האוזר: נאסור על ישראלים למכור אופציות בינאריות בחו"ל

רשות ני"ע אסרה להציע מסחר באופציות בינאריות לציבור בישראל בעקבות ההפסדים הכבדים של משקיעים ■ במפגש בפריז עם מקביליו האירופאים, הצהיר האוזר כי החוק הישראלי יתוקן באופן שירחיב את האיסור על מסחר ישראלים באופציות בינאריות גם עם משקיעים בחו"ל

שמואל האוזר (מימין) וז'אן פול סרבה / צילום פרטי
שמואל האוזר (מימין) וז'אן פול סרבה / צילום פרטי

תעשיית האופציות הבינאריות בישראל - הנתפסת כתעשייה מרמתית, העושקת משקיעים תמימים ברחבי העולם - מטרידה את מנוחת השלטונות באירופה, שמנהלים דיונים כיצד ניתן לשים קץ לתרמיות נגד תושבי אירופה מתוך גבולות ישראל. ל"גלובס" נודע, כי בסוף השבוע האחרון טס יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, לפריז להשתתף באחד הדיונים הללו, ופרש בפני ראשי רשויות ני"ע האירופאים את אופן הטיפול של הרשות בישראל בתופעה.

הדיון התקיים ביום ו' האחרון בפריז, בהשתתפות 27 ראשי רשויות ני"ע אירופאים. זאת, במסגרת ישיבה של הוועדה האזורית באירופה (European Regional Committee) בה חברה ישראל, בארגון הגג של רשויות ני"ע הבינלאומי יוסק"ו (IOSCO).

יו"ר הוועדה האזוריות באירופה, ז'אן-פול סרבה, המכהן כיו"ר רשות ני"ע הבלגית, הביע את דאגתן של כל מדינות אירופה ממעורבותם של ישראלים וחברות ישראליות במכירתן ובהפצתן של אופציות בינאריות לציבור במדינות אירופה. סרבה אמר בדיון, כי מעל ל-90% מהמשקיעים מפסידים את כספם לגופים אלו, וכי הפעילות הזו מלווה במקרים רבים בפעולות מרמה והונאה של ציבור המשקיעים. הוא קרא לשים סוף לתופעה המאוד פסולה הזו. סרבה הוסיף כי רשות ני"ע הבלגית החליטה לאסור על מסחר באופציות בינאריות וכך גם עשתה רשות ני"ע הצרפתית. יו"ר רשות ני"ע הצרפתית ויו"ר ארגון הגג של רשויות ני"ע האירופאי, אמרו שמבחינתם חל איסור היום על מסחר באופציות בינאריות באירופה.

פרופ' האוזר הבהיר לעמיתיו האירופאים שהוא שותף לדאגתם מהמסחר באופציות בינאריות, והציג את פעילותה של רשות ני"ע בישראל למיגור התופעה. האוזר ציין כי על רקע הפגיעה באנשים תמימים רבים, לעתים קשי יום, שהפסידו כספם בזירות המסחר הללו, הרשות פועלת בכמה מישורים, ובהם המישור החקיקתי, במסגרתו מגובשת ההצעה לשינוי החוק הנוכחי שירחיב את סמכויותיה, גם ביחס לגופים שמציעים את המסחר באופציות בינאריות רק למשקיעים בחו"ל. זאת, מאחר שסמכות הרשות כיום חלה רק ביחס לאלה המציעים מסחר באופציות בינאריות לציבור בישראל.

המישור השני אליו התייחס האוזר הוא שיתוף פעולה במאבק בתופעה עם כל רשויות האכיפה בישראל, בהן היועץ המשפטי לממשלה, המשטרה, רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון. האוזר גם סיפר כי רשות ני"ע בישראל ביצעה חיקורי דין רבים בנושא - למעלה מ-20 בשלוש השנים האחרונות, וזאת לבקשתם של רשויות ני"ע באירופה ובארה"ב. האוזר ציין כי נשקלות דרכי פעולה נוספות למיגור התופעה.

איסור על מסחר בארץ

תעשיית האופציות הבינאריות נחשפה בשנים האחרונות במערומיה, בין היתר במסגרת סדרת כתבות שפורסמו ב"גלובס" על שיטת גיוסים בעייתית והשקעה הדומה יותר להימור מאשר למסחר בני"ע. בראיון ל"גלובס", הבהיר האוזר כי הרשות הכריזה מלחמת חורמה נגד האופציות הבינאריות. "תאוות הבצע של נוכלים בתחום האופציות הבינאריות אינה יודעת גבולות וידם הארוכה מגיעה לכל קצוות תבל. אנחנו מקבלים פניות מנפגעים ומרשויות החל מצפון אמריקה, דרך אירופה, מזרח אסיה ואפילו ממדינות ערב. אין צורך להכביר במילים אודות הנזק התדמיתי שהדבר גורם לישראל ולקהילות היהודיות בעולם", אמר האוזר ל"גלובס".

בשנים האחרונות נחשפה תעשיית האופציות הבינאריות טפח אחר טפח - ומה שהתגלה זעזע רבים. תחילה היו אלה עובדים לשעבר של חברות שונות שחשפו את שיטות העבודה של התעשייה הזאת - משכורות עתק של בין עשרות למאות אלפי שקלים לצעירים בני 23-25, על מנת שיציעו, ימשכו ויפתו משקיעים להעביר את מיטב כספם לחברות בתחום. זאת, תוך הצגת מצגי שווא ושקרים ותוך ידיעה כי המשקיעים יפסידו את כספם.

בהמשך החלו לקום קבוצות ווטסאפ וקבוצות פייסבוק שקראו למגר את התופעה, סיפורים על הונאות החלו להתפשט כאש בשדה קוצים, ונפגעים ופורשים מהחברות הללו החלו לארגן כינוסים על-מנת להילחם בהונאות. מהר מאוד זכו הפועלים בתחום הזה לכינוי "הזאבים מתל אביב" (בהשאלה מהסרט המצליח "הזאב מוול סטריט"), והחל רחש סביב הרצון לעצור את התופעה.

על רקע זאת, במארס האחרון אסרה רשות ני"ע בראשות האוזר על שיווק אופציות בינאריות לישראלים, והחלה לקדם יוזמת חקיקה במסגרתה ניתן יהיה לאסור על שיווק אופציות בינאריות של חברות ישראליות לחו"ל. גורמים ברשות מסרו ל"גלובס" כי החקיקה תושלם בשבועות הקרובים. בינתיים, החברות הפועלות מישראל ממשיכות לשווק באין מפריע אופציות בינאריות ללקוחות בארה"ב ובמדינות אירופה, והנפגעים, כמו גם הרשויות האירופאיות, מתדפקים על דלתה של רשות ני"ע הישראלית ושואלים מתי תעצור את התופעה.