ביהמ"ש: אלסטום תשלם 21.5 מיליון שקל למתווך ישראלי

שופטת המחוזי תמר אברהמי קיבלה חלק מטענותיו של אביב דריה, שפעל בשירות אלסטום בשוק החשמל בין השנים 2003-2009 ■ במקביל לערעור של אלסטום לעליון נכנסו הצדדים לגישור

תחנת opc במישור רותם  / צילום:רפי קוץ
תחנת opc במישור רותם / צילום:רפי קוץ

חברת אלסטום הצרפתית תשלם 21.5 מיליון שקל פיצויים לחברת דריה אנרגיה בע"מ ולאביב דריה, על עסקאות להקמת תחנות כוח שבהן שימש אביב כנציג החברה בישראל - כך פסקה בנובמבר האחרון שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, תמר אברהמי. בתום הליך שנמשך 5 שנים קבעה השופטת כי אלסטום הפרה חוזה עם דריה בחוסר תום-לב, ועל כן היא מחויבת לשלם לו עמלות הצלחה.

בעקבות ערעור שהגישה אלסטום לבית המשפט העליון נכנסו הצדדים להליך גישור, ובעוד שבוע יודיעו לבית המשפט אם הצליחו להגיע להסכמות. את דריה מייצגים עורכי הדין אייל דורון, אוהד בן-יהודה והדס טויטו ממשרד ש. הורוביץ ושות'; ואת אלסטום מייצגים עורכי הדין זוהר לנדה, רונית אופיר וגל ליפשיץ מברנע ושות'.

יש לציין כי פסיקת השופטת מתייחסת למטה אלסטום בצרפת ולחטיבת האנרגיה שלה, שנמכרה ב-2014 לג'נרל אלקטריק.

מערכת היחסים בין דריה לאלסטום החלה ב-2003, אז הציע את שירותיו לחברה באיתור פרויקטים מתאימים בישראל וייצוגה מולם. בין הצדדים התנהלו לאורך התקופה יחסים חוזיים שהוכחו באמצעות ראיות ומסמכים רבים, כולל התכתבויות בנוגע לתגמול. למרות זאת, אלסטום התחמקה במשך זמן רב מלחתום מול דריה על חוזה מחייב, ובחודש מארס 2009 הודיעה לו רשמית על ניתוק היחסים, מבלי ששילמה לו עמלות.

"המארג הראייתי הכולל, כפי שהוא מתגבש מהרכיבים הרבים, מצייר תמונה בה דריה היווה בפועל ובאופן שהיה ידוע ומוסכם משום נציג או סוכן של אלסטום בתחום ה-IPP בישראל", כתבה השופטת בפסק הדין. "אין מדובר בקיומו של מסמך אחד כזה או אחר המגבש תנאים של התקשרות, אלא במעמד שהשתקף בהתנהלות שוטפת, וניתן למצוא לו ביטוי הן בהתנהגות והן בכתובים".

ההליך המשפטי עסק באופן נפרד בשורת פרויקטים, שבחלקם נפסקו לדריה עמלות, וביחס לחלקם קיבלה השופטת אברהמי את טענת אלסטום כי לא הוכחו יחסים חוזיים. בפרויקטים אחרים שנדונו הוסכם כי דריה אינו זכאי לעמלות הצלחה משום שאלסטום לא זכתה בהם בחוזים, ובהם תחנת הכוח IPM בבאר-טוביה, תחנת הכוח של OPC במישור רותם ופרויקט אנרגיית רוח של אפקון.

ביחס לפרויקט האגירה השאובה בגלבוע של חברת אלקטרה, השופטת קבעה כי מעורבותו של דריה הייתה משמעותית, והוא זכאי לעמלה של 0.75% מתוך חוזה של 120 מיליון דולר בו זכתה אלסטום. נוסף על כך פסקה אברהמי עמלה בשיעור 0.2% מתוך שווי הסכם הפעלה ותחזוקה ל-18 שנה, המוערך ב-200 מיליון יורו. בשקלים מדובר בעמלות בהיקף כולל של 5.2 מיליון שקל.

פיצוי גדול בהרבה נפסק בהקשר לתחנת הכוח התרמו-סולארית באשלים, שם קיבלה אלסטום חוזה בהיקף של 450 מיליון יורו, שממנו יקבל דריה עמלה בגובה 0.75%, כלומר קרוב ל-3.4 מיליון יורו. עוד פסקה השופטת 0.2% מחוזה ההפעלה של אשלים ל-25 שנה, המוערך ב-300 מיליון דולר, כלומר 600 אלף דולר. בנוסף נפסקה לדריה עמלה של 0.5% על מכירת טורבינה למפעלי ים המלח במיליוני דולרים.

לדריה היו טענות ביחס לפרויקטים שבהם טען כי לקח חלק אך הודר טרם ההגעה להסכמים. מקרה כזה הוא תחנת הכוח דליה, שבהתייחס אליה לא קבעה השופטת עמלה לדריה, אף שקיבלה את טענתו כי הוא שהציג לראשונה את הפרויקט לאלסטום בנובמבר 2005.

ממטה אלסטום בצרפת נמסר: "עניין זה אינו רלוונטי לאלסטום אלא לג'נרל אלקטריק, שרכשה את עסקי האנרגיה של אלסטום. מסיבה זאת אלסטום אינה יכולה להגיב".

בהקשר זה יצוין כי פסק הדין קובע במפורש את אחריותה של אלסטום SA, חברת-האם הצרפתית, כמו גם את אחריותה של אלסטום פאוואר, זרוע האנרגיה שעסקיה נמכרו לג'נרל אלקטריק, אך היא עצמה לא נסגרה.