דיווח: טראמפ איים לשלוח צבא למקסיקו, נזף בר"מ אוסטרליה

שיחה שקיים טראמפ עם ראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול התפוצצה בעקבות דיון על הסכם שחתם אובמה ולפיו ארה"ב תקלוט כ-1,250 פליטים ■ לפי דיווחים אחרים, בשיחה עם נשיא מקסיקו טראמפ איים לשלוח חיילים כדי לטפל ב"בחורים הרעים"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

טראמפ ללא מעצורים: נשיא ארה"ב פתח חזית חדשה מול ראש ממשלת אוסטרליה והעמיק את המשבר עם מקסיקו. זאת לאחר שיחה קשה במהלכה בה נזף בראש ממשלת אוסטרליה ולאחר שאיים לשלוח כוחות צבא למקסיקו.

בימים האחרונים שוחח הנשיא עם מנהיגי עולם, ושוחח בין היתר עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא מקסיקו וראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול. אלא שהשיחה האחרונה, כך דווח הלילה (חמישי) ב"וושינגטון פוסט", עלתה לטונים צורמים ונגמרה כעבור 25 דקות בלבד, על אף שהוקצבה לה שעה.

לפי הדיווח, שמאוחר יותר קיבל גיבוי גם מכלי תקשורת באוסטרליה שציטטו גורמי ממשל בכירים, השיחה של טראמפ עם טרנבול התפוצצה סביב הדיון על ההסכם בין ממשל אובמה לזה האוסטרלי, ולפיו ארצות הברית תקלוט 1,250 פליטים הנמצאים כעת בשטחה. "זאת העסקה הכי גרועה אי פעם", אמר טראמפ לטרנבול.

וא סיים את השיחה לא לפני שהודיע לעמיתו האוסטרלי כי "היו לי היום ארבע שיחות עם מנהיגים, וזאת הכי גרועה מביניהן בפער גדול". עוד דווח כי טראמפ אמר שהוא "ייהרג פוליטית" בגלל המהלך, והאשים את אוסטרליה בכך שהיא "מבקשת לייצא את המחבלים הבאים שיניחו פצצות בבוסטון".

"לעצור את הבחורים הרעים"

טראמפ הזהיר בשיחת טלפון עם מקבילו ממקסיקו כי הוא עשוי לשלוח כוחות צבא לארצו כדי לעצור את "הבחורים הרעים שם", אלא אם צבא מקסיקו יעשה יותר כדי לשלוט עליהם - כך עולה מתמלילי השיחה ביניהם, שהתקיימה ביום שישי שעבר והגיעו לידי סוכנות הידיעות אי-פי.

לא ברור בדיוק איך טראמפ הגדיר "בחורים רעים" ומה היה הטון וההקשר שבהם נאמרו הדברים. במקסיקו סיטי הכחישה כי דבריו של נשיא ארצות הברית היו מאיימים. האתר המקסיקני "אריסטגווי נוטיסיאס" פרסם דיווח דומה. למרות זאת, קטע השיחה מציע מבט נדיר על הדרך שבה נשיא ארצות הברית החדש מתנהל מול מנהיגים אחרים בעולם.

הערותיו של טראמפ מצביעות על כך שהוא משתמש באותו טון קשוח עם עמיתיו מהעולם כפי שהוא השתמש בעצרות בחירות. "זאת שטות מוחלטת, נשיא ארצות הברית לא איים לפלוש למקסיקו", אמר אדוארדו סאנצ'ז, דובר מטעם לשכת הנשיאות של מקסיקו.

דובר מטעם הבית הלבן לא הגיב ומשרד החוץ במקסיקו סיטי טען: "ההערות השליליות שאתם מתייחסים אליהן לא נאמרו במהלך שיחת הטלפון. להיפך, הטון היה חיובי מאוד". השיחה בין טראמפ לנייטו התקיימה במטרה לפתור את המשבר בין שתי המדינות, שהחל סביב בניית החומה בגבול ביניהן. טראמפ דורש שמקסיקו תממן את הקמתה, אך נייטו מסרב נחרצות לעשות זאת.

לפי קטע השיחה, טראמפ אמר לנייטו כי "יש לכם הרבה בחורים רעים שם. אתם לא עושים מספיק כדי לעצור אותם. אני חושב שהצבא שלך מפחד. הצבא שלנו לא, כך שאני אולי ישלח אותם למטה כדי לטפל בזה". גורם עם גישה לתמליל הרשמי של השיחה הצליח להעביר רק את הקטע הזה, ועשה זאת בעילום שם מאחר שהממשל לא חשף את פרטי השיחה.