פרשת הצוללות: קצינים קיבלו שוחד מתאגיד טיסנקרופ?

חדשות 2: עדויות ומסמכים חדשים חושפים טפח מתעשיית השוחד שהייתה נהוגה לכאורה בתאגיד הגרמני ■ בין היתר: מסמך לפיו לפני עשור שולמו לקצינים ולגורמים ישראליים כספים תחת הסעיף "הוצאות שימושיות"

במשך שני עשורים בונה ישראל את הצוללות שלה במספנות בקיל שבגרמניה. בימים האחרונים, בעקבות העדות שנתן שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון במשטרה ומתוך רצון להפוך את הבדיקה בנושא לחקירה, נחשפו פרטים נוספים ומטרידים על עסקאות הרכישה.

מרטין מרפי, כתב בכיר בעיתון הכלכלי הגרמני "הנדלסבלאט", חוקר שנים את תאגיד טיסנקרופ. עדותו מגובה במסמכים שחושפים את את תעשיית השוחד לכאורה שהייתה נהוגה בתאגיד הגרמני. "יש אינדיקציה ברורה שהעסקאות עם ישראל לא בוצעו כהלכה", הוא אומר. "אורגנה עסקה למכירת צוללות לישראל, וישנם מסמכים שהשגתי שנראים כתשלומים לא חוקקים".

על-פי מסמך פנימי רשמי, כבר ב-2014, בבדיקה פנימית שערכה חברת ראיית חשבון במספנה הגרמנית, במהלך עסקת הצוללות עם ישראל, שולם שוחד לגורמים ישראלים. המונח בו השתמשו הגרמנים במסמך הוא "הוצאות שימושיות", במטרה להלבין את המונח שוחד. על-פי המסך באמצעות חברת-בת של טיסנקרופ, "פירוסטל" שמה, הועברו לידי קצינים בחיל הים הישראלי בדרגות שונות כספים.

תעשיית השוחד הגרמנית פעלה בדרום אפריקה, ביוון ובמדינות נוספות. הכספים שולמו לבכירים מאוד, מנשיא ועד שר הגנה, על-ידי אותה חברת-בת. הסכומים - יותר מ-20 מיליון דולר במקרה אחד ו-22 מיליון אירו במקרה אחר - הועברו לחשבונות בנק פרטיים או של קרובי משפחה.

 

"מעגל השוחד נפרץ לישראל"

ח"כ אראל מרגלית נסע לגרמניה להתלוות לצוות החקירה שהוקם שם. בעקבות נסיעתו שלח מרגלית מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, בו כתב: "היסטוריית התאגיד הגרמני עמוסה במקרי שוחד של בכירים וראשי מדינות בכל הקשור לעסקאות רכש של צוללות וספינות. העובדה כי מעגל השוחד נפרץ גם בישראל, ואנו רואים אותו בפעם הראשונה גם מתועד, מחייב מעבר מיידי לחקירה פלילית".

מדובר באלפי מסמכים שחלקם יתפרסמו בקרוב בגרמניה, וחלקם כבר הובאו למשטרה בישראל כדי שתוכל לעיין מקרוב. העניין הוא כעת החלטה של היועמ"ש אם להפוך את הבדיקה לחקירה פלילית. יש עדיין שורה של אנשי מפתח שצריכים עדיין למסור את עדותם, בהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך הם לא ייקראו למשטרה לפני ההחלטה להפוך את החקירה לפלילית.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "רכש הצוללות תחת ראש הממשלה נתניהו נעשה על-ידי הגורמים המקצועיים - צה"ל, משרד הביטחון והמועצה לביטחון לאומי, בתהליך סדור וממוסמך. כל ניסיון להטיל דופי בראש הממשלה נתניהו על-ידי הצגת תמונותיו בכתבה שעוסקת ברכש שנעשה על-ידי ממשלות קודמות, הוא ניסיון הטעיה שקוף".