"אף אחד לא יודע אם החברות הסיניות יורידו מחירי הדירות"

יאיר קפלן, מנכ"ל חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה: אני כמובן שלא מסכים לזלזול באיכות החברות הסיניות, מדובר בחברות איכותיות ביותר

יאיר קפלן / צילום: איל יצהר
יאיר קפלן / צילום: איל יצהר

לפני כשלושה חודשים זכו שש חברות זרות (חמש מסין ואחת מפורטוגל) במכרז של משרד הבינוי והשיכון להקים דירות בישראל. בימים אלו מגיעים מנהלי החברות ומתחילים להתמקם בארץ. כל החברות כבר פנו לחברות ייעוץ כדי ללמוד כמה שיותר טוב את השטח, והשבוע שכרו נציגים מקומיים של החברות דירות למנהלים.

הסינים לא מספקים תשובות בנוגע לעתיד, ואת שבבי המידע על התכנונים שלהם אנו מלקטים מהישראלים הבודדים שהתחילו לעבוד איתם באופן ישיר. יאיר קפלן, מנכ"ל חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה, מלווה את החברות בחודשים האחרונים ומספר על החריש העמוק של הסינים את השטח בישראל.

- למה עלינו לצפות מבחינת האיכות? יש קבלנים רבים שמזלזלים באיכות הסינית.

"אני כמובן שלא מסכים לזלזול. מדובר בחברות איכותיות ביותר. לדוגמה, חברת צ'יינה הרבור שבונה את נמל אשדוד מוכיחה שהיא בונה בקצב מהיר ומשתמשת בטכנולוגיות מתקדמות. הם הביאו ציוד חדש מהניילונים, הביאו את מנהלי עבודה ועוד 700 פועלים. הם בטוח שלא פחות טובים מהחברות הישראליות. לא לשכוח שחלק מהעובדים של החברות הזרות הבאות לכאן מכירים את ישראל ועבדו כאן בשנות התשעים, כך שהם אפילו מכירים את הידע המקומי ואת התקינה כאן".

- האם הם ישתלטו על הענף?

"בטווח הקצר הצפי הוא שתהיה הטמעה של שיטות בנייה חדשות יותר בתחום הבנייה המתועשת. היום יש מחסור אדיר בקבלני ביצוע בשלב השלד. אין ידיים עובדות. לחברות הללו יש פועלים זמינים. זה ישחרר פקק ויאפשר בנייה בהיקפים גדולים. כך לדוגמא, חברת יילמזלר הטורקית שעובדת למעלה מעשור עם למעלה מאלף פועלים בישראל שבונים את בין היתר את מגדל עזריאלי שרונה.

"בטווח הרחוק או הבינוני - יש חשש של התאחדות הקבלנים כי החברות ישתלטו על שוק הבנייה המקומי. אבל בסופו של דבר המטרה היא לפתור כשל שוק ולא לבוא במקום הבנייה הישראלית. לכן צריך לבחון את ההיתר שלהן מחדש בתום תקופת הרישיון".

 

- האם הן יביאו איתן את חומרי הגמר מסין או שמא ירכשו אותם מסמפקים בישראל?

"יש חומרים כמו מלט, חצץ, ובטון שאין היגיון לייבא אותם משום שמדובר בחומרים עם נפח עצום וההובלה היא לא כלכלית. מנגד, יש חומרי גמר כמו דלתות, ריצוף, אלומיניום ואלמנטים טרומיים שיש יתרון לייבוא אותם מסין. יש חברות סיניות שכנראה ילכו על הקמת שלדים, וזאת על מנת לעמוד ביעד של בנייה פעילה של 100 אלף מ"ר בשנה הראשונה ו-150 אף מ"ר - אלו הם חלק מתנאי המכרז להמשך פעילותן. חברות אחרות יביאו חומרים ויש חברה ששוקלת להקים מפעל לייצור אלמנטים טרומיים. יש חברות ששוקלות אפילו להיות יזמיות לבנייה פעילה בישראל ולא רק חברת קבלן מבצע".

- האם הרוכש ישראלי ייהנה מירידת מחירים?

"אף אחד לא יודע אם החברות הסיניות יורידו את מחירי הדירות. בסופו של דבר הכניסה של קבלן ביצוע לפרויקט משפיעה רק על עבודות רטובות באתר. אין נגיעה בעלות הקרקע, אין נגיעה בעלות המימון, האגרות הן אותן אגרות וכך גם שכר היועצים וכל שאר מרכיבי הדירה. מחיר ביצוע ממוצע לדירות רגילות בבנייה רוויה בישראל הוא 3,800-5,000 שקל למ"ר לפני מע"מ בבנייה סטנדרטית, ולזה צריך להוסיף את המעליות, מרתפי החניה, השטחים הציבוריים ועוד".

- יש פרויקטים ספציפיים שהסינים בוחנים?

"הם מנהלים מו"מ עם חברות שבונות פרויקטים של 300 דירות ומעלה. בוחנים כניסה למיזמי יוקרה בתל-אביב, בחריש ובכרמי גת".