההנהלה הבכירה של משרד החוץ האמריקאי התפטרה מפני שאינה רוצה לעבוד בממשל טראמפ.

החלטת פניה נייטו לבטל את פגישתו עם טראמפ, שנועדה להתקיים ביום ג' הבא, נעשתה על רקע זעם גובר במקסיקו בגין הצו הנשיאותי שחתם אתמול הנשיא החדש להקמת החומה לאורך הגבול בין שתי המדינות והכרזתו, פעם נוספת, כי מקסיקו תישא, בסופו של דבר, בעלויות הקמת החומה.

ערב קודם, לכן אמר נשיא מקסיקו שהוא "מצטער ומסתייג" מהחלטת ממשל טראמפ להקים את החומה, שאותה הגדיר כהמשך לגדרות ש"הפרידו בינינו, לא איחדו אותנו" במשך שנים, אך הוא עדיין מקווה לקיים את הפגישה. למרות שהמועמד לנשיאות טראמפ הפך את הקמת החומה לאחד מהנושאים המרכזיים של הקמפיין שלו, קיווה הממסד במקסיקו-סיטי שטראמפ יתמתן עם היכנסו לבית הלבן ושהחומה לא תיבנה, בסופו של דבר.

אולם פניה נייטו החליט לבטל את הביקור בעקבות ציוץ של טראמפ, הבוקר, שבו נאמר שאם מקסיקו אינה מוכנה לשלם את הוצאות הבניה של החומה אולי מוטב לבטל את הביקור המתוכנן. "עכשיו זה עניין של כבוד עצמי", זעקה כותרת של עיתון במקסיקו-סיטי. למעשה, לא היתה לו ברירה. הוא נהנה משיעור תמיכה נמוך ביותר - 12%, לפי אחד מהסקרים - ובציבור הסתמנה התנגדות איתנה לקיום הביקור. הנשיא הקודם של מקסיקו, וינסנטה פוקס, צייץ אמש, שאם המשלחת המקסיקאית לוושינגטון תפגין חולשה במו"מ ותעשה ויתורים לאמריקאים, "מוטב שהיא לא תחזור הביתה".

 

היחסים בין וושינגטון למקסיקו-סיטי הידרדרו במהירות מאז שטראמפ הושבע לתפקידו, לאחר שלהנהגה במקסיקו התברר שטראמפ אינו מתכונן לוותר על הקמת החומה ושהוא מתכנן לגרש מארה"ב רבבות מקסיקאים, שאותם הוא מגדיר כעבריינים.

אך סלע המחלוקת העיקרי אינו החומה ואף לא גירושי המקסיקאים אלא דרישת ממשל טראמפ לפתוח את נפט"א, הסכם הסחר החופשי בין שלוש מדינות אמריקה הצפונית (קנדה היא השלישית). ממשל טראמפ טוען, שההסכם הזה מוטה כליל לטובת מקסיקו והוא איים שאם מקסיקו לא תסכים לתיקונים שמציעה ארה"ב, תפרוש וושינגטון מההסכם באופן חד-צדדי. התפתחות כזו עלולה להנחית מכה אנושה על כלכלת מקסיקו, שחבה את נסיקתה להסכם.

ממשל טראמפ הגיב במתינות יחסית על הביטול. דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אמר הערב, כי הממשל "מצפה לקביעת מועד חדש בעתיד". לדבריו, ממשל טראמפ שואף "להותיר את קווי התקשורת פתוחים".

בינתיים מוסר "וושינגטון פוסט", כי כל שכבת ההנהלה הבכירה של הסטייט דיפרטמנט התפטרה אתמול. העיתון מגדיר זאת כחלק מאקסודוס, עזיבה המונית של דיפלומטים ופקידים במשרד-החוץ שאינם רוצים להמשיך לעבוד בממשל טראמפ. בימים האחרונים בוטלו התדרוכים היומיים המסורתיים לכתבים, אך לא נמסרה סיבה לביטולים. לדברי ה"פוסט", הנטישה ההמונית של הפקידות הבכירה תקשה על רקס טילרסון, שר-החוץ המיועד, למלא את תפקידו.

זו הנטישה ההמונית הגדולה ביותר של הפקידות הבכירה בסטייט דיפרטמנט אי פעם עד כמה שזכור, ויהיה קשה ביותר למצוא תחליף לפורשים, אמר דייוויד, ווייד שהיה ראש מטה משרד-החוץ בתקופתו של ג'ון קרי. מומחיות בנושאי ביטחון שגרירויות, ניהול ועניינים קונסולריים אינה נרכשת בנקל ואין אנשים רבים שנחשבים מומחים בשטחים אלה.

יחד עם זאת, לא ברור כל כך עם הפורש הבכיר ביותר, פטריק קנדי, שהיה תת שר-החוץ לענייני מינהל, יזם את פרישתו או נדחף החוצה ע"י צוות טראמפ. אך כל היתר הגישו מכתבי התפטרות, כנראה אחרי הבחירות.

על פי סוכנות א.פ., אף לא אחד מהפורשים קשר את התפטרותו במפורש לטראמפ, אך בשיחות פרטיות הביעו דיפלומטים רבים חשש משירות בממשל טראמפ בגלל עמדותיו החריגות בסוגיות רבות של מדיניות החוץ.