הקרוס-אובר החדש של קאדילק: תמורה מרשימה למחיר

לקרוס-אובר היוקרתי החדש של קאדילק יש עיצוב ייחודי, שמתבלט בתוך המון המתחרות העגלגלות, לצד רמה מכובדת של אבזור, מרחב ונוחות ■ ועדיין, הוא לא מעודן כמו הגרמניות והיפניות מהדור האחרון

כמו הרבה מנהלים בכירים בכלכלה האמריקאית, גם קברניטי תעשיית הרכב האמריקאית ניצבים כיום חיוורי פנים ולא מוצאים תשובה לנוכח החידה ששמה "הנשיא דונלד טראמפ". מצד אחד יש כאלה שסבורים, שתקופת נשיאותו תהיה מצוינת לתעשיית הרכב המקומית. רעיונות של הממשל כמו הטלת מכסי יבוא על יצרני רכב זרים, עידוד כלי רכב מתוצרת ארה"ב והקלות בדרישות הסביבתיות הם בבחינת התגשמות חלומות, שאף אחד בתעשייה אפילו לא העז להביע בקול.

עם זאת, כל יצרני הרכב האמריקאיאם הם כיום תאגידים גלובליים בעלי פרספקטיבה רחבה והם מודעים היטב גם לסיכונים שטמונים במדיניות הבדלנית של הממשל החדש. הבעיה העיקרית של כל היצרנים האמריקאיים היא חשיפה משמעותית לשוקי חוץ, הן מבחינת כושר ייצור והן מבחינת הכנסות ממכירת רכב. לאף אחד אין ספק שכל צעד כלכלי אגרסיבי של הממשל ייענה בצעדי תגמול של ממשלות ו/או ארגוני לקוחות בחו"ל שיפגעו בתחרותיות של כלי הרכב האמריקאיים - שעבור רבים בעולם הם סמל מייצג לארה"ב כולה.

גם חטיבת קאדילק, ראש החץ הייצוגי של תאגיד ג'נרל מוטורס (GM), נמצאת כיום בין הפטיש לסדן. בשנים האחרונות היא נהנית מהצלחה רבה מחוץ לארה"ב, בעיקר בסין, שבה גם מיוצרים חלק מהדגמים של קאדילק. בשנת 2016, למשל, נשבר שם השיא כל הזמנים עם למעלה מ-111 אלף יחידות של המותג - לא מעט בזכות ה-XT5 החדש, שמיוצר גם בסין ומכירותיו הסתכמו בכמעט 35 אלף יחידות תוך עשרה חודשים מהשקתו. לפיכך הדבר האחרון ש-GM רוצה לראות זה מלחמת סחר עם הסינים.

ישראל היא אמנם לא סין, אבל לקהל לקוחות רכבי הפרימיום בשתי המדינות יש לא מעט מהמשותף. לפיכך אפשר להמר, שעיצוב ה-XT5 יזכה לפופולריות גם אצלנו. זהו עיצוב מלוטש, נוצץ ובולט למרחוק, שמחצין קווים אנכיים וחדים, פרופיל מוצק ואתלטי וחרטום עטוי כרום, שבמרכזו גריל ענק ורחב ופנסי LED מפוסלים. עם צבע שחור או אדום מטאלי, ובשילוב עם חישוקי ה-20 אינץ' המרשימים של גרסת ה"פרימיום", יש לכלי פונציאל להפוך לסמל אופנה ברחובות הנכונים.

תא הנוסעים זכה להשקעה רצינית והתוצאה היא קפיצת מדרגה משמעותית לעומת ה-SRX המוחלפת. המידות הכוללות אמנם לא השתנו משמעותית, אבל התא מציע כעת מושבים אחוריים עם יכולת כוונון והטיה נפרדת, שבשילוב בסיס גלגלים נדיב מאוד יוצרים חוויה של ישיבה בלימוזינה. המושב האמצעי מאחור, שמארח את משענת היד, פחות נוח אבל עדיין יכול לאכלס נוסע מזדמן ולא בררן. גם הנוסעים מלפנים נהנים משפע של מרחב לכתפיים ולראש. תנוחת ישיבה גבוהה יחסית למקובל בפלח אך במחיר של סף כניסה/יציאה שעשוי להיות גבוה מדי למאותגרים אנכית.

ההשקעה בעיצוב פנים ובאיכות החומרים מרשימה מאוד. כל פינה גלויה ונגישה עטויה בעור, עץ או אלומיניום באיכות גבוהה, בידוד הרעשים מצוין, עיצוב המושבים בגרסה העילית מרהיב - כמעט איטלקי - ונוח מאוד לישיבה, ועמדת הפיקוד מצליחה לשמור על ידידותיות למשתמש למרות גודש האפליקציות והצגים. היינו מוותרים על "פסי המגע" המוזרים, ששולטים בעוצמת הקול ובפונקציות נוספות, אבל נראה שמישהו במחלקת העיצוב של המותג התאהב בהם.

