ראש עיריית ר"ג לשעבר צבי בר נכנס הבוקר לכלא

בר בן ה-81 התחיל לרצות עונש מאסר של שלוש שנים בגין הרשעתו בשוחד ועבירות נוספות

צבי בר בן ה-81 נכנס לכלא. ראש עיריית רמת גן המיתולוגי לשעבר התחיל לרצות היום (ד') עונש מאסר של שלוש שנים בגין הרשעתו בשוחד ועבירות נוספות.

צבי בר נכנס לכלא / צילום: יוסי זליגר
 צבי בר נכנס לכלא / צילום: יוסי זליגר

בדצמבר האחרון נתן בית המשפט העליון גושפנקה לפסק הדין המרשיע בפרשת בר שהיא אחת מפרשות השחיתות הקשות ביותר שהתרחשו אי-פעם בשלטון המקומי בישראל. שופטי העליון, עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונעם סולברג, דחו פה-אחד את מרבית חלקי ערעורו של צבי בר, ראש עיריית רמת-גן לשעבר, על הכרעת הדין של שופט המחוזי בתל-אביב, צבי גורפינקל, שהרשיע את בר בלקיחת שוחד בהיקף של כ-1.8 מיליון שקל. נוסף לכך נגזרו על בר מאסר על-תנאי, חילוט וקנס בסך 800 אלף שקל.

צבי בר נכנס לכלא / צילום: יוסי זליגר
 צבי בר נכנס לכלא / צילום: יוסי זליגר

עם זאת, העליון קיבל חלקית את ערעורו של בר בן ה-81 על העונש שנגזר עליו, והפחית את תקופת מאסרו ל-3 שנות מאסר בלבד, לעומת 5.5 שנים בכלא שגזר עליו המחוזי. זאת, בשל גילו המבוגר ומצבו הרפואי.

השופט סולברג אף העלה תהיות באשר למנהג לשלוח עבריינים זקנים דוגמתו של בר לשנים ארוכות מאחורי סורג ובריח, והציע לכנסת לחוקק חוק שיאפשר לנקוט נגדם ענישה אלטרנטיבית, דוגמת זו שבה נוהגים בקטינים.

השופטים הבהירו כי במצב הדברים הרגיל - אלמלא מצבו הרפואי של בר וגילו המבוגר - היה מקום להעמיד את עונשו על תקופה של 7 שנות מאסר בפועל. זאת, בדומה לעונש שנגזר על מהנדס העיר ירושלים לשעבר, מאיר שטרית, שהורשע במסגרת משפט "פרשת הולילנד" בלקיחת שוחד בהיקפים דומים מיזמי נדל"ן בירושלים.

"אם לא היה מצבו הרפואי מחייב התייחסות, ואם לא היה גילו מבוגר במיוחד (כ-81) - היה מקום להעמיד את עונשו של בר על תקופה קרובה לזו שנגזרה על מהנדס העיר שטרית בפרשת הולילנד - 7 שנות מאסר בפועל".

בר פעל בדפוס שיטתי מול יזמי נדל"ן שונים משך שנים, כאשר שעה שכיהן כראש עיר שלשל לכיסו כספים בהיקף ניכר - כ-1.8 מיליון שקל. "יזמים אלה ביקשו לקדם פרויקטים עתירי תקציב, שהיו יכולים להשיא לבעליהם וליתר המעורבים בהם רווחים ניכרים".