ועדת הכלכלה תבדוק העיכובים בהקמת רשות התחדשות עירונית

המינהלת תוקצבה ב-37 מיליון שקל וקיבלה היתר להתחייב ב-80 מיליון שקל נוספים ■ חברי כנסת: המינהלת טרם הוקמה, ונראה כי אין כוונה להקים אותה - אז מדוע תוקצבה?

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

ביום שני הקרוב תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון בשאלה מדוע הקמת הרשות להתחדשות עירונית מתעכבת. מדובר בדיון שיתקיים בעקבות בקשה של חברי הכנסת יוסי יונה (המחנה הציוני), תמר זנדברג (מרצ) ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), בו צפוי להשתתף גם שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, השר הממונה על הרשות החדשה.

"בחודש אוגוסט האחרון אושר בכנסת החוק להקמתה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. עד כה מאז שהחוק עבר לא הוקמה הרשות ולפי פרסומים בתקשורת ייקח זמן רב עד שזו תוקם בשל מחלוקות בין משרדי הממשלה", כך כתבו חברי הכנסת יונה, זנדברג ומלינובסקי ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בבקשה לקיים דיון מהיר בנושא. עוד נכתב כי: "בהצעת תקציב המדינה לשנים 2017-2018 קיים סעיף תקציבי בשם "המינהלת להתחדשות עירונית" שתוקצב בסכום של 37.27 מיליון שקל הוצאה ו-80 מיליון שקל הרשאה להתחייב. לאור העובדה שהמינהלת טרם קמה ולדברי משרד השיכון לא מתוכננת לקום בזמן הקרוב, לא ברור עבור מה הוקצה תקצוב זה. בנוסף דווח על קול קורא שהוציא משרד השיכון להקמת מנהלות להתחדשות עירונית ברשויות המקומיות וזאת מבלי שהוקמה המינהלת הממשלתית שלשמה נחקק החוק. לאור כל זאת ישנו צורך לקיים דיון מהיר בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת".

נזכיר כי הרשות להתחדשות עירונית היא רשות חדשה שאושרה לפני מספר חודשים בכנסת. הצעת חוק הרשות עלתה לראשונה כבר לפני כשלוש שנים אולם הליך אישורה לקח זמן רב. לאחר דיונים רבים בנוסח החוק, הוא אושר באוגוסט האחרון אולם במסגרת החוק לא נקבע תאריך תחולה, כלומר לא ננקב תאריך להקמת הרשות בפועל. גם נושא בעלי התפקידים ברשות טרם הוסדר ולא ידוע עדיין מי יכהן כראש הרשות. נזכיר כי במהלך הדיונים על הקמת הרשות ואישור החוק דרש שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, השר הממונה על הרשות החדשה, כי החוק יאפשר לו לקבוע מי יעמוד בראש הרשות וזאת ללא צורך במכרז.

נושא זה היה במחלוקת במהלך הדיונים כאשר בסופו של דבר הושגה הסכמה כי השר גלנט יוכל למנות מנהל לרשות אך מי שייבחר על ידו יחזיק בתפקיד רק שנה וחצי שלאחריה תהיה ועדת איתור. לאחרונה עלה שמו של חגי רזניק, יועץ בכיר של השר גלנט, כמי שמיועד לתפקיד אך היום (ד') התברר שהשר גלנט מייעד אותו לתפקיד מנכ"ל המשרד החדש לאחר פרישתו של המנכ"ל המכהן אשל ארמוני.