לנדא: "צריך להיזהר במינוי המנכ"ל; טבע לא יכולה לטעות שוב"

בעל המניות האקטיביסט, על רקע פרישת ויגודמן: "הקריטריון למנכ"ל החדש לא יכול להיות 'אחד משלנו', כי טבע היא חברה שאין עוד כמוה בישראל; מאוד מקווה שהחברה לא תימכר"

בני לנדא (מימין) וארז ויגודמן / צילומים: איל יצהר
בני לנדא (מימין) וארז ויגודמן / צילומים: איל יצהר

על רקע פרישתו של ארז ויגודמן מתפקידו כמנכ"ל טבע , עולות שאלות רבות לגבי החזון והעתיד של החברה. זהות המנכ"ל העתידי תקבע את דרכה קדימה.

לבני לנדא, בעל מניות אקטיביסט בחברה, שהפנה לאורך השנים האחרונות ביקורת רבה דווקא כלפי דירקטוריון החברה, ברור מה צריך להיות האופי של מנכ"ל כזה. 

  

"ברור היום כמו שהיה לי ברור כבר בעבר שהמנכ"ל הכי מתאים הוא מישהו עם רקע עשיר בפארמה גלובאלי, אידיאלית אדם שניהל חברת פארמה או היה בתפקיד בכיר מאוד בחברת פארמה. מלבד הכישורים והניסיון הוא צריך גם להיות אדם שהחזון שלו לטבע תואם את החזון של הדירקטוריון".

לנדא מוסיף כי "אני מקווה שהחזון הזה יכלול את הפיצול של טבע לשתי חברות. כשמסתכלים על חברות מוצלחות בעולם, מילת המפתח היא מיקוד. חברות מתפצלות על מנת שכל חברה אחרי פיצול תוכל להתמקד בתחום שלה. טבע צריכה להתפצל לחברת גנריקה וחברת תרופות מקור נפרדת. טבע התמקדה לאחרונה בגנריקה עד כדי כך שאיבדה את המצפן שלה ולא הבינה שצריך להשקיע בתחום האינובטיבי כדי שיהיה דור המשך. אלה בעצם שני תחומים שכמעט אין קשר ביניהם".

- שתי החברות הללו יכולות בכלל להיות שוות משהו בפיצול?

"מה לעשות, טבע נחלשה בשנים האחרונות וכך גם כל אחד מחלקיה. שתי החברות מתחילות במצב נחות. אבל בפיצול דואגים שכל חברה תקבל את החלק ההוגן שלה של החוב והמזומן על מנת לתת לכל חברה את ההזדמנות להמריא".

- רוב החוב ילך לחברה הגנרית?

"כן".

- אך החברה האינובטיבית תהיה מעין סטארט אפ. לא יהיו לה מוצרים אינובטיביים רבים שעדיין מוגנים בפטנט וכבר נמצאים בשוק.

"אמנם נכון, אך החברה השקיעה הרבה בצנרת מוצרים חדשים שיכולה להפוך אותה לחברה אינובטיבית חזקה".

- אפשרות אחרת היא מכירת החברה.

"אני מאוד מקווה שהיא לא תימכר, אך אם תימכר, להערכתי עדיף קודם כל לפצל אותה ולמכור את החלק הגנרי בלבד, שבו לישראלים אין ערך מוסף, ואת החלק האינובטיבי להשאיר בארץ".

- האם לדעתך חשוב שהמנכ"ל הבא יהיה ישראלי?

"יש בתחום הזה מעין תנועת מטוטלת. במינוי הקודם בחרו בד"ר ג'רמי לוין משום שהוא היה איש פארמה מוביל, אך הדירקטוריון לא הסתדר איתו כי לא היה 'אחד משלנו', אז הלכו לקיצון מידי בכיוון ההפוך. הקריטריון למנכ"ל החדש לא יכול להיות 'אחד משלנו', כי טבע היא חברה שאין עוד כמוה בישראל ואין אחד משלנו שיכול להוביל אותה, אלא אם צמח מתוך החברה. אני חושב שהמינוי של המנכ"ל צריך להיעשות בזהירות מרובה כי החברה לא יכולה שוב לטעות".

- קצב התחלופה מהיר. האם הדירקטוריון אולי לא נותן מספיק צ'אנס למנכ"לים של טבע?

"הדירקטוריון ממנה והדירקטוריון מדיח. הטעות היא במינויים".