אנטרופי: שווי חברת נובולוג 711 מ' ש' - 40% מעל ההערכה בשוק

לפי טיוטת התשקיף שפרסמה נובולוג בשבוע שעבר, קרן פימי והיזם אהוד פוזיס מתכננים למכור החודש כמחצית ממניותיה ב-275 מיליון שקל

משאית של נובולוג / צילום: אתר החברה
משאית של נובולוג / צילום: אתר החברה

לקראת הנפקתה המתוכננת של חברת הפצת התרופות נובולוג, בחברת הייעוץ והמחקר אנטרופי מעריכים אותה בשווי של 711 מיליון שקל - גבוה ביותר מ-40% לעומת השווי שלפיו פורסם שהחברה מתכננת להצטרף למסחר.

נזכיר כי נובולוג, שנמצאת בבעלות קרן פימי והיזם אהוד פוזיס, פרסמה בשבוע שעבר טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הצעת מכר המתוכננת להתבצע במהלך החודש, שבמסגרתה מתכננים פימי ופוזיס למכור יחד כ-50% ממניותיה תמורת כ-275 מיליון שקל - מחיר המשקף שווי חברה של כ-550 מיליון שקל.

בסקירה הבוחנת את פעילות החברה מציינים באנטרופי כי נובולוג "צמחה בשנים האחרונות בקצבים יפים, הן אורגנית והן כתוצאה מרכישה ואיחוד פעילויות", ומוסיפים כי תחום הפעילות העיקרי של החברה - הפצת תרופות, לצד שירותים לוגיסטיים למחקרים קליניים (באמצעות חברת טריילוג) - "הוא בעל רווחיות גולמית של 9%-10% וצפוי לשמור על רמת רווחיות זו בשנים קדימה".

עם זאת, באנטרופי מציינים כי "באופן כללי אנו רואים שחיקה ברווחיות של מגזר הפצת התרופות, אם כי יש להדגיש כי החל ב-2014 פעילות טריילוג מאוחדת בדוחות החברה".

הפצת תרופות - מקור הכנסה עיקרי

עוד מוסיפים באנטרופי כי ב-2014-2015 "אחד הלקוחות המרכזיים של החברה עבר לעבוד עמה בשיטת הקונסיגנציה - פעולה שהביאה לצמצום הרווח הגולמי, אך במקביל הביאה לירידה בהוצאות המימון".

ההערכה באנטרופי היא כי נובולוג תציג השנה צמיחה של כ-16%, ושל כ-6% בשנים 2018-2019, וכי שיעור הרווח הגולמי שלה ינוע בטווח של 10.2%-10.6% בשנות התחזית של אנטרופי.

נוסף על הפצה ושירותים לוגיסטיים, נובולוג מספקת שירותי סטריליזציה (באמצעות מדיפלסט) ושירותים פרא-רפואיים (קייר פור לייף), ותוצאות תשעת החודשים הראשונים של 2016 מעידות כי פעילות הפצת התרופות מהווה יותר מ-90% מהכנסותיה, ו-61% מהרווח הגולמי שלה.

באנטרופי סבורים כי נובולוג אינה חשופה לתחרות רבה בשוק פעילותה, וכותבים כי "החברה עובדת בענף בעל חסמי כניסה גבוהים כתוצאה מצורך ברישיונות ואישורים, רגולציה מחמירה וצורך במספר גבוה של לקוחות כדי להפוך לרווחיים".

"כמו כן", מוסיפים באנטרופי, "לחברות התרופות האתיות, שנהנות מרווחיות גבוהה, נטייה לא להחליף ספקים בעלי מוניטין, בייחוד בתחום הלוגיסטיקה, שמהווה נתח זעיר מהעלות הכוללת של מכירת התרופות".

עוד לגבי תחום הפעילות כותבים באנטרופי כי "הביקוש למוצרי הרפואה הוא קשיח יחסית, וסביר כי לא יחולו בו שינויים מהותיים בביקושים, אף בעת הרעה בתנאים הכלכליים בשוק הישראלי".

באנטרופי מציינים כי בישראל פועלות שתי חברות הפצת תרופות אתיות נוספות בבעלות טבע (ס.ל.א) ופריגו - ואילו נובולוג, בניגוד אליהן, "אינה סובלת מניגוד עניינים פוטנציאלי. זה, יחד עם המוניטין הרב של החברה ושיעור נטישת לקוחות אפסי בשנים האחרונות, מעיד על שוק המאופיין בתחרות מתונה".

נובולוג (לשעבר פארם אפ), שהוקמה ב-1966 על ידי אליעזר פוזיס, אביו של אהוד פוזיס, היא חברת הפצת התרופות הגדולה בישראל, עם נתח שוק של 40%-50%, ומעסיקה כ-430 עובדים.

האנליסט אמיר ג'יריס מציג בסקירה גם כמה סיכונים שעמם עשויה החברה להתמודד, ובהם פגיעה אפשרית במוניטין ובתוצאות "כתוצאה מאחסון או הובלת מוצרים בתנאים לא נאותים", שינויים רגולטוריים ופיקוח על מחירים, נזקי אחסון ועוד.