אלסטום ומנרב עותרות נגד ביטול מכרז המערכות של הקו האדום

החברות טוענות כי ההתבססות של נת"ע על אומדן העלויות של המכרז לשם ביטולו נעשתה ללא סמכות ■ השופט קובי ורדי דחה את בקשת העותרות לצו ביניים להקפאת המצב, וקבע דיון בעוד שלושה שבועות

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

קבוצת אלסטום-מנרב, שהתמודדה במכרז המערכות של הקו האדום בגוש דן, הגישה ביום חמישי עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד ביטול המכרז. במקביל הגישה הקבוצה בקשה לצו ביניים, שימנע מנת"ע לקדם מכרזים חדשים או חוזים חדשים שיחליפו את המכרז.

מכרז המערכות בוטל סופית ב-25 בינואר, לאחר שקבוצת אלסטום-מנרב הגישה הצעה בעלות של 4.3 מיליארד שקל, והמתמודדת השנייה, קבוצת TAT-שפיר, הגישה הצעה בעלות של כ-6 מיליארד שקל. מאז פתיחת המעטפות בנובמבר מתעקשת נת"ע שההצעות מנופחות, ושהיא לא תתפשר על הערכת עלות של כ-2.4 מיליארד שקל.

בסביבת המתמודדות נטען כי ההצעות הגבוהות נבעו מכך שההערכה של נת"ע, שבוצעה ב-2014, אינה מעודכנת, מכך שהמכרז העמיס עליהן סיכונים גבוהים ששוקללו פנימה, ובכך שהמכרז כלל דרישות גבוהות מדי.

בעתירה, שעליה חתומים כמה עורכי דין ממשרד גורניצקי ושות', נכתב בין השאר כי ההחלטה על ביטול המכרז תגרום לייקור הקמת הקו האדום ולעיכובים בלוחות הזמנים. העותרות טוענות כי שימוש באומדן שלא הופיע במסמכי המכרז מנוגד לדין והופך את ההחלטה לביטול המכרז לכזאת שנעשתה בחוסר סמכות. טענה נוספת היא שקיימת פסיקה המראה שעל נת"ע היה לנהל מו"מ מתמשך על ההצעות לפני הודעה על ביטול המכרז.

בהחלטה שנתן ביום חמישי סגן נשיא המחוזי בת"א, ד"ר קובי ורדי, הוא מציין כי הדיון הראשון על העתירה יתקיים ב-21 בפברואר. ורדי הוסיף כי בהתחשב במועד הקרוב ובנוסח המכרז, שמאפשר לנת"ע לדחות את כל ההצעות, הוא אינו מוצא מקום לקבל את הבקשה לצו ביניים. עם זאת, הוסיף, הוא מצפה מנת"ע לא לפרסם מכרז חדש או להתקשר עם קבלנים אחרים לפני הדיון, "ואם הציפייה אינה נכונה", על נת"ע להודיע על כך לבית המשפט שלושה ימים לפני ביצוע פעולה כזאת.

על פי כל ההערכות, נת"ע צפויה לפצל את המכרז - שכלל חשמול, איתות, מערכות מידע ומערכות טכנולוגיות אחרות, לצד עבודות אזרחיות לפיתוח סביבת המסילות ולהנחתן - לשני מכרזים לפחות. בתסריט הסביר יפורסמו בנפרד מכרז לעבודות הנדסיות ומכרז למערכות טכנולוגיות. נכון להיום הפרסום מתוכנן לאמצע השנה וההכרזה על הזוכים לסוף השנה, כך שציפיית השופט ורדי אינה צפויה לשנות דבר בהיערכות נת"ע.

לצד דחיית הבקשה לצו הביניים והציפייה להימנעות מצעדים משמעותיים של נת"ע עד מועד הדיון, קבע השופט ורדי כי קבוצת TAT-שפיר תצורף לעתירה כמשיבה משום שהיא עשויה להשפיע עליה. ב-TAT, קונסורציום המורכב מהחברות הצרפתיות תאלס, קולאסס וסיסטרה, מתכוון להתחרות במכרזים החדשים "תוך הסתערות בכל הכוח". גם בתסריט סביר פחות של קבלת העתירה עשויה להיות ל-TAT טענה, משום שבסביבת הקונסורציום טוענים שהצעתה זכתה לדירוג איכות גבוה משמעותי מהצעת אלסטום-מנרב. בנת"ע סירבו לאשר טענה זאת מטעמי חיסיון.