המחיר למניית טבע שבו מתחיל כסא המנכ"ל לרעוד

ממבט על גרף המניה של טבע החל מ-2007, נראה כי קיים מחיר למניה המהווה מעין טריגר פסיכולוגי עבור משקיעי החברה ולדירקטוריון שלה - להיפרד מהעומד בראשה

חברת טבע / צילום: רויטרס
חברת טבע / צילום: רויטרס

כשחברה מחליפה ארבעה מנכ"לים בעשר שנים, גם אם בנסיבות מעט שונות אצל כל אחד, כבר כמעט ואפשר לעשות על האירועים הללו סטטיסטיקה. ממבט על גרף המניה של טבע החל משנת 2007, נראה כי קיים מחיר למניה המהווה מעין טריגר פסיכולוגי עבור משקיעי החברה ולדירקטוריון שלה - להיפרד מהעומד בראשה. כאשר המניה מתחילה לרדת מתחת ל-40 דולר, ושוהה שם זמן מה, מנהלי טבע יכולים להרגיש את הכיסא שלהם רועד.

כך הודח ישראל מקוב בתחילת 2007 מתפקיד המנכ"ל על ידי היו"ר המיתולוגי אלי הורביץ, קצת אחרי שמחירה של מניית טבע התייצב על כ-35 דולר. ראוי לציין כי מקוב הגיע למחיר הזה "מלמטה", כשמניית טבע צמחה אליו צמיחה איטית ובריאה, והעזיבה שלו הייתה קשורה ליחסיו עם הורביץ ועם הדירקטוריון. ואולם האירוע קיבע מחיר לתחילת דרכו של מחליפו, שלמה ינאי.

ב-2012, לאחר חמש שנים בתפקיד, הודיע ינאי על פרישתו אחרי כמה חודשים שבהם נע מחיר מניית טבע סביב 35-38 דולר. אצל ינאי הגיעה המניה למחיר זה אחרי שביקרה בשנת 2010 בשיא של 60 דולר. נראה כי כאשר המחיר החל להתקרב לזה שבו נכנס ינאי לתפקיד, החל השוק לשאול מהו הערך שהביא לחברה. ינאי סיים קדנציה מכובדת בטבע, אך לקראת סופה המשקיעים החלו ללחוץ להחלפתו.

ד"ר ג'רמי לוין, התקווה הבינלאומית של טבע, גויס במחיר של 40 דולר למניה, ופחות או יותר שמר עליו במהלך כהונתו. הדחתו בסוף 2013 בידי היו"ר ד"ר פיליפ פרוסט, התרחשה לאחר כמה שבועות שבהם מחיר המניה נע סביב 38 דולר. נראה כי היעדר התנועה במניה בתקופה זו "סייע" לפרוסט בהחלטתו להיפרד מלוין.

מיד לאחר ההכרזה על עזיבתו של לוין, המניה ירדה, אולם כשהוכרז על מינויו של ארז ויגודמן למנכ"ל טבע היא החלה לעלות והגיעה לשיא ב-2013, יחד עם גאות בכלל שוק הפארמה. מניית טבע הגיעה לשיא כל הזמנים באמצע 2015, במחיר של 70 דולר, על רקע ההודעה על רכישת הענק של חברת אקטביס, ואולם הצניחה שהתרחשה מאז הייתה חדה וכואבת והחזירה את המניה למחירי תקופת לוין, ומעט מתחת להם.

או אז, שוב הגיבו המשקיעים והדירקטוריון למה שראו כחוסר תרומה של המנכ"ל לערך החברה. הספקות לגבי התאמתו של ויגודמן לתפקיד החלו להישמע כאשר המניה החלה לרדת מתחת ל-35 דולר, בחזרה למחירים של תקופת מקוב.

הפסיכולוגיה היא כידוע משתנה חזק ביותר בשוקי ההון, אולי הכי חזק. משקיעי טבע עוקבים אחרי מניית החברה במשך שנים, והם זוכרים בעל פה מחירים שלה באירועים מכוננים שונים. גם אם השוק השתנה, גם אם האתגרים הם אחרים, אפילו אם שערי המטבע כבר לא מה שהיו - למספרים הללו יש כוח.

 

לפיכך, למנכ"ל טבע הנכנס היינו יכולים להשיא עצה: אל תיתן לערך המניה לרדת מתחת ל-40 דולר.

ואולם, במצבה של החברה היום מחיר מניה של 40 דולר עלול להיראות בעתיד כחלום מתוק. לכן, אולי "הפיתרון" לבעיית הפסיכולוגיה, מנקודת מבטו של המנכ"ל הנכנס, יהיה מהלך פיננסי (למשל פיצול החברה) שישנה את תוואי המניה.

מניית טבע
 מניית טבע