איכות הגימור טובה אם כי עדיין יש לה כברת דרך עד שתיישר קו עם מותגי העילית הגרמנים. מוט ההילוכים, למשל, משכפל את העיצוב של ב.מ.וו אבל לא מרגיש מוצק ומלוטש כמו זה של הגרמנים. ל-XT5 אין מה להתבייש מול מתחרותיה באגף הבטיחות עם שפע מערכות אקטיביות מדור אחרון כולל בקרת שיוט חכמה, מערכת לזיהוי הולכי רגל ובלימה אוטומטית, חיישנים לזיהוי כלי רכב בפינות נסתרות ועוד.

 

קאדילק בחרה להשתמש ב-XT5 בפלטפורמת הנעה קדמית קיימת של הקבוצה ולשדרג אותה, במקום לפתח עבורה פלטפורמת הנעה אחורית עצמאית. רכב ההדגמה שלנו, בגרסה הבכירה, מגיע עם הנעה כפולה שמשתלבת אוטומטית, אבל עדיין 310 כ"ס בגלגלים הקדמיים וכבישים רטובים וחלקים נוטים לאתגר את בקרת המשיכה בצורה די אגרסיבית עד שהמערכת נכנסת לפעולה. אפשר כמובן לקבע את ההנעה הכפולה, על חשבון ירידה מסוימת בביצועים.

באספקט הדינמי נעשתה ברכב עבודת הנדסה רצינית. ההיגוי כבד ומדויק הרבה יותר מבעבר, המתלים המתוחכמים מרסנים היטב את נטיית הגוף בפניות הדוקות, והמכונית לא נרתעת מכבישים מפותלים. צריך רק לזכור שעם משקל עצמי שנושק לשני טון בגרסת ההנעה הכפולה - למרות דיאטה משמעותית בדור הנוכחי - זוהי יותר מרימת משקולות מאשר רקדנית אומנותית. כלומר עדיין אתלטית, אבל מסוג אחר. נוחות הנסיעה על מהמורות ופסי הרעדה עירוניים מוצלחת, והרכב מבודד היטב את הנוסעים גם בנהיגה מהירה על דרכי עפר מחורצות.

מאחורי הגריל דמוי מגן האבירים מסתתרת גרסה מעודכנת ומשודרגת של מנוע ה-V6 של ג'נרל מוטורס בנפח 3.6 ליטר. בעידן "טורבו עם כל דבר" כבר כמעט שכחנו כמה מהנה יכול להיות V6 מסורתי בנפח מכובד, והמנוע האמריקאי סיפק לנו תזכורת עם שפע של כוח זורם וחלק ללא "מדרגות" וללא "בעיטות". היינו שמחים לצליל קצת יותר מוזיקלי תחת עומס ולתיבה אוטומטית יותר ספורטיבית וזריזה, שמספקת תגובות דוושה קצת יותר חדות. אבל עדיין לחיצה הולמת על הדוושה מייצרת תאוצות נחושות מאוד ואין לנו תלונות לגבי תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-7 שניות.

צריכת הדלק לא צנועה, אבל לפחות היא כנה, בלי ה"בלוף" של מנועי הטורבו האירופיים העדכניים, שמחזירים חצי מהצריכה המוצהרת בנהיגה רצינית. בקאדילק נוקבים ב-10 קילומטרים לליטר צנועים כאשר הצריכה בפועל נעה סביב כ-7-8 קילומטרים לליטר.

הגרסה ההתחלתית עם הנעה קדמית עולה כ-335 אלף שקל ואילו הגרסה המפוארת וכפולת ההנעה מציבה תג מחיר של כ-395 אלף שקל. ברף המחיר/אבזור הזה מציע תמורה רצינית עם מרווח פנימי, מפרט ורמת אבזור של כלים יקרים יותר משמעותית. זאת בהנחה שיצליח למצב את עצמו כראוי כתחליף ל-SUV הגדולים (X5 ושות') ולא כמתחרה מול דגמי האמצע (X3 ושות'). ושטראמפ לא יתקע לו מקלות בגלגלים.

קדילאק
 קדילאק

 

חלק מהמתחרות

לקסוס RX 2t

גרסת הבסיס החדשה של לקסוס RX הגדול מסתפקת במנוע 2 ליטר טורבו בהספק 238 כ"ס, אבל יש לה שפע של מומנט והרבה מאוד עידון. הממדים דומה לאלה של קאדילק, ותא הנוסעים מפואר, שופע מערכות מתוחכמות ומיוצר באיכות הייצור המפורסמת של לקסוס. גרסת ה-V6 עולה 464 אלף

פורד אקספלורר "לימיטד"

359 אלף שקל הוא המחיר של גרסת העילית של פורד אקספלורר. המותג פחות מיוחס, אבל הרכב מציע ממדים אימתניים, שפע של מרחב פנימי וכמעט כל פריט טכנולוגיה ונוחות ברשימת האופציות של החברה. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 290 כ"ס, ויש גם הנעה כפולה מתוחכמת

לנדרובר דיסקאברי 2017

לנדרובר דיסקאברי החדש, שנמצא מעבר לפינה, מציע ממדים ומרחב פנים גדולים משמעותית ועיצובו עושה צעד גדול מכיוון פלח השטח התכליתי לעבר שוק הפרימיום. הוא יגיע עם שפע של מערכות בטיחות ונוחות, כולל מתלי אוויר, וכנראה גם בגרסת 2 ליטר טורבו עם תמחור אגרסיבי